مجمع زنان دَم پارتی: ترور در کرکوک یک قتل سیاسی است

خالده ترک‌اوغلو، سخنگوی مجلس زنان حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دَم پارتی)، حمله به یک فعال زن در کرکوک در ۱۸ ژانویه را یک قتل سیاسی خواند و همچنین به زندانیان در اعتصاب غذا علیه انزوای امرالی درود فرستاد.

خالده ترک‌اوغلو، سخنگوی مجلس زنان دَم پارتی در ساختمان حزب‌شان در آنکارا، یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد تحولات جاری برگزار کرد. خالده ترک‌اوغلو که گفت زنان در طول سال در برابر خشونت و قتل‌عام مقاومت کردند، یادی از سکینه جانسز، فیدان دوغان، لیلا شایلمز که در ۹ ژانویه ۲۰۱۹ در پاریس به قتل رسیدند و سایر زنان به قتل رسیده را گرامی داشت.

خالده ترک‌اوغلو با اشاره به اینکه مبارزه زنان مقتول به زنان سپرده شده است، گفت: «در هر کجای دنیا که باشد، در هر دوره‌ای از تاریخ، فعالان و سیاستمداران زن هدف دولت‌های مردانه بوده‌اند. کسانی که روزاها، سکینه‌ها، سِوِه‌ها و ناگیهان‌ها را به قتل رساندند روز گذشته بار دیگر در کرکوک خود را نشان دادند. فیریال سلیمان خالد، فعال زن که از شهر حسکه در شمال و شرق سوریه به کرکوک آمده بود، ترور شد. این یک قتل سیاسی است. ما نیروهای پشت این قتل‌عام را به خوبی می‌شناسیم.»

مقاومت زندان‌ها

خالده ترک‌اوغلو با اشاره به اعتصاب غذا و تحصن‌های برای عدالت که برای تضمین آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راه‌اندازی شده است، گفت: «مبارزات عادلانه و شرافتمندانه مبارزه ما است، مطالبات آنها مطالبات ما است.» خالده ترک‌اوغلو با تبریک گفتن کنفرانسی که جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) برگزار کردند، گفت: «راه ما راه حقیقت و عدالت است. مسیر برابری و آزادی است. هیچ دیوار و مانعی بر سر راه رهروان این راه نمی‌تواند بایستد.»

قتل‌عام هرانت دینک

خالده ترک‌اوغلو با اشاره به هفدهمین سالگرد قتل هرانت دینک گفت: «تجلیل از نیروهای پشت سر قتل هرانت دینک و ۱۷ هزار قتل‌های فاعل مجهول با عنوان "شجاعت"، به این قتل‌ها مشروعیت می‌بخشد. این اعتراف به حمایت از عاملان و نیروهای پشت عاملان است. در شخص دایه بَرفو، آه و نفرین مادران شنبه و مادران صلح بر آنها باد، ما فراموش نمی‌کنیم و نمی‌گذاریم که به فراموشی سپرده شود. ما این مبارزه را تا آخر ادامه می‌دهیم و می‌گوییم گم‌شدگان باید پیدا شوند و عاملان آن پیدا و باید محاکمه شوند.»

انزوا و حمله علیه زنان

خالده ترک‌اوغلو با جلب توجه به بازداشت‌های اخیر زنان گفت: «در این کشور متجاوزان، دزدان، افرادی که علیه زنان مرتکب جنایت می‌شوند و قاچاقچیان مواد مخدر محاکمه نمی‌شوند. با اینکه بسیاری از عکسهای کسانی که از مجرمان محافظت می‌کنند با رؤسای سازمانهای جنایتکار منتشر می‌شود ولی بازداشت و محاکمه نمی‌شوند، اما کسانی که طرفدار برابری، آزادی و عدالت هستند، بازداشت می‌شوند. ترس و نگرانی این حکومت از مبارزه آزادی زنان ما آشکار است. این یک عملیات برای انتقام‌گیری از زنان است. با ایجاد ادراک از طریق دستگاه قضایی مردسالار و رسانه‌های مردسالارش، چیزی جز سرپوش گذاشتن بر نتایج سیاست جنگ کثیفش نیست. بدون اینکه خسته شویم و بی‌وقفه خواهیم گفت؛ این که خواستار پایان یافتن انزوایی شویم که در شخص آقای اوجالان تحمیل می‌شود، جرم نیست. آنچه جرم است تعمیق انزوا است که یک سیستم بی‌قانونی است.»

بحث‌های در رابطه با قانون اساسی جدید

خالده ترک‌اوغلو با اشاره به افزایش ۱۴۰۰ درصدی قتل زنان در دوره آک‌پ به بحث «قانون اساسی جدید» اشاره کرد. خالده ترک‌اوغلو گفت: «منظور این دولت از "اصلاح قانون اساسی" حمایت از حقوق مردان است. این پیشنهاد اصلاح قانون اساسی که دولت به بهانه "حفاظت از خانواده" آن را برای افزایش دوقطبی شدن و از طریق تحریک کردن ترس و نگرانی‌های جامعه برای کسب رای استفاده می‌کند، زنان را هدف قرار می‌دهد. هدف دیگر نیز وابسته کردن زنان به مردان است. برای اینکه زنان در مقابل خشونت مردان سکوت کنند و تسلیم شوند. ما هیچ پیشنهادی را که مبتنی بر حقوق و آزادی نباشد نمی‌پذیریم. تغییراتی که باید در قانون مدنی ایجاد شود بدون پرسیدن از زنان و تشکل‌های زنان قابل تهیه نیست. آنچه به نفع زنان است و آنچه نیست این دولت مردسالار نیست، بلکه ما زنان، سازمان‌ها‌ی زنان، و تریبون‌هایشان می‌دانند. ما حقوق‌مان را به انصاف دولت مردانه واگذار نخواهیم کرد.»

انتخابات مردمی

خالده ترک‌اوغلو با اشاره به انتخابات مقدماتی برگزار شده توسط حزب‌شان گفت: «ما در این کشور در محور پارادایم دموکراتیک، زیست‌محیطی و آزادیخواهانه زنان توانستیم یک نخست را عملی کنیم.» ترک‌اوغلو با تاکید بر اینکه آنها با این انتخابات شاهد یک جشن بزرگ دموکراسی شدند، گفت: «نمایندگان زن و مادران ما بدون توجه به هر گونه مانعی در این روند شرکت کردند و با این مشارکت‌شان اراده خود را نشان دادند. اراده متحد حول نامزدهای زن ما نام پافشاری بر دموکراسی از سطح محلی و مستقیم است. این مبارزه مصمم کسانی است که می‌گویند 'ریاست‌مشترک و نمایندگی برابر خط بنفش ماست، ما تسلیم نمی‌شویم'.»