نرگس محمدی به اعتصاب غذای خود پایان داد

نرگس محمدی، فعال زن ایرانی که برنده جایزه صلح نوبل شده بود، به اعتصاب غذای خود که در ۶ نوامبر آغاز کرده بود، پایان داد. محمدی پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات قلبی به زندان بازگردانده شد.

نرگس محمدی، فعال زن زندانی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳، بر اساس پیامی که خانواده‌اش در روز جمعه ارسال کرده بود، اعلام کرد که پس از اینکه بدون روسری به بیمارستان منتقل شد، به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد.

نرگس محمدی در پیامی که در اینستاگرام منتشر شده است، گفت: «روز چهارشنبه بدون حجاب اجباری از زندان به بیمارستان منتقل شدم.»

این فعال ۵۰ ساله که بیش از بیست سال است با مجازات اعدام و حجاب اجباری علیه زنان مبارزه می‌کند، برای بستری شدن در بیمارستان از حجاب خودداری کرد. این فعال زن در ۶ نوامبر دست به اعتصاب غذا زد.

به گفته خانواده وی، نرگس محمدی عارضه قلبی داشته و نیاز به بستری فوری در بیمارستان داشت.

نرگس محمدی در پیامی گفت: «پس از اینکه بدون اجبار پوشیدن روسری به بیمارستان منتقل شدم و به زندان بازگشتم، به اعتصاب غذای خود پایان دادم.»

تا لغو "حجاب اجباری" من اینگونه به خیابان خواهم آمد

دوستان و بستگان نرگس محمدی که در ورودی بیمارستان منتظر او بودند، برای مدت کوتاهی بازداشت، بازجویی و دوربین‌های آنها ضبط شد.

نرگس محمدی بر اساس پیامی که خانواده‌اش به اشتراک گذاشته است، گفته است: «هراس حکومت از دیده شدن من بدون روسری در میان مردان حکومت استبدادی دینی بود. تا لغو "حجاب اجباری" من اینگونه به خیابان خواهم آمد و شما در هراس دیده شدن ما زنان بدون "حجاب اجباری" خواهید لرزید.»

نرگس محمدی که ۱۳ بار بازداشت و مجموعا به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شد و از سال ۲۰۲۱ بار دیگر در زندان به سر می‌برد، به یکی از چهره‌های برجسته قیام "ژن، ژیان، ئازادی" در ایران و روژهلات کوردستان تبدیل شد.

کمیته نوبل جایزه معتبر صلح را در ۶ اکتبر به او اعطا کرد و از «مبارزه با فشار و سرکوب علیه زنان در ایران و تلاش‌های او برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه" تمجید کرد.

نرگس محمدی، فعال حقوق زنان ایران، در پیامی که از سلول خود در تهران فرستاد، گفت: «پیروزی آسان نیست، اما قطعی است.» این پیام که توسط دخترش کیانا رحمانی به زبان فرانسوی خوانده شده است، در ابتدای نوامبر در سایت رسمی نوبل منتشر شد.