نتیجه کنفرانس زنان: عبدالله اوجالان کلید راه حل است

در پایان کنفرانس زنان اداره‌ی مناطق دموکراتیک گفته شد: «آقای اوجالان کلید راه حل دموکراتیک است.»

نتایج کنفرانس زنان اداره‌های مناطق دموکراتیک حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (هَدَپ ) اعلام شد. این همایش دیروز با شعار «با ژن ژیان آزادی به سوی اداره‌های مناطق آزاد» برگزار شد. این کنفرانس به تمام زنان مبارز در شخصیت هورین خلف، یوسرا درویش و کادر اورتکایا که در شمال و شرق سوریه به قتل رسیدند تقدیم شد.

در خاتمه با محوریت «نمایندگی برابر» موارد زیر بیان شد:

روندی را که با حضور ۳ نفر از شوراها آغاز شد، با اصل نمایندگی برابر و پیشاهنگی مشترک مزین کردیم و آن را به عنوان یک دستاورد بزرگ نشان دادیم. در تاریخ مبارزات زنان در انتخابات محلی ۲۰۱۴ ما اصل نمایندگی برابر را در همه ساز و کارهای خود اجرا کردیم. ما در برابر حملاتی که به سیستم‌مان وارد شد حتی یک قدم هم عقب‌نشینی نکردیم. زیرا ما کسانی نیستیم که اداره‌های محلی را در ساختمان‌های شهرداری قرار دهیم، ما کسانی هستیم که دموکراسی محلی را پایه‌گذاری می‌کنیم.

ما بر اساس نمایندگی برابر در همه مکانیسم‌های تصمیم‌گیری عمل کردیم. ما شوراهای خود را بر اساس اصل خود مبنی بر نمایندگی برابر از روستا به محله، از منطقه به شهر تأسیس کردیم.

در این زمان که ما به انتخابات اداره‌های منطقه‌ای نزدیک می‌شویم، قول می‌دهیم که سیستم خود را به قوی‌ترین شکل بسازیم. هیچ‌کس نباید شک داشته باشد که ما بتوانیم مشارکت فعال زنان را در انتخابات اداره‌های منطقه‌ای تضمین کنیم، از اعضای شوراهای شهرمان گرفته تا اعضای شوراهای شهرداری و شهرداران مشترک.

مبارزه با خشونت علیه زنان، مبارزه بسیار بزرگی است که در نهادها قابل اجرا نیست. مراکز و سرپناه‌های زنان که توسط قیم‌‌ها تعطیل شده بود، بازگشایی و مناطق تولیدی آنها بازگشایی می‌شود. مبارزه زنان روژاوا و شنگال علیه تبهکاران داعش برای همه مایه امید شده است. این روند، از روستاهای زنان گرفته تا تعاونی‌ها، از قانون زنان تا دانشگاه‌های زنان، به نقشه سیاست راه سوم ما تبدیل شد. این یک بار دیگر این واقعیت را به ما نشان داد که استقرار جمهوری دموکراتیک از طریق دموکراسی اداره‌های منطقه‌ای انجام می‌شود. از مکانیسم‌های تصمیم‌گیری گرفته تا مکانیسم‌های اداری، تاریخ مملو از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه هیچ سیستمی بدون حضور انسان‌ها و زنان نمی‌تواند دوام بیاورد. بر اساس همه این حقایق، ما ادعای جمهوری دموکراتیک خود را با الگوی اداره‌های منطقه‌ای خود که برای زنان رهایی بخش هستند محقق خواهیم کرد. در هر کاری که با رهبری زنان، بر ضد مفاهیم جنسیتی-میلیتاریستی مردسالار انجام خواهیم داد، همه رنگ‌های جامعه را با همه تفاوت‌ها در آغوش خواهیم گرفت.

وجود خلق کورد در امرالی منزوی است

حکومتی که سعی دارد با سیاست‌های خصمانه خود را سرپا نگه دارد، به رژیم انزوا تبدیل شده است. با تعمیق انزوا، جنگ شعله‌ور شد. آقای اوجالان به مدت ۲۴ ماه در انزوای مطلق به سر می‌برد. امروز هم مثل دیروز می‌گوییم، این وجود خلق کورد است که می‌خواهند در زندان امرالی منزوی کنند. ما هرگز از گفتن اینکه آقای اوجالان ضامن صلح شرافتمندانه در این مناطق است دست برنمی‌داریم. او کلید راه حل دموکراتیک برای مسئله کوردها است. او با اندیشه‌های خود بزرگترین امید برای مردم جهان به ویژه خاورمیانه است. این زنان هستند که می‌توانند به انزوای مطلق آقای اوجالان پایان دهند و او را به آزادی فیزیکی برسانند. این مبارزه و اراده‌ای است که در رهبری زنان رشد می‌کند. با این باور و تصمیم عمل خواهیم کرد. با اجرای پارادایم دموکراتیک، اکولوژیک، آزادی زنان و اداره‌های منطقه‌ای، انزوای مطلق را خواهیم شکست.

مبارزه با جنگ نرم

در همایش ما بار دیگر تاکید شد که بزرگترین عرصه مبارزه با سیاست‌های جنگ نرم به خصوص در مورد زنان و جوانان کورد، ادارات منطقه‌ای هستند. با این مسئولیت و آگاهی، سیاست‌های قوی‌تری را در اداره‌های منطقه‌ای اجرا خواهیم کرد. در مورد راه‌ها و روش‌های این کار با هم صحبت خواهیم کرد. ما با شورای زنان و جوانان خود کار خواهیم کرد و روستا به روستا، محله به محله خواهیم رفت و فعالیت‌های آگاهی بخشی را سازماندهی خواهیم کرد. ما این سیاست‌های کثیف به ویژه سیاست‌های علیه زنان جوان را افشا خواهیم کرد. با بازسازی مؤسساتی که در این زمینه کار خواهند کرد، تیم‌های سیاری تشکیل خواهیم داد و شوراهای محلات و روستاهایمان، هیچ محله و خیابانی را بدون آگاهی‌بخشی پشت سر نخواهند گذاشت. چون ما این را به خوبی می‌دانیم! قدرتمندترین روش در برابر سیاست‌های جنگ ویژه، گسترش تشکل و همبستگی زنان است.

ما به خوبی می‌دانیم که در مبارزه علیه سیاست‌های همسان‌سازی ائتلاف مردانه-فاشیست حزب عدالت و توسعه-حزب حرکت ملی (که با انکار مردم کورد و نمایندگی محلی آنها حرکت می‌کنند)، نیروی پیشرو مبارزات زنان هستند. ما این واقعیت را می‌دانیم که اداره‌های منطقه‌ای مکانیزمی هستند که قوی‌ترین مبارزه را با این امر انجام می‌دهند. سیاست‌های ما در مورد چندزبانی، از شهرداری‌ها گرفته تا نام محله‌ها و روستاها، مورد هدف قیم‌ها قرار گرفت و تعطیلی ۳۳ موسسه زبان، مدارس کورد، مهدکودک‌ها و مراکز زنانه ما بیشترین تأثیر را بر زندگی زنان داشت. زبان مادری حق ما است و تا آخر از آن پاسداری خواهیم کرد. ما پارادایم چندزبانی خود را در هر کجا که باشیم اجرا خواهیم کرد. ما جایگزین‌های خود را توسعه خواهیم داد تا مبارزه خود را در برابر موانع پیش روی زبان کوردی گسترش دهیم. نهادهای شهرداری خود را بازگشایی خواهیم کرد و تا پایان از نهادهای خود محافظت خواهیم کرد.

جنگل‌ها نابود می‌شوند

جنگی که با سیاست رانت و غارت بر سر طبیعت و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و درختان و جنگل‌های ما تحمیل می‌شود مجالی برای نفس کشیدن باقی نگذاشته است. از جودی تا آکبلن، جنگل‌های ما در حال نابودی است و ما جایی برای زندگی نداریم. سوزاندن جنگل‌ها به ویژه در کوردستان و زیر آب رفتن شهرهای تاریخی، حملاتی با هدف تخریب تاریخ و فرهنگ مردم است. سیاست بتن ریزی که توسط قیم‌ها انجام شد، بافت شهرهای ما را زیر و رو کرده است. ما شهرهای خود را در برابر این حملات به طبیعت و مناطق زندگی بازسازی خواهیم کرد. ما حتی یک لحظه از حفاظت از درختان و جنگل‌های خود دست برنخواهیم داشت. ما فضاهای زندگی خود را بر اساس الگوی اکولوژیکی خود بازسازی خواهیم کرد.

با نزدیک شدن به انتخابات محلی، هر جا که سازماندهی شده بودیم، با زنان دیدار کردیم. ما کنفرانس‌ها و کارگاه‌های محلی برگزار کردیم و با زنان دیدار کردیم. ما در کنفرانس خود بر اساس مشکلات، دیدگاه‌ها و پیشنهاداتی که در جلسات خود با زنان مطرح شد، تصمیمات مهمی گرفتیم. ما این باور را تجدید کرده‌ایم که قوی‌ترین مبارزه علیه ذهنیت مسلط مردسالار که در حوزه‌های مدیریت محلی گسترش یافته است، مانند همه بخش‌های حزب ما، از طریق گسترش تشکل زنان است. ما بار دیگر روحیه و انگیزه‌ای را که از کنفرانس خود گرفتیم تأیید می‌کنیم. ما قدرت خود را از پایبندی به پارادایم خود می‌گیریم. ما هم جامعه دموکراتیک و هم خودمان را با مفهوم اداره منطقه‌ای که در ساختمان‌های شهرداری ساخته خواهد شد، بازسازی خواهیم کرد. ما با بازگشت به طبیعت خود به پارادایم دموکراتیک، اکولوژیکی و آزادی زنان خود پی خواهیم برد. ما پارادایم خود را در اختیار داریم. قدرت، ایمان و اراده برای تحقق آن نیز وجود دارد، هر آنچه از زنان و جامعه گرفته شده است را پس خواهیم گرفت. ما یک زندگی آزاد خواهیم ساخت.