کنگره مجلس زنان شمال و شرق سوریه به پایان رسید

اولین کنگره زنان شمال و شرق سوریه با انتخابات شورای اجرایی مجلس، تصمیم گیری و قرائت اختتامیه، به پایان رسید.

اولین کنگره مجلس زنان شمال و شرق سوریه با شعار «انقلاب زنان تضمین یک جامعه دمکراتیک و آزاد است» صبح دیروز در سالن دانشگاه روژاوا در قامشلو آغاز شد. ٢٠٠ نماینده مجلس زنان شمال و شرق سوریه در این کنگره شرکت کردند.

پس از سخنرانی‌ها، گزارش دو سالانه کار مجلس زنان شمال و شرق سوریه قرائت شد. همچنین در مورد اساسنامه نیز بحث و گفتگو صورت گرفت. اصول مربوط به حقوق زنان نیز مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

سپس بیست و یک نفر برای شورای اجرایی مجلس زنان شمال و شرق سوریه انتخاب شدند که ٧ نفر از منتخبین از اعضای احزاب سیاسی بودند.

کنگره با تصویب تصمیمات به پایان رسید.

- برگزاری کنگره‌ای با موضوع وضعیت زنان در سرزمینهای اشغالی

- برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها برای توانمندسازی سیاسی زنان.

- حمایت‌های اقتصادی از زنان و لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه

- آموزش زنان و جامعه برای مقابله با جنگ‌های تحمیلی

- تلاش برای توسعه روابط با سازمان‌ها و جنبش‌های زنان در سوریه، منطقه و جهان.

در پایان سیهام عموکا، عضو مجلس زنان شمال و شرق سوریه ، بیانیه اختتامیه این کنگره را قرائت کرد.

در متن بیانیه آمده است:

اولین کنگره مجلس زنان شمال و شرق سوریه

کنگره در ١١ ژوئن ٢٠٢١ با شعار «انقلاب زنان تضمین یک جامعه دمکراتیک و آزاد است» با حضور اعضا و نمایندگان سازمان‌ها و احزاب سیاسی زنان، سازمان‌های جامعه مدنی مرتبط با زنان، نمایندگان مجالس زنان، YPJ، نمایندگانی از جریانات مختلف و شورای اجرایی زنان اداره خودگردان شمال و شرق سوریه برگزار شد.

در این کنگره سازمان ها و موسسات مختلف اداره خودگردان، انجمن خانواده شهدای شمال و شرق سوریه و بنیاد مجروحین جنگ نیز حضور داشتند.

کنگره با خوش آمد گویی شرکت کنندگان آغاز شد پس از آن یک دقیقه سکوت سپس سخنرانی افتتاحیه توسط عضو هماهنگ کننده مجلس زنان، آسیه عبدالله و به دنبال آن سخنرانی‌های شرکت کنندگان در کنگره آغاز شد.

در این سخنرانی ها با قدردانی از نقش مجلس زنان شمال و شرق سوریه در این روند کنونی حساس، گفته شد: این مجلس یک سکوی مشترک برای همه زنانی است که پرچم آزادی را برافراشتند و به سمبل انقلاب در شمال و شرق سوریه تبدیل شدند. همچنین به دستاوردهایی که زنان در همه زمینه ها بدست آورده‌اند اشاره شد. بیان شد که زنان برای حفظ این دستاوردها و تقویت نقش زنان در روند صلح مسئولیت‌های بزرگی دارند تا به عنصری فعال در مراکز تصمیم گیری تبدیل شوند.

در جلسه دوم، گزارش دوسالانه مجلس قرائت شد، اوضاع سیاسی و تشکیلاتی مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین اصول مربوط به حقوق زنان مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت."