تصویر

‌«ما برای بازگشت جامعه آماده‌ایم»

کاروان بازگشت به جامعه پس از بیانیه در چیاپاس، به مکزیکو سیتی رفت. در آن بیانیه گفته شد‌: ‌«این بازگشت در عین‌حال به معنای درمان، ویرانی و زخم‌هایی است که به دلیل نژادپرستی، فاشیسم، نفرت و حکومت‌های راستگرا به وجود آمدند.

فمنیست‌های آبیا یالا

«کاروان بازگشت به جامعه» که از فمنیست‌ها، کنشگران و وکلای حقوق بشر مناطق آبیا یالا، یوسکال هاریا، کوردستان و مناطق جداگانه تشکیل شده است، مورخ ۲۱ ژوئن در شهر چیاپاس مکزیک بیانیه‌ای مطبوعاتی دادند و در پایان به ایستگاه دوم مکزیکوسیتی رفتند.

بیانیه مطبوعاتی از سوی فمنیست‌های آبیا یالا، موژریس سختا ژووَن، کمیته پشتیبانی از جنبش زنان کورد-چیاپاس سازماندهی شده بود.

فمنیست‌ها در ایستگاه دوم مکزیکوسیتی در شهرداری مالیپا آلتا و خوسیمیلکی همراه با اهالی بومی که برای خاک و آب مقاومت می‌کنند دیدارهایی انجام خواهند داد و با پشتیبانی و مشارکت کنشگران، یک کنش برگزار خواهند کرد.

در این بیانیه آزادی برای زندانیان سیاسی چیاپاس و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مطالبه شد. همچنین درباره برهه ۲۵ ساله اسیر کردن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز آگاهی‌هایی کوتاه داده شدند.

‌در این بیانیه مطبوعاتی در ارتباط با هدف این کنش چنین آمده است‌:

‌«مورخ ۲۱ ژوئن ما از آبیا یالا، یوسکال هریا، کوردستان و دیگر مناطق آمدیم. فمنیست‌های خلق، مدافع خاک شفا دهنده، لولیتا چاوز از سال ۲۰۱۷ تاکنون در تبعید است، پس از اینکه از اتهامات و جرم‌های نسبت داده شده، تبرئه شد، به جامعه خود باز می‌گردد. اما هرچند که لولیتا چاوز از سوی دادگاه آزاد است که به خاک خود بازگردد، اما فاکتورهای نژاپرستی، استعمارگری بسیاری هنوز وجود دارند. نماینده نگرش مردسالار و سلطه‌گرایی کاپیتالیسم هنوز هم کمین کرده است. به همین خاطر فمنیست‌های آبیا یالا به پیشاهنگی لولیتا چاوز تصمیم گرفتند که این بازگشت را برای خلق‌ها به مثابه یک راه فلسفی و سیاسی اجرایی کنند. این بازگشت در عین‌حال به معنای بصورت گروهی، درمان کردن ویرانی‌ها و زخم‌هایی که به دلیل نژاپرستی، فاشیسم، نفرت و حکومت‌های راستگرا به وجود آمدند، می‌باشد. به مثابه فمنیست‌ها و انترناسیونالیست‌ها، ما آماده‌ایم که مرزها را فروپاشیم و از سن کریستوبال دَ لاس کاساس، چیاپاس بازگشت به جامعه را آغاز کنیم.‌»