ک‌ن‌ک دومین سالگرد ‌«انقلاب ژن ژیان‌ آزادی» را تبریک گفت

کمیسیون زنان کنگره ملی کوردستان ‌(ک‌ن‌ک) دومین سالگرد «انقلاب ژن ژیان‌ آزادی» را تبریک گفت و تمام سازمان‌های بین‌المللی،‌ نهادهای دمکراتیک و جنبش‌های زنان را فراخواند که علیه سیاست‌های نابودگرانه، قتل و اعدام زنان کورد و کنشگران آزادی، موضع‌گیری کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است‌: ‌‌‌«از ‌«انقلاب ژن ژیان‌ آزادی» دو سال گذشت. ما این سالروز را با روح مبارزه و مقاومت در شخص دختر قهرمان کورد ‌‌«ژينا امینی» و تمام شهدایی که برای آزادی و برابر جان خود را فدا کردند گرامی می‌داریم. همچنین به تمام شهدای آزادی و خانواده‌های سربلند شهدا درود می‌فرستیم.

از سال ۲۰۲۲ تاکنون، پس از قتل وحشیانه ژینا امینی توسط نیروهای رژیم اسلامی ایران، زنان قیامی عظیم در روژهلات کوردستان و سراسر ایران آغاز کردند. این قیام علیه فشارهای سلطه‌گرانه جمهوری اسلامی ایران، برضد سرکوب خلق‌های آزادی‌خواه و تحت شعار ‌«ژن ژيان آزادی» به شیوه‌ای طبیعی و هدفمند بود.

به یُمن مفهوم ‌«ژن ژيان آزادی» که به یک نگرش جهانی مبدل شده است و مُهر خود را بر صفحات تاریخ حک کرده است، زنان جهان پیرامون این شعار گردهم آمدند.

امروز در چهارسوی جهان، زنان علیه  سیاست‌های سرکوب، فرودستی، نابرابرانه و بردگی مبارزه و مقاومت می‌کنند. زنان با حقیقت فلسفه ‌«ژن ژيان آزادی» صدای اعتراض خود را بلند کردند.

پرنسیپ و شرایط پیروزی زنان، به یُمن این شعار و از مبارزه صدساله زنان کورد علیه ذهنیت فاشیست داعش و دولت‌های اشغالگر کوردستان، نشات می‌گیرد. زنان در روژهلات کوردستان و ایران که صاحب آزمون و تجربه مبارزه علیه ذهنیت مردسالارانه و مرتجعانه هستند، به مقاومت خود ادامه دادند و اثبات کردند که علیرغم فشار، سیاست‌های قتل‌عام‌گرایانه و سرکوب رژیم مرتجع، آنان هرگز تعظیم نمی‌کنند و برای آزادی و برابری به کار و کنش می‌پردازند.

مبارزه زنان کورد، سلطه‌گری حاکم را تا آن اندازه در تگنا قرار داده است که بصورتی سهل‌انگارانه به هرگونه ظلم و ستم علیه زنان دست می‌زند. در اینجا زنان برای حکومت به بزرگترین خوف نیرو مبدل شدند، اما به مبارزان آزادی، اعتقاد و امید می‌بخشند. به همین علت حملات و تعرضات علیه زنان را افزایش دادند.

حکومت و دولت‌های اشغالگر کوردستان از نیرو و اراده زنان، در هراس و نگران هستند. به همین علت، زنان و به‌ویژه زنان کورد هر اندازه که خود را سازماندهی و نیرومند کنند، به همان اندازه حکومت و دولت، سیاست‌های خشونت‌آمیزشان علیه آنان را افزایش می‌دهند.

رژیم اسلامی ایران، نیروی مبارزه زنان را به خوبی می‌شناسد. با صادر کردن مجازات‌های سنگین و به‌ویژه مجازات اعدام علیه زنان کنشگر و مبارز، می‌خواهد راه این مقاومت را سد و مسدود کند. اما نه سیاست‌های ایجاد رعب و وحشت و نه اعدام، مانعی درمقابل مبارزه آزادی و برابری زنان نخواهند بود.

ما به مثابه کنگره ملی کوردستان، زنان کورد در کوردستان و زنان در خارج از میهن را فرامی‌خوانیم که با روح مقدس ‌«انقلاب ژن ژیان‌ آزادی» متحد شوند و مبارزه‌ای مشترک را گسترش بدهند.

ما تمام سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای دمکراتیک و جنبش‌های زنان را فرامی‌خوانیم که علیه سیاست‌های نابودگرانه، قتل و اعدام زنان کورد و کنشگران آزادی، موضع‌گیری کنند.‌»