مقاومت رفیق بریتان را اساس می‌گیریم

گریلاهای یژا استار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بریتان از کادرهای برجسته پ‌ک‌ک گفتند: «امروز بر اساس مبارزه و مقاومت رفیق بریتان در کوه‌های کوردستان با دشمن می‌جنگیم.»

گریلاهای یژا استار یاد و خاطره شهید گلناز کاراتاش (بریتان هِوی) یکی از فرماندهان برجسته حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) را گرامی داشتند. در سال ۱۹۹۲ نیروهای مزدور و همدست در باشور کوردستان جنگ پلیدی را علیه جنبش آزادی کورد آغاز کردند. فرمانده بریتان که در مقابل خیانت مقاومت بزرگی از خود نشان داد برای تسلیم نشدن در برابر نیروهای مزدور و همکار، در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۹۲ خود را از صخره‌های لِلیکان (واقع در منطقه خواکورک از مناطق حفاظتی مدیا) به پایین پرتاب کرد. در پی عملیات شهید بریتان، اساس تشکیل ارتش زنان در جنبش آزادی کوردستان گذاشته شد.

گریلا آرین مَروان که سخنان خود را با توجه به تأثیر عملیات شهید بریتان آغاز کرد گفت: «من در سی و یکمین سالگرد شهادت فرمانده بریتان هِوی یاد ایشان را با احترام و سپاس گرامی می‌دارم. همانطور که مشخص است فرمانده بریتان یکی از اولین فرماندهان زن پیشاهنگ ماست که در جنبش آزادی مبارزه نمود. رفیق بریتان با وجود همه حملات دشمن هیچگاه پا پس نکشید و هرگز خیانت و تسلیم را نپذیرفت. رفیق بریتان با مقاومت و ایستادگی و مبارزه خود تأثیر بسیاری گذاشت. برای اینکه اسلحه‌اش به دست دشمن نیفتد آنرا درهم می‌شکند و سپس خود را از صخره‌ها پرتاب می‌کند. بعد از این عملیات بزرگ و موثر تصمیم به تشکیل ارتش زنان گرفته شد و به لطف رفیق بریتان سطح مبارزه بیش از پیش افزایش یافت و همزمان از رفیق زیلان گرفته تا رفیق ویان مقاومت زنان به سطح قویتری ارتقاء یافت. ما بر اساس مبارزه و مقاومت بریتان‌ها، زیلان‌ها و ویان‌ها می‌جنگیم. جنبش زنان و تشکل زنان روز به روز در شهرها و کوه‌ها رشد می‌کند. اکنون زنان در برابر انواع حملات قیام می‌کنند و از خود دفاع می‌کنند.

گریلا در مواضع نبرد و تونل‌ها به مقاومت خود در برابر دشمن ادامه می‌دهد. به ویژه گریلاهای زن عملیات موثر و نتیجه ‌بخش انجام می‌دهند. به عنوان مثال رفقا سارا و روکن با عملیات فدایی خود دشمن را مبهوت کردند. مبارزه و مقاومت امروز ما مبتنی بر ارزش‌هایی است که این رفقای شهید خلق کرده‌اند. من به عنوان یک گریلای یژا استار مسیر رفیق بریتان را دنبال خواهم کرد. هر چقدر هم که شرایط سخت باشد جوانان باید به جنبش آزادی بپیوندند. بنابراین ما می‌توانیم انتقام رفقای خود را از دشمن بگیریم و رویاهای آنها را محقق کنیم. رهبر آپو در ارزیابی‌های خود عقیده داشت یک زندگی برای زن وجود دارد و آن هم زندگی آزاد است. ما به‌ عنوان گریلا‌های زن، این را مبنا می‌گیریم.»

رفیق بریتان فرمانده پیشاهنگ ماست

یکی دیگر از گریلاهای یژا استار به نام راپرین زنار با بیان اینکه امروز با روحیه مقاومت بریتان در خط مقدم در برابر حملات دولت ترکیه می‌جنگد گفت: «در ابتدا یاد و خاطره همه شهدایمان را در شخص رفیق بریتان گرامی می‌دارم. رفیق بریتان یکی از فرماندهان بزرگ و پیشاهنگ ماست. رفیق بریتان با عملیات بزرگ خود در تشکیل ارتش زنان ما نقش زیادی داشت. ما به عنوان پیروان رفیق بریتان در خط مقاومتی که برای ما به میراث گذاشته به پیشروی ادامه خواهیم داد. رفیق بریتان مقاومت در برابر خیانت و همکاری را انتخاب کرد. ما به عنوان گریلاهای یژا استار به اهداف شهدای‌مان جامه عمل خواهیم پوشاند.»