«ما علیه رویکرد قیوم، بهتر خود را سازمان می‌دهیم»

حلیمه آکیول عضو هیئت رهبری جامعه زنان روسا اعلام کرد که آنان علیه رویکردی که تلاش دارد زنان را از حیات اجتماعی جدا سازد، همه جا خود را بهتر سازماندهی می‌کنند.

در ۷ شهر، ۶۳ ناحیه و ۲۲ شهرک و ۳ کلان‌شهر که تحت مدیریت حزب مناطق دمکراتیک (ه‌دپ) بودند، در ۹۵ شهرداری قیوم تعیین گردید و ۹۳ شهردارمشترک نیز دستگیر شدند، صدها کارمند کورد از کار اخراج شدند و حدود ۳۰۰ نماینده‌ی محله نیز از سمت خود اخراج گردیدند. یکی از اهداف اصلی حاکمیت تعیین قیوم برای موسسات و نهادهای زنان در شهرداری‌ها بود؛ به‌نحوی که تمام موسسات زنان را تصاحب نمودند. در انتخابات محلی ۳۱ مارس ۲۰۱۹ شهرداری‌هایی که با قیوم اداره می‌شد، دوباره با رای و خواست مردم به‌دست آمدند. ۶ ماه پس از انتخابات و در ۱۹ اوت ۲۰۱۹ بازهم قیوم بر شهرداری‌ها تحمیل شد و شهرداری‌ها غصب شدند. حالا نیز یک انتخابات دیگر در راه است و تدارکات آنان برای فرستادن قیوم‌ها ادامه دارد. عضو هیئت رهبری جمعیت زنان روسا؛ حلیمه آکیول درباره مطالبات و نیازهای زنان و نیز سیاست نصب قیوم صحبت کرد.

آکیول توضیح داد که قیوم در شهرداری‌ها بخشی از فرآیند جرم‌انگاری "مدیریت آزاد و دموکراتیک زنان در شهرداری‌ها" است و گفت: «در مراکز زنان دوره‌هایی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شد و همزمان زنان در حال کسب حرفه‌های متنوع بودند. تعاونی‌های زنان وجود داشت و زنان چیزهایی را که تولید می‌کردند به این تعاونی‌ها می‌فروختند و نیازهای مالی خود را تامین می‌کردند. در بسیاری از مناطق حمایت زندگی برای زنان فراهم شد. در زمینه روانشناسی و حقوقی به زنان کمک می‌شد. قیوم‌ها همه این فعالیت‌ها را هدف قرار دادند.»

آکیول اعلام کرد که پس از سال ۲۰۱۵ خشونت علیه زنان، خودکشی، مصرف مواد مخدر و تن‌فروشی در شهرهایی که توسط قیوم‌ها اداره می‌شود، افزایش یافته است و چنین افزود: «قیوم هرج‌ومرج می‌آفریند. می‌بینیم که فضایی برای زنان و جوانان باقی نمی‌ماند. قبل از قیوم‌ها، دهها مؤسسه و دوره آموزشی برای زنان و جوانان وجود داشت. پس از قیوم‌ها این دستاوردها ویران شد، زنان تنها ماندند و جوانان به توقف در سر کوچه‌ها و محلات محکوم شدند.»

آکیول با یادآوری اینکه ادارات محلی به‌عنوان پایه دموکراسی و در دسترس‌ترین مراکز خدمت به زنان و مشکلات زنان پذیرفته شده است، گفت: «در مبارزات سیاسی زنان، تبعیض مثبت و سیاست‌های سهمیه‌بندی، نقش عمده‌ای در تصمیم گیری‌های لازم داشت. این باید در همه زمینه‌های شهرداری اجرا شود. ما همچنین برای تحقق خواسته‌های زنان تلاش خواهیم کرد. ما در هر زمینه‌ای علیه ذهنیتی که تلاش می‌کند زنان را از حیات اجتماعی دور سازد، سازماندهی بیشتری خواهیم کرد.»