تصویر

'کنگره استار خودش را از طریق یک انقلاب ذهنی می‌سازد'

گلستان گولو، سخنگوی کمیته آموزش کنگره استار با بیان اینکه آنها یک سیستم کاری مبتنی بر زنان ایجاد کردند، گفت: «مسئله زنان یک مشکل اساسی در جامعه است. به همین دلیل، کنگره استار در حال ساختن خود از طریق یک انقلاب ذهنی است.»

روژئاوا

گلستان گولو، سخنگوی کمیته آموزش کنگره استار، در رابطه با کار و فعالیت‌های کمیته آموزش سازماندهی شده در کنگره استار با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

گلستان گولو با بیان اینکه به عنوان کنگره استار در زمینه آموزش و سازماندهی زنان فعالیت می‌کنند، گفت که در بسیاری از شهرهای شمال و شرق سوریه شعبه‌های آکادمی‌هایشان را افتتاح کرده‌اند. گلستان گولو با بیان اینکه کنگره استار آموزش مردان را یک وظیفه می‌داند، تصریح کرد: «بر همین اساس برای مردان شاغل در موسسات در همه شهرها آموزش‌هایی برگزار می‌کنند.»

پاسخ گولو به سوالات ما به شرح زیر است:

*کنگره استار سیستم آموزشی خود را از زمان تأسیس چگونه سازماندهی کرده است؟ همچنین این آموزش‌ها تا چه حد در جامعه بازتاب دارد؟

کمیته آموزش سازمان‌یافته در کنگره استار نقش بسیار مهمی دارد. زیرا فعالیت‌های آموزشی در تأسیس و تشکیلات کنگره استار اساسی و مهم است. کنگره استار خود را از طریق ده بعد می‌سازد و سازماندهی می‌کند و از این نظر کمیته آموزش یکی از این ده بعد را تشکیل می‌دهد. کنگره استار یک سیستم کاری ایجاد می‌کند که مبتنی بر زنان است و همه زنان را در ساختار خود گرد هم می‌آورد.

مسئله زن یک مشکل اساسی در جامعه است. به همین دلیل، کنگره استار در حال ساختن خود از طریق یک انقلاب ذهنی است. به این ترتیب می‌خواهد بر سلطه‌ای که هزاران سال بر ذهن و بدن زن تحمیل شده است غلبه کند و بجای آن زنی بیافریند که خود را با ایده، ایدئولوژی و آگاهی جدید ساخته است که دارای اراده و نقش است.

به همین دلیل است که می‌گوییم کنگره استار یک انقلاب ذهنی در جامعه است. کنگره استار با این ماموریت نقش بسزایی در جامعه دارد. تحصیل همچنین اساسی‌ترین حق یک فرد است و به خصوص برای زنان ضروری است که بتوانند خودشان باشند. کمیته آموزش که خود را به عنوان یک ضرورت اساسی در داخل کنگره استار سازماندهی می‌کند، نقش جدی در جامعه در شکل‌گیری تغییر، تحول و انقلاب ذهنی ایفا می‌کند. کمیته آموزش از طریق کمون‌ها، مجلس‌ها، شهرک‌ها، آکادمی‌ها و مجالس عمومی سازماندهی می‌شود تا در همه عرصه‌های اجتماعی مؤثر واقع شود و خود را گسترش دهد. به این معنا، زنان ابتدا در کمون‌ها آموزش می‌بینند.

در اینجا آموزش‌های یک روزه یا دو روزه به سبک سمینار داده می‌شود. ما در شهرها نیز آکادمی داریم. در این آکادمی‌ها آموزش‌های بسته و باز برگزار می‌شود. دوره‌های آموزشی داریم که ۲۰-۲۵ روز و حداکثر یک ماه طول می‌کشد. نتایج قوی در این دوره‌ها ظاهر می‌شود. تغییرات قابل مشاهده در زنان در این دوره‌ها مشاهده می‌شود. ما هم از میان آن زنان برآمدیم. قبل از آموزش متفاوت بودیم اما بعد از آن تغییرات جدی در ما ایجاد شد. در این دوره‌ها، زنان در واقع دوباره خود را می‌شناسند و حقیقت سیستمی را می‌آموزند که هزاران سال است آنها را استثمار کرده و هویت آنها را از بین برده است. یاد می‌گیرد که چگونه می‌تواند خود را آموزش دهد، خود را  خلق و از خود دفاع کند. به این معنا زنان پس از این آموزش‌ها تغییرات جدی در خود ایجاد می‌کنند.

آموزش به دو زبان کوردی و عربی ارائه می‌شود

ما شعبه‌های آکادمی‌های‌مان را در سال ۲۰۲۳ افتتاح کردیم. در این آکادمی‌ها مربیانی تربیت می‌شوند که جامعه را آموزش دهند. در آکادمی زینب ساروخان، زنان به تمام معنا خود را آموزش می‌دهند. در اینجا مربیانی تربیت می‌شوند که واقعاً می‌توانند جامعه را آموزش دهند و پیشاهنگی کنند. همچنین دوره‌های آموزشی زیادی داشتیم. دوره‌های ژنئولوژی، تاریخ زنان، تاریخ خاورمیانه و جامعه‌شناسی آزادی زنان باز شد. در این دوره‌ها، زنان بر روی بخش‌ها تمرکز می‌کردند و تحقیقات انجام می‌دادند. نتایج بسیار مثبتی از این دوره‌ها ظاهر شد. زنانی که دوره‌های‌شان را به اتمام می‌رساند می‌توانند از طریق شاخه‌هایی که ذکر کردم به دو زبان کوردی و عربی آموزش دهند.

آکادمی لیلا آگری برای آموزش زن هم داریم. در سطح کانتون نیز آکادمی داریم. بنابراین، ابتدا از کمون‌ها شروع می‌کنیم، سپس زنان در آکادمی‌های شهرستان‌ها، آکادمی‌های کانتونی و در نهایت آکادمی‌های عمومی آموزش می‌بینند. بدین ترتیب زنان دوره‌های آموزشی مستمر را گام به گام طی می‌کنند. به این ترتیب زن نه تنها برای مدتی آموزش می‌بیند، بلکه این شانس را دارد که پس از یک دوره آموزشی در سطوح بالاتر آموزش ببیند. آموزشی که در جامعه شروع می‌شود، سپس به دوره‌های آموزشی، سپس به آکادمی‌ها و سپس به دوره‌های آموزشی شعبه‌ها می‌رسد. البته این دوره‌های آکادمی هم مدت زمان خاصی دارند. برخی از آنها یک ماه و برخی ۳ ماه دوام دارند. اما نکته اصلی در اینجا آموزش‌هایی است که در جامعه ارائه می‌شود. اینها روستاها، شهرها و کمون‌ها هستند.

به همین دلیل است که ما هر از گاهی ابتکارات آموزشی را آغاز می‌کنیم. در این روند، کارزاری را برای ۸ مارس آغاز کردیم. کمیته آموزش خود را به تمام عرصه‌های جامعه مانند روستاها و شهرها رسانده و معنای ۸ مارس و اینکه از کجا آمده است را توضیح می‌دهد. از این نظر کمیته آموزش نقش بسیار مهمی در جامعه دارد. یکی دیگر از اهداف اصلی ما تولید کادری پیشگام از این آکادمی‌ها است. ما می‌خواهیم کادری ایجاد کنیم که مربی باشند. زنانی که در سطح خاصی در این زمینه آموزش دیده و در این زمینه پیشرو بودند، از این آکادمی‌ها ظهور کردند. با این حال، این مطالعات هنوز ادامه دارد.

*علاوه بر دوره‌های آموزشی شما برای زنان، دوره‌های آموزشی‌تان برای کودکان و به ویژه مردان بسیار قابل توجه است. در آموزش مردان با چه چالش‌هایی روبرو هستید؟ واکنش مردان به این موضوع چگونه است؟

ما پروژه‌هایی برای کودکان داریم. کتابی به نام ji deriya dilê min re’ (به دریای دل من) توسط کنگره استار تهیه شده است و شامل نامه‌هایی است که کودکان برای رهبر آپو نوشته‌اند. این فعالیت همراه با کودکان انجام شد. به همین ترتیب، آموزش گروهی برای کودکان در سراسر شهرها ارائه می‌شود. آنچه ما به عنوان مبنا قرار می‌دهیم این است که چگونه یک فرزند آزاد تربیت کنیم؟ در حال حاضر، این کار محدود است. با این حال، این کار در آینده بیشتر گسترش یافته و توسعه خواهد یافت. البته در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد. چون مدرسه هست و بچه‌ها به مدرسه می‌روند. نظراتی وجود دارد که می‌گویند نیازی به چنین گروه‌هایی نیست و در واقع آموزش در مدارس ارائه می‌شود. با این حال، ما به تشکیل این گروه‌های کوچک ادامه خواهیم داد.

به عنوان کنگره استار، ما بیشتر بر روی بعد زنان تمرکز می‌کنیم. با این حال برای مردان هم فعالیت‌هایی داریم. رهبر آپو وظیفه اصلی آموزش مردان را نیز به زنان سپرد. رهبر آپو گفت: «زنان باید نه تنها خود بلکه مردان را نیز آموزش دهند.» در این دوره اخیر برخی از پروژه‌های ما به همین منظور توسعه یافته است. ما همچنین پروژه‌هایی برای آموزش مردان داشتیم. با این حال در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدیم. زیرا مردان آموزش را نیازی برای خود نمی‌دانند. همچنین با رویکردهایی مانند «کنگره استار ما را چگونه آموزش خواهد داد؟» مواجه شدیم. با وجود این ما پا پس نکشیدیم و این پروژه را ادامه دادیم. ابتدا آموزش سه روزه برای مردان شاغل در موسسات همه شهرها ترتیب دادیم.

به این ترتیب می‌توانم بگویم که تاثیر مثبتی در جامعه ایجاد می‌کند. نتایج بسیار مهمی از این دوره‌ها به دست آمد. آموزش مردان توسط زنان و پذیرش این امر از سوی مردان واقعاً یک گام بسیار مهم و بزرگ بود. در واقع ما از این مهم گذار صورت دادیم. اکنون می‌توانیم تعداد زیادی از دوره‌های آموزشی برای مردان را افتتاح کنیم و تعداد زیادی از مردان در این امر شرکت کنند. چندی پیش دوره آموزشی ۲۸ روزه مردان را در رقه افتتاح کردیم. تغییرات مشهودی در مردانی که این دوره‌ی آموزشی را گذراندند، مشاهده شد. در واقع رویکردی پدید آمده است که مردانگی را زیر سوال می‌برد و حتی بیان می‌کند که مردانگی برای آنها دردسر بزرگی ایجاد می‌کند. البته پروژه‌های ما برای این امر ادامه دارد و از این پس چنین دوره‌هایی ادامه خواهد داشت.

*در شمال و شرق سوریه اتنیک و مولفه‌های زیادی وجود دارد. به عنوان کنگره استار چه نوع رابطه‌ای با این مولفه‌ها دارید؟

همانطور که گفتم کار اصلی ما ایجاد یک سیستم آموزشی است که بتوانیم آن را در سطح جامعه در سطح اجتماعی به ویژه در محور کمون‌ها، مجلس‌ها و آکادمی‌ها گسترش دهیم. کار دیگری که قبلاً انجام داده بودیم و می‌خواهیم در این روند توسعه دهیم، ایجاد شوراهای زنان و آکادمی‌های زنان از نظر آموزش در سراسر شمال و شرق سوریه است. در این راستا بحث‌هایی داشتیم. هدف ما در اینجا این است که کل سیستم آموزشی یا زمینه‌های آموزشی خود را در یک منبع جمع‌آوری کنیم یا یک مرکز داشته باشیم. این مرکز به مرکزی تبدیل خواهد شد که همه اتنیک و مولفه‌های شمال و شرق سوریه با هم گفتگو کرده و رویکردها و پیشنهادات مشترکی را ارائه خواهند کرد. این کار بیشتر به عهده کنگره استار است و ما پیشاهنگ این کار بودیم.

در حال حاضر یک مجلس تشکیل شده است. تمامی مؤلفه‌های اداره خودمدیریتی، جنبش دموکراتیک (تَو-دَم)، جامعه دموکراتیک، زنان جوان، یگان‌های مدافع زن (ی‌پ‌ژ) و تمام فعالیت‌های مربوط به آموزش از قبیل ژنئولوژی در این مجلس گنجانده شده است. این مؤلفه‌ها هر ماه یکبار گرد هم می‌آیند و تمامی فعالیت‌های آموزشی انجام شده در این زمینه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. در مورد اینکه چه چیزی کم است، چه کارهایی باید انجام شود و چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد بحث می‌شود. نظرات بسیار قوی در اینجا مطرح می‌شوند. نتایج این بحث‌ها جمع‌آوری و به تمامی حوزه‌ها ارائه می‌شود. اگرچه مجلس مدت کوتاهی است که تأسیس شده است، اما نقش بسیار تأثیرگذاری دارد. جامعه از نظر آموزش به چه چیزی نیاز دارد، مردان، زنان یا کودکان بیشتر به چه چیزهایی نیاز دارند؟ اینها شناسایی شده و فعالیت‌هایی روی آنها انجام می‌شود. پروژه‌ها در چارچوب اینها در حال توسعه هستند.

*به عنوان کنگره استار چه نوع رابطه‌ای با اتحادیه زنان زنوبیا دارید؟

پس از آزادسازی مناطق انقلابی از دست داعش، جنبش زنان در این مناطق با نام اتحادیه زنان زنوبیا سازماندهی شد. کار گسترده زنان در مناطق منبج، رقه، طبقا و دیرالزور انجام و سازماندهی شد. یک کمیته آموزش خودسازمانده در اتحادیه زنان زنوبیا وجود دارد. ما به عنوان کمیته آموزش کنگره استار با کمیته آموزش زنوبیا ارتباط داریم. ما خیلی کارها را با هم انجام می‌دهیم. بیشتر مردم عرب در آن مناطق زندگی می‌کنند. به این معنا، وقتی می‌خواهیم دوره‌ای را افتتاح کنیم که آموزش عربی را ارائه می‌کند، همراه با کمیته آموزش آنجا این کار را انجام می‌دهیم. مربیان به زبان عربی آموزش خواهند داد و از آنجا تامین می‌شوند. آکادمی‌های زنان نیز در آنجا وجود دارد. کارهایی هستند که با هم انجام می‌دهیم. ، ما نیز به عنوان کنگره استار گاهی در آنجا دوره‌هایی باز می‌کنیم و گاهی زن‌ها هم در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. هدف در اینجا درک و شناخت بهتر یکدیگر است. از این نظر، یک سیستم کاری قوی بین اتحادیه زنان زنوبیا و کنگره استار وجود دارد.

نه تنها در آموزش بلکه در همه زمینه‌های کاری یک اشتراک وجود دارد. چون هدف ما یکی است. هدف اصلی ما افزایش آگاهی و آموزش زنان است. مطالعات و فعالیت‌هایی در مورد ژنئولوژی نیز وجود دارد. این مبتنی بر توسعه بهتر علم زنان است. ما دائماً از یکدیگر حمایت می‌کنیم. همچنین از نظر فکری مکمل یکدیگر هستیم و البته زنان در مرکز همه کارها قرار دارند و بر این اساس کار ما مکمل یکدیگر است.

*چه نوع برنامه‌ریزی‌هایی برای سال ۲۰۲۴ دارید؟

تازه در ابتدای سال هستیم و جلسه سالانه خود را برگزار کردیم. از این نظر، بحث‌هایی داشتیم که چگونه می‌توانیم سال آینده را از نظر آموزشی ارزیابی کنیم و چگونه می‌توانیم آن را به نحو احسن سپری کنیم. امسال، ما پروژه‌هایی برای توسعه یک سیستم آموزشی کارآمدتر و قوی‌تر در سطح جامعه، روستا، کمون، شهر و شهرستان‌ها داشتیم. بار دیگر دوره‌های آموزشی مردان و زنان به زبان‌های عربی و کوردی ارائه خواهد شد. گروه‌های کودکان ایجاد شده بیشتر گسترش یافته و توسعه خواهند یافت. توسعه پروژه‌های جدید برای زنان جوان، یعنی توسعه پروژه‌های آموزشی برای این زنان جوان که از کودکی وارد دوره نوجوانی شده‌اند. برنامه‌ریزی یک ساله ما بیشتر در این ابعاد تدوین شد. علاوه بر این، دوره‌های آموزش در شعبه‌ها بیشتر توسعه خواهد یافت. حقیقت رهبر آپو به عنوان یک شاخه تدریس خواهد شد. در دوره‌های قبلی درس «تاریخ زن» به زبان کوردی ارائه شده است و امسال به زبان عربی ارائه می‌شود که باعث پیشرفت فعالیت‌ها در آکادمی‌های عمومی می‌شود، اما به ویژه آکادمی‌های رشته‌ای (تخصصی) آموزش‌های خود را هم در مورد زنان و هم مردان بیشتر توسعه می‌دهند.