ک‌ژک: انقلاب زنان و انسانیت برنده خواهند بود

کنفدرالیسم زنان کوردستان (ک‌ژک) در پیامی که به مناسبت سال نو منتشر کرد، از همه زنان و کسانی که امید به زندگی انسانی دارند، خواست تا در برابر واقعیت حاکمیتی که برای زنان راهی جز مبارزه باقی نگذاشته است، در کنار هم انقلاب آزادی را به وجود آورند.

در پیام هماهنگی ک‌ژک به این مورد اشاره شده است: «در سال ۲۰۲۴، تمام مبارزات ما برای تضمین موجودیت و آزادی، یک سیستم دموکراتیک و آزادی رهبر اوجالان به عنوان یک مخاطب سیاسی خواهد بود.»

بیانیه کنفدرالیسم زنان کوردستان به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی به این شرح است: «در ربع اول قرن ۲۱، تضاد پارادایم تمدن دموکراتیک رهبر آپو و پارادایم تمدن‌گرای دولت‌گرا در بالاترین سطح در عرصه‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی با محوریت کوردستان و خاورمیانه تجربه شد. برای اینکه این درگیری به موفقیت تمدن دموکراتیک بر اساس آزادی رهبر آپو ختم شود، بیش از هر زمان دیگری بر پایه وفاداری به رهبری، با عزم و اراده فراوان و اعتقاد به زندگی آزاد به مصاف سخت‌ترین حملات دشمن می‌رویم. ما از شهدای خود که جان خود را در این راه فدا کرده‌اند نیرو می‌گیریم و با عزم راسخ به استقبال سال می‌رویم تا شایسته یاد و خاطره آنها باشیم. رفقا روژهات، اردال، روکن و سارا، بویژه پیشگامان بزرگ جنبش آزادی زنان، سارا (سکینه جانسیز)، شیلان کوبانی، شَروین دِریک، ویان سوران، بِریتان (گلناز کاراتاش)، زیلان (زینب کناجی)، لیلا آگری، لیلا سُرخین، آخین آمد، که مواضع جهانی روح آپویی خط‌مشی ایثارگری را نشان دادند، راهنمای موفقیت امسال بوده‌اند. در شخص رفقای شهید هَلمَت، مَمیان، وَلات، حسین که در جریان «کارزار عملیات انتقام‌جویانه احمد و مَلسا موش» که بدن خود را در برابر اشغالگری، نسل‌کشی و حملات استعمارگری دولت ترکیه به کوردستان، سپر کردند، در شرایط برف و کولاک حماسه قهرمانانه جنجگویی شکست‌ناپذیر حقیقت را نوشتند و میهن‌دوستان بزرگ پارادایم ملت دموکراتیک، یوسرا درویش، دایه عقیده، مادر هوگر، سهیل خورشید عزیز و ابوزید عبدالله که در باشور و مخمور به شهادت رسیدند، یاد همه شهدای انقلاب‌مان را با احترام و سپاس گرامی می‌داریم. ما سوگند پایبندی و وفاداری‌مان به آنها را تکرار می‌کنیم و قول خود را برای پیشبرد مبارزه تا پیروزی تکرار می‌کنیم.

هدف کسانی که سیستم شکنجه امرالی را ایجاد کردند شکست خورده است

مبارزات ۲۴ ساله‌ای که رهبر آپو در امرالی انجام داده است، گسترش ایدئولوژیک وی، ایجاد یک تعریف سیستماتیک و پارادایمی مبارزاتی، تعریف او از واقعیت دشمن تا ریزترین جزئیات و از همه مهمتر ایستار وی مبنی بر عدم پا پس‌کشیدن از واقعیت خود و ارزش‌هایی که نمایندگی می‌کند، نشان می‌دهد که هدف کسانی که سیستم شکنجه امرالی را ایجاد کردند، شکست داده است. نیروهایی که جنگ جهانی سوم را با محوریت کوردستان- سوریه-خاورمیانه به راه انداختند، با پایان دادن به ملاقات رهبر آپو با وکیل و خانواده‌اش، قصد دارند رهبر آپو را از سیاست‌گذاری در خصوص خط دمکراتیک مردم، کوردستان، نظام خاورمیانه و واقعیت اجتماعی بازدارند و بر این اساس دامنه نفوذ وی را از میان بردارند. سیستم شکنجه امرالی با چنان خشونت و بی‌قانونی اجرا می‌شود که در جهان بی‌نظیر است. هدف آن محدود کردن و خنثی کردن در روند جنگ جهانی سوم است. رهبر آپو تصریح کرده بودند که اگر راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد توسعه نیابد، آنچه تحمیل خواهد شد، نسل‌کشی کوردها بطور ملموس و در کل حمله‌ای برای از بین بردن مردم خاورمیانه و زنان خواهد بود و در عین حال نظام امرالی به عنوان یک استراتژی بر کل کشور، جنبش ما، منطقه و نیروهای دموکراتیک تحمیل خواهد شد. در واقع جنگ‌هایی که در سال جاری رخ داد این وضعیت را تایید کرد. در حالی که خاورمیانه در حال تبدیل شدن به جهنم است، دولت فاشیست ترکیه، ترکیه را به زندانی باز تبدیل کرده است و با انواع روش‌های مافیایی، به ویژه به زنان، مردم و نهادهای دموکراتیک ما، جنبش و تمام اقشار جامعه که مقاومت نشان می‌دهند، حتی لیبرال دموکرات‌ها حمله می‌کند و در تلاش است که این کار را در چارچوب یک طرح (کُنسِپت) انجام دهد. بی‌تردید در برابر اراده رهبری، ارزش‌هایی که نمایندگی می‌کند و شکل مقاومتی که دارد، درمانده است.

رهبر آپو رهبر فلسفه زن آزاد است

این که اندیشه و فلسفه رهبر آپو در منطقه و جهان شناخته شده است، از بین بردن تمامی شرایط انزوا، کارآمدی رهبر ما را گسترش می‌دهد، از این حیث بعنوان رهبر زنان و خلق‌ها تعریف پیدا می‌کند. همانطور که از کارزارهایی که بر اساس آزادی رهبر آپو شکل گرفته است، برمی‌آید، افزایش آزادی‌خواهی از صدها کشور نیز به معنای پذیرش اندیشه‌های رهبر آپو در همه این جغرافیاها و جوامع  بوده و در عین حال زیر سؤال بردن نظام حاکم-دولت‌گرایی و قدرتهایی است که آن را نمایندگی می‌کنند. بر این اساس، رهبر آپو رهبر جامعه دموکراتیک، اکولوژیک و فلسفه زنان آزاد قرن بیست و یکم است. با وجود طرح (کُنسِپت) شکنجه و انواع حملات تحمیل شده در طول جنگ جهانی سوم، این واقعیت یک موفقیت بزرگ است.

امسال طرح بین‌المللی و کمپینی با طلب موقعیت سیاسی برای کوردستان و آزادی جسمانی رهبر آپو که در برابر اسارت رهبرمان آغاز کردیم، با مبارزات عظیمی که توسط دمکرات‌های محیط‌زیستی، ضد سرمایه‌داری، فعالان زن در کوردستان و اروپا و بسیاری از خلق‌ها، با شرکت کنندگان از ۷۴ کشور انجام شد، دستور کار مهمی را ایجاد نمود. در سال ۲۰۲۴، تمام مبارزات ما برای تضمین موجودیت و آزادی، یک سیستم دموکراتیک و آزادی رهبر اوجالان به عنوان یک مخاطب سیاسی خواهد بود. مبارزات ما که از اندیشه و پارادایم رهبر آپو نشأت می‌گیرد، در جریان جنگ جهانی سوم که بسیاری از قدرت‌ها حذف و پراکنده شدند، موجودیت ما و ارزش‌هایی را که نمایندگی می‌کنیم زنده نگه داشت، علاوه بر این دستاوردهای مهمی را بوجود آورد.

مردم کورد و نیروهای دموکراتیک که می‌دانند یکی از اهداف توطئه بین‌المللی به ویژه قدرت‌های هژمونیکی، به فراموشی سپردن رهبری است، هر گونه تلاش‌هایی که بویژه زنان، روشنفکران، هنرمندان و مادران زحمتکش که پیشگام معرفی فلسفه جهانی رهبر به همه اقشار جامعه و واقعیت مردم آگاه و سازمانیافته هستند، در سال ۲۰۲۳ به عنوان گامی به سوی آزادی، نقشه‌های دشمن را خنثی کردند. تشدید حملات در هر فرآیندی که پارادایم رهبری به ترجیح خلق‌ها و آزادی جسمانی وی به مطالبه مبدل می‌گردد، امری تصادفی نیست. با جنگ اوکراین، در جریان اقدامات ناتو برای گسترش خود و مهار روسیه، بار دیگر رویکردش به کوردها آشکار شد. در حالی که موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو توسط دولت ترکیه مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، آنچه که به موضوع بازار تبدیل شد نیز موجودیت کوردها بود. به ویژه، انقلاب روژاوا و نیروهای دفاعی در نشست ناتو تروریزه گردانده شد و بطور سرپوشیده مهر تاییدی به تمام اقدامات اشغال‌گری-قتل‌عام‌های دولت ترکیه زده شد. هدف از بین بردن خط‌مشی خلق‌ها در شخص رهبری مجددا به روز می‌شود. فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ هم از این وضعیت سود می‌برد و هم بقای آن به شانس دستیابی به آن بستگی دارد. روژاوای کوردستان به روی اشغالگری گشوده شد و مورد حملات روزانه قرار گرفت و کوردهای همکار-خائن را در این طرح نابود کردن شریک ساختند.

پارادایم تمدن دموکراتیک به آینده انتقال داده خواهد شد

بدون شک، مبارزات آزادی زنان هر ساله با متاثر گشتن از انقلاب زنان و جنبش ما، اثربخشی و قدرت تغییر خاصی را در جهان نشان می‌دهد و بر این اساس، به میزانی که به صورت سازمان یافته اجرا شود، می‌تواند به مسیری تبدیل شود که تحولات را هدایت کند. بر این اساس سازماندهی شده است. در حالی که رهبری نیروهای زنان ما در دوره گذشته منجر به توسعه دستاوردهای مهمی علیه دولت فاشیست ترکیه و داعش شد، این رهبری در مناطق حفاظتی مدیا و زاپ به اوج خود رسید و قیام‌هایی همزمان که در سطح پاسخی به قتل ژینا امینی شکل گرفتند، دوره‌ای را بیان می‌کند که مبارزات آزادی زنان که تبدیل به یک قدرت برساختی شده است، اثر خود را بر سال و تحولات به جا گذاشت. شعار ژن، ژیان، ئازادی که رهبر ما فلسفه‌اش را در ساده‌ترین شکل متجسم نموده است، اکنون نه تنها برای زنان، بلکه برای همه خلق‌ها در سطح جهان به عنوان چتر صیانت‌داری از پارادایم رهبری، منشأ مقاومت و هویت اثرگذار شده است. نکات برجسته کنفرانس جهانی زنان که با هدف رشد این روحیه و باور و تبدیل آن به مبارزه برگزار شد و درود فرستادن بر نیروهای گریلایی زنان و تقدیم کردن کنفرانس به مقاومت زنان در مناطق حفاظتی مدیا و روژهلات گسترش یافت، دستاوردهای خط‌مشی آزادی زنان در متن جنبش ماست. در این مرحله، کمپین «با ژن، ژیان، ئازادی پیش بسوی انقلاب زن» که از سوی ک‌ژک راه‌اندازی شد از نظر بالا بردن سطح مبارزه و همچنین روشن ساختن هدف اصلی مبارزه‌ای که در همه جبهه‌ها انجام می‌دهیم ملموس ساختن آن مهم بوده است. شعار ژن، ژیان، ئازادی به عنوان چتر مشترک زنان و مردم جهان، به همه قبولاند که انقلاب‌ها و همه آزادی‌ها تنها بر اساس آزادی زنان می‌توانند توسعه یابند. در این مرحله رهبر ما به عنوان پیشگام انقلاب‌های زنان و خلق‌های قرن بیست و یکم معنا و محتوا می‌یابد. همانطور که در تاریخ جهان جنبش‌های آزادی‌خواهانه هر کشور یا مردمی بر حسب منحصر به فرد خود در چارچوب هویت و هدف ایدئولوژیک در جهتی یکسان بوده است، اکنون نیز شخصیت جهانی رهبر به عنوان یک شخصیت مبارز عینیت یافته است. مواضع و جنبش‌های در حال توسعه از سراسر جهان در زیر چتر پارادایم رهبری، ذهن و روش مبارزه گرد هم آمده‌اند. به ویژه بر اساس ابتکار رهبری، عروج آزادیخواهی برای رهبرمان با مشارکت جنبش‌ها، افراد و جوامع از صدها کشور و به ویژه جنبش‌های زنان و توجه به اندیشه و فلسفه ایشان در محدوده «روز خواند کتاب‌های رهبری» با مشارکت صدها کشور، واقعاً ارزش زیادی دارد و تأثیر حقیقت رهبر ما را آشکار می‌کند. در این مرحله، تعریف درست جنبش و مبارزه و شرکت به عنوان نیروی پیشرو و مبارز این واقعیت، پارادایم تمدن دموکراتیک را در چارچوب آزادی زنان به آینده منتقل خواهد کرد. مبارزه‌ای که ما در همه عرصه‌ها انجام می‌دهیم، مبارزه برای آزادی علیه سلطه مردانه است.

سازماندهی مبارزات آزادی زنان در درون واقعیت جنگ جهانی سوم و در نتیجه کسب محتوا و کارکرد به عنوان یک طرف جنگ، تضمین می‌کند که این جنگ زودتر و به نفع زنان، مردم و آزادی‌ها پایان یابد.

به عنوان جنبشی که در هر میدان از مبارزات آزادی ۴۰ ساله ما به دست آورده است که زنان بیش از هر کس دیگری فرصت و قدرت تغییر جهان را دارند، راهپیمایی و مبارزه ما در شخصیت زنان کورد امسال گام به گام علیه مردسالاری که جهان ما را به سوی نابودی کشانده است گسترش یافته است. با آگاهی از این امر و وقوف بر نقش خود به عنوان مادر خاک که صلح‌آمیزی، برابری و عدالت ذهنیت زن و همه رنگ‌های جامعه را مانند بهار در بطن خویش حیات می‌بخشد، ما را در هر زمینه‌ای پیروز خواهد ساخت.

میراث مبارزاتی ۵۰ ساله رهبر آپو، پارادایم تمدن دموکراتیک و رهبری شگرف وی، عرصه‌ی انقلاب روژاوا با هویت زنانه حاصل زحمات و تلاش صدها زن مبارز، ایثارگر، دلیر و فهیم مردم کوردستان و منطقه، واحه‌ی زندگی آزادی است که در آن زنان امید انسانیت را علیه نظام دولت‌گرای مردسالار هدایت می‌کنند. موفقیت ما در تحول انقلاب روژاوا، که با ارزش‌های پنجاه ساله مبارزات آزادی ما تجسم یافته است، به سیستم کنفدرال دموکراتیک کوردستان و خاورمیانه بر اساس ملت دموکراتیک، منجر به انقلابی منطقه‌ای خواهد شد و به تدریج بر نظام جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

همه را به تبدیل کردن جهان‌مان به بهشت ​فرامی‌خوانیم

نظام ملت دموکراتیک که با انقلاب آزادی زنان در سال جدید شکل خواهد گرفت، در این شرایطی که فاشیسم با تمام ستم‌اش حمله می‌کند، به عنوان رویای بشریت بر اساس مبارزه برای زندگی معنادار، جایگاهی را که شایسته آن است در صفحه تاریخ ایجاد خواهد کرد و دنیای آزادی زنان ما مانند اصرار امواج دریا در شکافتن صخره‌ها، تبدیل کردن این دوران به دوران زنانه، دلیل زندگی ما خواهد بود. سال نو رهبر آپو را که تاریک‌ترین حقیقت تاریخ ما را روشن می‌کند و معمار زندگی آزاد است را تبریک می‌گوییم و آرزو می‌کنیم سال ۲۰۲۴ رسیدن به رهبری‌مان، انجام قوی وظیفه پیشاهنگی‌مان و نجات رهبرمان از اسارت دلیل ما برای زندگی است. ما سال نو جنبش آزادی‌مان را که مسئول تحقق آن است، تبریک می‌گوییم و همه زنان دموکراتیکی که آزادی را به فلسفه زندگی تبدیل می‌کنند، مادرانمان که موضعی ارزشمند و شرافتمندانه دارند و دختران نیرومندمان را جشن می‌گیریم. ما با افتخار و مسئولیت پیشگام بودن زنان، مردم و خلق‌های خود به سوی آینده با برداشتن گام‌های عبور از یک آستانه تاریخی، از همه زنان و کسانی که امید به زندگی انسانی دارند می‌خواهیم تا در برابر واقعیت حاکمیتی که برای زنان راهی جز مبارزه باقی نگذاشته است، در کنار هم انقلاب آزادی را به وجود آوریم و جهان‌مان را به بهشت مبدل کنیم. انقلاب زنان و انسانیت برنده خواهند بود.