ما با ۷ زن آغاز کردیم اکنون مبدل به هزاران زن شده‌ایم

عضو مجلس کانتون حسکه سلطان محمد ایزو گفت: «ما با ۷ زن آغاز کردیم و اکنون به هزاران زن تبدیل شده‌ایم. زنان هم اکنون در میدان جنگ، نهادها و هر حوزه‌ای حضور دارند.»

سلطان محمد ایزو مادر شهید و عضو مجلس کانتون حسکه در سخنان خود بیان داشت که در سال‌های گذشته بدلیل ارتجاعی که از طرف مردان تحمیل می‌شد، زنان نمی‌توانستند از خانه خود پا را فراتر بگذارند. وی گفت که با انقلاب امروزه زنان صدای خود را رسا کرده و حقوق خود را بدست می‌آورند و برای انقلاب پیشگامی می‌کنند.

عضو مجلس کانتون حسکه سلطان محمد ایزو چگونگی شناخت مبارزات آزادی به عنوان یک زن و زندگی او را که با راهپیمایی انقلاب ادامه دارد، با خبرگزاری فرات(ANF) در میان گذاشت.

من می‌خواستم هدفی داشته باشم

سلطان محمد ایزو گفت: «زنانی که مبارزه می‌کردند، توجه من را به خود جلب می‌نمودند. من می‌خواستم مثل آنها دارای هدفی باشم و زندگی من معنا یابد و نمی‌خواستم سطحی‌نگرانه زندگی کنم. در جاییکه زندگی می‌کردیم شمار کوردها کم بود و خانواده من هم محافظه‌کار بودند. بدلیل اطرافیان و پدرم، من بسیار می‌ترسیدم. در سال ۱۹۸۵ برای کاری به جایی رفتم و در آنجا رفیق بریوان را شناختم. او برای من از جنبش آزادی کورد حرف زد. من با خود فکر کردم چیزیکه می‌خواهم همین است. من اینطور درک کردم که با عضویت در صفوف مبارزه من می‌توانم نقشی مهم‌تر داشته باشم. من در آنجا سوگند یاد کردم که از من هر چه خواسته شود، من آماده‌ی انجامش باشم.»

در کنش‌ها مشارکت کردم

بعد از آن من در کنش‌ها مشارکت کردم. ما به زمین‌‌های پنبه، عدس و درمیان کارگران می‌رفتیم و خلق را سازماندهی می‌کردیم. در آن زمان دولت قدرتمند بود. به همین دلیل مادر من همیشه برای من نگران بود. به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد که ما به این روز برسیم. اما من این موقعیت را بسیار دوست داشتم،کنش و انجام کاری به زندگی من معنا می‌بخشید.»

در مجلس ما تنها ۷ زن حضور داشتند

در سال ۲۰۱۲ با آغاز انقلاب، کنش‌های ما قدرتمندتر شدند. جنگ وجود داشت و ما تدارکات برای مبارزین تهیه می‌کردیم. گاهی اوقات برخی می‌خواستند برای کارهای ما مانع‌تراشی کنند، اما ما می‌گذاشتیم. با اینکه جنگ بسیار دشوار بود اما ما نمی‌ترسیدیم. با رنج انسانهای میهن‌دوست و فداکار سازماندهی روز به روز قوی شد. در ابتدا مجلس ایجاد شد. در مجلسی که از ۲۷ تن تشکیل می‌شد، تنها ۷ زن وجود داشتند. بعد از این هم خانه زنان بنا شد که زنان بسیاری در آن مشارکت یافتند و بسیار پایبند بودند و سپس کمون‌های زنان و شهرداری هم ایجاد شدند و خودمدیریتی بنا نهاده شد. امروزه زنان در عرصه جنگ، در نهادها و مراکز و تمامی عرصه‌های اجتماعی جای گرفته‌اند. ما با ۷ زن کار خود را آغاز کردیم و اکنون به هزاران زن تبدیل شده‌ایم.»

برای انقلاب پیشاهنگی می‌کنند

زنانی که نمی‌توانستند سر خود را از پنجره بیرون آورند و بدلیل ارتجاع از خود شرمسار بودند و در کارها مشارکت نمیکردند، امروزه صدایشان رسا شده و حقوق خود را بدست می‌آورند و برای انقلاب پیشاهنگی می‌کنند و تبدیل به نمونه‌ای برای تمام جهان شده‌اند. از تمام نقاط جهان زنان آمدند و در این انقلاب جای گرفتند و تا شهادت پیش رفتند. سیستم ریاست مشترک که در هیچ جای جهان نمونه ندارد، در روژاوا عملی شد. اکنون در تمام نهادها زنان  پیشاهنگند. زنان دارای نیروی تصمیم گیری بوده و مصصم هستند. هزاران زن وجود دارند که می‌خواهند در این زندگی برپایه پارادایم رهبر آپو جای بگیرند.»

آثار رهبر آپو را بخوانید

من برای زنان یک پیام دارم؛ اندیشه‌های رهبر آپو را بخوانید و بدانند که چرا رهبر آپو در این حد برای زنان ارزش قائل است. زیلان که با روشنایی فلسفه رهبر آپو آزاد گشت و رفیق سما که می‌خواست در میان ۸ تا ۲۱ مارس به یک پل مبدل شود، تاثیرات بسیاری برجا گذاشتند. با روشنایی این مبارزه زنان، زنان در منطقه سویدا سوریه با برافراشتن تصاویر هورین خلف آزادی خود را مطالبه می‌کنند.»