پاژک: با موضع رفیق سارا تاریکی را روشن می‌کنیم

پاژک اظهار داشت که دلایل مهمی برای انتقام‌گیری تاریخی وجود دارد و افزود: «علیه ذهنیتی که تلاش دارد قتل‌عام پاریس را عادی‌سازی نموده و آن را به‌دست فراموشی بسپارد، بهایش هر چه باشد، مقاومت ما ادامه دارد.»

مرکز هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) با انتشار اعلامیه‌ای در سایتش گفت: «ما سال ۲۰۲۴ را به سال آزادی جسمانی رهبر آپو و آزادی زنان مبدل می‌سازیم. هیچ قدرت و توطئه‌ای نمی‌تواند مانع ما شود.»

اعلامیه به صورت زیر است:

«ما در ۱۲مین سالیاد شهادت سمبل مقاومت ما؛ رفیق سکینه جانسز، از کادرهای مبارز جنبش ما زنان؛ رفقا روژبین و روناهی با احترام و قدردانی یاد می‌کنیم. این رفقای ما در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پاریس و با یک توطئه نامردانه به قتل رسیدند. ضمن گرامیداشت یکی دیگر از شخصیت‌های پیشرومان؛ اوین-امینه کارا که در قتل‌عام دوم پاریس کشته شد، ما از هنرمند کورد میر پرور و وطن‌دوست عزیزمان عبدالرحمان کزل نیز یاد می‌کنیم و سوگند انتقام‌گیری از عاملین آن دو قتل‌عام را دوباره می‌کنیم. ما پیمان می‌دهیم که حتما این توطئه مرموز علیه پیشروان خود را روشن کنیم. ما برای ادای احترام به شهدای گرانقدرمان در برابر آنان سر تعظیم فرود می‌آوریم و بازهم قتل‌عامهای پاریس را محکوم می‌کنیم.

هنوز غم ناشی از قتل عضو مؤسس حزبمان پ‌ک‌ک؛ پیشاهنگ و تاریخ زنده‌ی مبارزات ما زنان؛ رفیق سارا-سکینه، روژبین و روناهی بر قلبمان سنگینی می‌کرد که قتل‌عام دوم پاریس روی داد. خلق کورد و زنان از سال ۲۰۱۳ برای معلوم‌سازی قتل‌عام پاریس و آشکارشدن حقایق در میادین بوده و تلاش می‌کنند.

مقامات فرانسه به جای اینکه قتل‌عام ضد انسانی دولت ترکیه را آشکار سازند، زمینه را برای قتل‌عام دوم پاریس در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ فراهم کردند. همه چیز در دسترس است، پرونده مشخص است. اما با دستور محرمانه‌بودن پرونده، درخواست شد که حساب‌ها و ارتباطات کثیف در این کشتارها پنهان شود.

تلاش کردند تا پرونده‌ها را به‌دست فراموشی بسپارند

تصادفی نیست که در قتل‌عام، سکینه جانسز که در تاسیس و تمام مراحل حیات حزبمان نقش داشته، فیدان دوغان که در زمینه دیپلماسی فعالیت می‌کرد و یکی از پیشروان نسل جوان؛ لیلا شایلمز انتخاب شدند. در زمانی که با رهبر آپو درباره صلح و آشتی گفتگو می‌شد، سه زن که نمایندگی مبارزه برای آزادی زن را برعهده داشتند و رهبر آپو نیز به آن گفته بود "بزرگترین پروژه من"، مخصوصا با انتخاب سکینه جانسز که با مبارزه و اقداماتش به نماد زن آزاد مبدل شده بود، بر اساس یک توطئه بوده است. هدف آنان ضربه‌زدن به قوی‌ترین جنبه مبارزاتی رهبر آپو بود. رفیق سکینه از نخستین سال‌های آغاز مبارزه تا تاسیس حزب، تشکیل ارتش زنان، تغییر الگوی سیاسی و به‌میان آمدن سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک، بی‌تردید در کنار رهبر آپو ایستاد و همواره باور و اطمینانش به موفقیت سیستم دموکراتیک را اظهار می‌داشت. این قتل‌عام از جهتی مسیر حل دموکراتیک را مسدود نمود و بدین صورت دستور داده شد که یکبار دیگر سیاست انکار-امحاء در تمام ابعادش اجرا شود. اگر انسان دقت کند از آن روز تاکنون سیاست انکار-امحاء به‌طور بسیار سختی دنبال و اجرا می‌شود. منزوی‌سازی رهبر آپو بسیار شدیدتر شد و اعمالی که در قانون ترکیه و قوانین جهانی جای نمی‌گیرد، انجام شده است. آنهایی که قتل‌،ام پاریس را طراحی و اجرا کردند، آشکار نشدند و قاتل از میدان خارج شد. بدین صورت تلاش کردند که نزد افکار عمومی پرونده‌ها را به‌دست فراموشی بسپارند.

در کوردستان، فاشیسم علیه زنان پیشرو و مردم ما با همین سیاست با سرعت تمام ادامه دارد. زنان مقاومتگر به قتل می‌رسند، تمام مکان‌های مقدس کوردها بدون محدودیت مورد حمله قرار می‌گیرند و از سلاح‌های شیمیایی علیه گریلاها استفاده می‌شود. در مقابل این حملات، همان نیروهای توطئه‌گر لال و کر هستند. این ذهنیت می‌کوشد قتل‌های پاریس را عادی جلوه داده و فراموش کند. بهای آن هر چه باشد، مبارزه ما با این ذهنیت ادامه خواهد داشت. برای افشای حقایق این قتل‌عام‌های دولت ترکیه و حامیان آن و پاسخگویی در برابر تاریخ، مبارزه ما بدون وقفه در هر شرایطی ادامه خواهد داشت.

کشتن قاتل قتل‌عام‌های پاریس (یا به نوعی مفقود کردن او) برای پوشش نهادن بر پرونده کافی نخواهد بود. با اسناد و مدارک مشخص شده است که عامل این کشتار یکی از نیروهای اطلاعاتی دولت ترکیه بوده و به صورت سازمان یافته با همکاری نهادها و نیروهای مختلف این قتل‌عام را انجام داده است. تلاش دادگاه فرانسه برای بسته شدن این پرونده نشان از همکاری آن در این قتل‌عام دارد.

ما به عنوان پاژک این قتل‌عام را فراموش نخواهیم کرد و نخواهیم گذاشت فراموش شود. مردم کورد، زنان و دوستانشان قطعا این حقیقت تاریک را با مبارزه خود روشن خواهند کرد.

با این حال، رهبر آپو بی‌دلیل کشتار پاریس را به عنوان «دومین کشتار درسیم» تعریف نکرد. زیرا در شخص رفیقمان سارا، رهبری ما، مبارزه برای آزادی زنان کوردستان و ارزش‌های آن هدف قرار گرفته است. در زمانی که جنبش زنان در چهار بخش کوردستان و خارج از میهن مبارزه بسیار مؤثری را علیه نظام مردسالار انجام می‌دادند، این قتل‌عام برای از بین بردن این مبارزه صورت گرفت. در زمانی که زنان کورد با زنان جهان دیدار می‌کردند و با مبارزات خود شور و هیجانی ایجاد می‌کردند، دومین قتل‌عام پاریس در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ بر اساس همین هدف کثیف رخ داد.

سارا به معنای دعوت به مبارزه است

قتل‌عام‌ها در پاریس باعث درد و عصبانیت عمیق در بین زنان ، مردم و دوستان ما شده است. رفیق ما سارا ، که تاریخ مبارزات ما است ، با موضع‌گیری در برابر شکنجه‌گران ، در بین مردم ما افسانه شد. او در مواجهه با دشمنان خود به روی آنها تف کرد و تا پایان اصرار داشت که بجنگد. نشکستن اراده‌ی او در تاریخ ما در برگهای زرین نوشته شده است. او با بازنمایی ارزش‌های بسه ها، ظریفه ها و صدها زن که بهای آن را پرداخته‌اند، به ارزش آزادی هم برای مردم کوردستان و هم برای زنان و مردم خاورمیانه تبدیل شده است و شخصیتی جهانی دارد. به همان اندازه که زندگی او که دستمایه حماسه شد، با شهادتش به سرچشمه ای جاودانه تبدیل شد که همه زنان را گرد هم می‌آورد. او پیشگامی افسانه‌ای بود که جان خود را فدای مبارزه حق کرد و در برابر ظلم و ستم ظالمان سر فرود نیاورد. این واقعیت به نقطه عطفی در مبارزه ما برای آزادی زنان تبدیل شده است.

از این نظر، حقیقت سارا - سکینه جانسز به جوهره اراده قوی و رهبری جنبش آزادی زنان و جنبش آزادی کورد تبدیل شده است. بنابراین سکینه جانسز به معنای زندگی و آزادی است! یعنی مبارزه برای ساختن زندگی جدید با شعور زنان در سرزمین خدایان به شرافتمندانه ترین وجه. هزاران زن وارث این میراث با همین روحیه و ادعا در کوهستان‌های کوردستان می‌جنگند و در دشت‌ها و شهرها و سراسر جهان مبارزه می‌کنند.

سارا - سکینه جانسز که به یادگار مقاومت تبدیل شد، فراخوانی است برای همه زنانی که در جستجوی آزادی هستند. دعوتی است به مبارزه و توافق مبتنی بر زندگی و آزادی. مبارزه مانند سارا، شجاعانه فریاد آزادی در برابر فاشیسم سر دادن و ​​ساختن یک زندگی آزاد در سرزمین خدایان دیدگاه اصلی ما از مبارزه است. قطعا با موضع‌گیری میلیتان آپویی رفیق سارا، همه تاریکی‌ها و توطئه‌ها را شکست خواهیم داد. مقاومت و اراده باشکوه سارها، روژبین ها، اوین ها، روناهی ها، سِوین ها، فاطمه ها و پاکیزه ها برای ما به معنای دعوت به جنگی قوی‌تر است. بر این اساس همه زنانی که در برابر فاشیسم و ​​نظام مردسالار  دارای شور و شوق و اراده‌ی آزادی هستند، باید با روحیه بسیج مبارزه کنند. ما دلایل بزرگی برای حسابخواهی تاریخی داریم. برای پیروزی و محقق کردن رویاهای رفقایمان، قوی‌تر و سازمان‌یافته تر از همیشه هستیم.

ما تمام توان خود را برای حفظ میراثی که شهدایمان با روحیه قوی آپویی برای ما به جا گذاشته‌اند، به کار می‌گیریم و دشمن را محکوم به شکست خواهیم کرد. با این عزم، سال ۲۰۲۴ را به سالی تبدیل خواهیم کرد که در آن پیشرفت بزرگی در آزادی زنان حاصل شود و آزادی جسمانی رهبر آپو تضمین شود. هیچ قدرت یا توطئه‌ای قادر به جلوگیری از این اهداف نخواهد بود. مانند رفیقمان سارا که در زندان آمد، به روی ظلم و خیانت ظالمان تف کرد، با مقاومت خود دشمن را به زانو درآورد و او را به شکست محکوم کرد! پیروزی و آزادی قطعاً متعلق به مردم مقاومتگر خواهد بود، فاشیسم و ​​ذهنیت توطئه‌گر شکست خواهند خورد!»