مراسم‌های جشن ۸ مارس در باکور کوردستان و ترکیه

در باکور کوردستان و ترکیه ۸ مارس طی مراسماتی جشن گرفته شد.

در شهر آمد ۸ مارس: ما مبارزه سازماندهی شده پیروز خواهیم شد

در شهرآمد زنان که به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش در میادین حضور به عمل رسادند و با سردادن شعار «ژن ژیان آزادی» ابراز کردند که سر تعظیم فرود نخواهند آورد.

به پیشاهنگی جنبش زنان آزاد (تٰ‌ژآ) و پلتفرم زنان دجله آمد (داک‌اپ) و با شعار «با ژن ژیان آزادی به سمت ۸ مارس» تجمع برگزار شد. این تجع با اجرای رقص آغاز گشت.

از ساعات صبحگاه زنان با تابلوهای «ژن ژیان آزادی» به محل تجمع گردهم آمده و مانع‌تراشی‌های پلیس نیز نتوانست آنان را از تجمع منع کند و این کار پلیس با موضع‌گیری و اعتراض از جانب زنان روبرو شد. زنان که لباس‌های کوردی به محل تجمع آمده بودند با پلانکاردهای «ما در کنار مبارزه زنان بلوچ، افغان، ایرانی و پاکستانی هستیم»، «با ژن ژیان آزادی به جنگ نه می‌گوییم»، «ما تخریبات سیستماتیک شما را با مبارزه سازماندهی شده خود شکست خواهیم داد» محل تجمع را آراسته بودند.

بستگان زندانیان و مادران صلح آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و رهیافت دمکراتیک برای مسئله کوردستان را خواستار شدند. همچنین ریاست مشترک دم پارتی و کاندید شهرداری منطقه، جمعیت زنان روزا، حزب مناطق دمکراتیک (دب‌پ) و جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) نیز در این تجمع شرکت کردند.

سپس هنرمندان بروی صحنه رفته و هنرنمایی کردند و تجمع چنین ادامه داشت.

 

۸ مارس در سرحد:‌ زنان تاریخی نوین را می‌نویسند

در شهرهای منطقه سرحد ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش با اشتیاق جشن گرفته شد.

شهر ایغدر

زنان به سمت دفتر انتخابات دم پارتی در منطقه سوگوتلوی جمع شدند. زنان که لباس‌های ملی خود با رنگ‌های سبز، زرد، و سرخ پوشیده بودند، به همراه نواختن ساز دف به رقص کوردی اجرا نمودند و سپس با شعار «ژن ژیان آزادی» به سمت دفتر انتخاباتی زاگرس راهپیمایی کردند.

ریاست مشترک دم پارتی ایغدر بهار، نماینده دم پارتی وان گلجان کاچماز در این مراسم سخنرانی کردند. توجه ها را به مقاومت زنان کورد در طول تاریخ معطوف کردند و همچنین خواستار پایان بخشیدن به انزوا علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

بعد از سخنرانی‌ها هنرمند شیلان دورا بروی سکو رفت و هنرنمایی کرد

 

شهر قرس

زنان در تالار آنتارایوم گرد هم جمع شده. زنان با لباس‌های کوردی و محلی خود و روبان‌هایی با رنگ‌های سبز، سرخ و زرد در دست داشتند. در این مراسم نماینده دم پارتی استانبول چیچک اوتلو ابراز داشت: «تا زمانیکه انزوا در امرالی به پایان برسد و دوستان ما از زندان‌ها آزاد شوند مبارزه ما ادامه خواهد داشت.»و کاندید شهرداری دم پارتی قرس آرزو ساواش درمان بیان داشت:‌ «به رغم تمام دشواری‌ها ما از مبارزه خود عقب نخواهیم نشست.» 

پس از سخنرانی‌ها هنرمند هیودا گوکر بروی صحنه رفت و این مراسم با آهنگ‌های کوردی ادامه داشت.

 

شهر ارزروم

در جشن ۸ مارس ارزروم به همراه زنان ارزروم کاندیدای دم پارتی برای شهرداری ارزروم نیز در این مراسم شرکت کرد این مراسم با سردادن شعار «ژن ژیان آزادی» ادامه داشت و هدیه‌های به زنان داده شد.

 

شهر اردخان

در منطقه گولان شهر اردخان زنان در دفتر انتخاباتی دم پارتی جشن برگزار نمودند. زنان رقص اجرا نمودند و شور و اشتیاقی بسیار وجود داشت. ریاست مشترک شهرداری اردیش، یلدز چتین در این مراسم سخنرانی ارئه داد.

 

شهر موش

در شهر موش زنان گردهم‌ آمده و جشن برگزار کردند. زنان شعار ٰ«ژن ژیان آزادی» سردادند و عضو مجلس جوانان دم پارتی نیز تابلوهای پیام جشن را برافراشتند. صدای زندانی زن به نام نجمیه بوز که برای ۸ مارس سخنانی را ابراز داشته بودند شنیده شد. زنان کلیپ، آهنگ‌های گیسوان سرخ را تماشا کردند و این جشن با رقص و آواز به پایان رسید.

 

شهر بتلیس

در منطقه تاتوان بتلیس با جوش و خروشی فراوان زنان گردهم آمده و جشن برگزار کردند. شمار بسیاری از زنان در این مراسم حضور یافتند وسالن برگزاری با پرچم‌های دم پارتی آراسته شده بود و شعار «ژن ژیان آزادی» سرداده شد و به همراه آهنگ‌های کوردی رقص کوردی اجرا شد.

در قوسر شعار «بدون رهبر آپو حیات ممکن نیست» سر داده شد.

زنان در تجمع پر جوش و خروش قوسر انزوای امرالی را محکوم کردند. در این تجمع بی‌وقفه شعارهای «بدون رهبر آپو حیات ممکن نیست» و «زنده باد رهبر آپو» و «ژن ژیان آزادی» سرداده می‌شدند.

در منطقه قوسر واقع در ماردین با پیشاهنگی جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) و مجلس زنان دم پارتی به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش تجمع برگزار شد. زنان که با لباس‌های محلی در این تجمع گرد هم آمده بودند و با اشاره پیروزی، رقص کوردی اجرا کردند و همزمان آهنگ‌‌های کوردی خوانده می‌شد. روبان‌های به رنگ سبز، سرخ و زرد را در هوا تکان می‌دادند و پیام های خود را که بروی تابلو نوشته بودند را برافراشتند.

از مادران صلح، پریهان آلتوک ابراز کرد: «کلید صلح (اوجالان) امروز تحت انزوای شدیدی قرار دارد ما آزادی و عدالت را عملی خواهیم کرد». نماینده دم پارتی ماردین، بریتان گونش آلتن نیز بیان داشت: «ما ازهمینجا برای آقای اوجالان که فلسفه‌ی ژن ژیان آزادی را آفرید درود می‌فرستیم». نماینده ماردین، صالیحه آیدنیز در سخنرانی خود گفت: «خلق کورد با مقاومت و مبارزه تمامی سیاست‌های دشمن را پوچ خواهد ساخت».

 

در منطقه دپ: شهرداری دپ به شهرداری زنان مبدل شود.

کاندید شهرداری دپ از حزب دم پارتی، سونگول دوزگون در این جشن چنین گفت:‌ «ما به زنان قول داده‌ایم که این شهرداری را به شهرداری زنان متحول خواهیم کرد.»

راهپیمایی و جشن ۸ مارس در شهر دپ با پیشاهنگی دم پارتی و جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) برگزار شد.

خواهر یکی از کادرهای پیشاهنگ پ‌ک‌ک مظلوم دوغان، سراپ دوغان نیز در این راهپیمایی شرکت کرد. این راهپیمایی با سردادن شعارها ادامه داشت تا به محل تجمع رسید.

این جشن با اجرای آهنگ از طرف هنرمند معسوده اسن و هنرمند مزگین دوران ادامه داشت. زنان به همراه رقص کوردی شعار «ژن ژیان آزادی» را نیز سر می‌دادند.