‘مسئله تنها موی ما نبود’

سروه احمدی که سال گذشته مجبور شد از روژهلات کوردستان به سوئیس مهاجرت نماید، گفت: «مسئله تنها موی ما نبود. در عین حال مسئله هویت ما به عنوان کورد و زن بود.»

ژینا امینی ۲۲ ساله که اهل شهر سقز در روژهلات کوردستان بود، در سال ۲۰۲۲ در سفر خود به تهران توسط پلیس امنیت اخلاقی به اتهام ‘رعایت نکردن حجاب’ بازداشت و به اداره‌ی پلیس منتقل شد. پس از چند ساعت که تحت نظر پلیس بود، بیهوش وی را به بیمارستان منتقل کردند و پس از سه روز در بیمارستان جان‌باخت. پس از قتل این دختر کورد، زنان در روژهلات کوردستان و ایران و همچنین در سراسر جهان با شعار «ژن، ژیان، آزادی» دست به مقاومت زدند. این شعار در کوهستان‌های کوردستان مطرح شد؛ شعار جامعه‌ی آزاد براساس پارادایم دمکراتیک، اکولوژی و آزادی زن است. دو زن کورد به نام‌های رضایی و احمدی که به دلیل فشارهای ایران مجبور به مهاجرت به سوئیس شدند و اکنون در آن کشور به مبارزه‌ی خود ادامه می‌دهند با خبرگزاری ما (ANF) مصاحبه‌ای انجام دادند.

هویت کورد و زن بودن

سروه احمدی که سال گذشته مجبور شد به سوئیس مهاجرت نماید، در اروپا در تمامی فعالیت‌های مرتبط به ژینا امینی شرکت کرده است. سروه احمدی اعلام کرد که همیشه در حال اشک ریختن است و یک‌بار دیگر متوجه شده است که شعار ژن، ژیان، آزادی چقدر برای زنان مهم است و در ادامه گفت: «به عنوان پناهنده آماده‌ایم، با خاک و سرزمین خود بسیار فاصله داریم. بعید نبود من به جای ژینا به قتل می‌رسیدم. مسئله تنها موی ما نبود. در عین حال مشکل هویت ما به عنوان کورد و زن بود. البته در اعتراضات زنان فارس نیز کشته و زندانی شدند. مبارزه‌ی آن‌ها، مبارزه‌ی ما نیز است اما باید فراتر از کشتار و قتل زنان به این موضوع بنگریم.»

سرنوشت ملیون‌ها نفر

احمدی، سرنوشت میلیون‌ها زن کورد را در همین سه کلمه‌ای که آن را فریاد می‌زند، اعلام کرد و در ادامه گفت: «هنگامی که به زنانی که در سوئیس همراه ما به اعتراضات آمده بودند، نگاه کردم، متوجه شدم که زنانی که در سوئیس زندگی می‌کنند، خواسته‌هایشان هیچ تفاوتی با خواسته‌های ما ندارد. زنان در بهترین کشورهای اروپایی به اصطلاح دمکراتیک نیز در رتبه‌ی دوم قرار دارند. به همین سبب این یک مشکل جهانی است. نقطه‌ی مشترک ما با زنانی که در کنار ما به دور این شعار جمع شده‌اند، است. من معتقد هستم که این جنبش رشد و ترقی خواهد کرد.»

مانیفستی برای تمامی ملت‌ها است

عفرین رضایی متولد شهر سنه است. همچنین یکی از مدیران سازمان مبارزه زنان و از فعالان حقوق زنان است. وی نیز مانند احمدی یک سال پیش به سوئیس آمده است. رزایی گفت: «به نظر من این فقط یک مفهوم و شعار نیست، مانیفست آزادی زنان است، مانیفستی است برای تمامی ملت‌هایی که برای به دست آوردن حقوق و استقلال خود مبارزه می‌کنند. این نیز بدان معناست که مانیفست آزادی زنان آن‌قدر غنی است که هر ملت آزادی‌خواهی می‌تواند حقوق خود را در آن بیابد.»

‘ضربه‌ی مهلکی بر سیستم است’

رزایی منشا آزادی زنان و آزادی جامعه را جامعه‌ای دانست که زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مشارکت داشته باشند و گفت: «ژن، ژیان، آزادی در عین حال مانیفستی برای مبارزه با کولونیالیسم و اشغال‌گری است. وی در ادامه ‌گفت: «این ضربه مهلک و کشنده به سیستم دیکتاتوری و پدرسالاری است. به همین دلیل پس از قتل ژینا امینی توسط مقامات ایران، مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی زنان به صورت موجی پدیدار شد. سپس رژیم فاشیستی ایران شهرها را به منطقه‌ی جنگی تبدیل کرد. قطعا دشمنان ما یعنی دولت‌های فارس، ترک و عرب تلاش می‌کنند تا این مفهوم را از بین ببرند. اما می‌بینیم که برعکس بیش از پیش گسترده‌تر می‌شود. اکنون این مانیفست جهانی به یک سلاح قدرتمند تبدیل شده است.

از کتاب‌های رهبر آپو تا جهان

اگرچه این شعار مدتی فقط در کتاب‌های رهبر آپو و در مناطق سنه و سقز و کوردستان در مبارزه برای حقوق زنان شنیده می‌شد، اما اکنون در تمامی جهان طنین‌انداز شده است. امروزه عامل اتحاد بزرگ است. این نیز نشان‌ دهنده‌ی سطح آگاهی و مطالبات جامعه‌ی روشنفکران کوردستان است. مطالبات‌ زنان در کوردستان به طور کل و در روژهلات کوردستان به طور ویژه مانیفست آزادی زنان است. زیرا می‌دانند که وضع قوانین بر اساس این مانیفست می‌تواند آن‌ها را از سیستم توتالیتر و جامعه‌ی پدرسالار نجات دهد.»