پاژک: بریتان معیار زندگی آزاد است

هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک): «حقیقت بریتان یک مقاومت عادی نیست، یک فلسفه و معیار زندگی است. یگانه خط مقاومت زن و معیار زندگی آزاد است.»

بیانیه هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) از این قرار است:

ماه اکتبر مانند دوره‌ای که خط قهرمانانه‌ی آزادی ما تاسیس شد و علیه خیانت و توطئه‌گری، افقی نوین در برابر هوشیاری زنان ایجاد گشت، پیکارگری و فرماندهی دلیرانه و ارتش‌شدن زنان و موضع انقلابی، خلق شد و در میان جامعه کوردستان جایگاه خود را کسب کرده است.

در شخصیت رفقایمان بریتان (گلناز کاراتاش)، زینب (غربت‌لی ارسوز)، مریم (مریم هازار چولاک)، زنارین (سلما دوغان)، جاندا (صنم سرتاپ گولکه)، هلین چرکز (نرمین آک‌کوش)، روناهی (آندریا وولف)، برمال (گُلَر اوتاچ)، روشن (لیلا کاپلان)، روژبین عرب، سلامت منتاش، آینور آرتان، روژین گَودا و آرین میرکاندا که علیه توطئه، خیانت و اشغالگری با مقاومت پرافتخار خود راه انقلاب زنان را گشودند، یاد همه شهدای انقلاب را با احترام و قدردانی گرامی می‌داریم و تاکید می‌کنیم که اهداف آزادی را با انقلاب زنان مزین می‌کنیم. رفقایمان که در برابر توطئه علیه رهبر آپو با شعار «شما نمی‌توانید روزمان را تاریک کنید» جان‌فدا شدند، با احترام یاد می‌کنیم. روحیه‌ای که در مقابل توطئه و خیانت، مبارزات را جلو برده، سیستم توطئه و شکنجه‌ی امرالی را نیز ساقط می‌کند.

خواست بریتان‌شدن، ارتش بزرگ زنان را ایجاد کرد

همزمان اکتبر ماهی است که ما در آن سالیاد ارتش‌شدن زنان را گرامی می‌داریم. رفیق بریتان در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۲ خط نبرد و مقاومت زنان را نشان داد، خود را به خط نوکری نسپرد و به یک نماد و خاطره‌ی ماندگار مبدل شد. برای گرامیداشت رفیق بریتان، در سال ۱۹۹۳ تشکیل ارتش زنان اعلام شد. خواست بریتان‌شدن یک ارتش بزرگ از زنان را ایجاد نمود. رفقایمان که با نبرد برای آزادی ماندگار شدند، میراث بزرگی برای ما برجای نهادند. ۳۱مین سالیاد ارتش‌شدن زن را به زنان، خلقمان و همه همرزمانمان که در خطوط مقدم نبرد، دلاورانه می‌جنگند، تبریک می‌گوییم.

این آگاهی درباره آزادی زن که رهبر آپو آن را خلق کرد، با حقیقت زندگی و مقاومت بریتان‌ها برجسته و عینی شد. نبرد زنِ بریتان‌شده، به سرچشمه اصلی تشکیل ارتش زنان و انقلاب زن مبدل گردید. منبعی که این مقاومت را مانند آتش، سوزان و مانند کوه استوار راه را بر آگاهی بی‌نظیر، ارتش شدن و سازمانیابی و تحزب زنان باز کرد. زنان کورد را به نیروی زیربنایی رهبری انقلاب و آزادی جامعه تبدیل نمود. لذا حقیقت بریتان تنها یک مقاومت عادی نیست، بلکه یک فلسفه و معیار زندگی است. معیار زندگی آزاد و تنها خط مقاومت زن است. رهروان فرمانده بزرگ رفیق بریتان، امروزه با همان باور و اراده علیه اشغالگری، خیانت، ذهنیت مردسالار و نیروهای توطئه‌گر در نبردی مداوم هستند. لذا خواست اجتماعی که در مقابل حملات نسل‌کشانه تسلیم نمی‌شود، ثمره زن کورد است که در راه آزادی به جان‌فدا و ایثارگر مبدل شده است.

اتحاد کثیف دولت ترکیه و پ‌دک که در سال ۱۹۹۲ علیه جنبش آزادی کوردستان ایجاد شد، تاکنون ادامه دارد و توطئه نهم اکتبر نیز بر این اساس واقع شده است. همکاری‌های فعلی دولت ترکیه و پ‌دک، حملات نسل‌کشانه‌ای که در کوردستان انجام می‌شود، تداوم توطئه برای نابودی جنبش آزادی کوردستان است. اتحاد پلیدی که در سال ۱۹۹۲ آغاز شد، حالا نیز در باکور، باشور، روژآوا، شنگال و مخمور به‌طور گسترده ادامه دارد.

حقیقت و خط مقاومت فرمانده‌ی بزرگ بریتان، در سطح تاریخی اهمیت دارد. در مقابل ذهنیت مردسالار حاکم و خیانتکاری، موضع بریتان برحق‌تر از گذشته است. خط بریتان را در کوردستان اجتماعی می‌کنیم و خیانت پ‌دک و قتل‌عام‌های دولت فاشیست ترکیه را نابود می‌کنیم. انقلاب زنان را در دوره زنانی که به‌طور جان بر کف برای آزادی می‌جنگند، به پیروزی می‌رسانیم.

جنگ جهانی سوم به‌سرعت در حال توسعه است و خشونت مرد-دولت را بر تمام جوامع تحمیل می‌کند. ذهنیت اقتدارگرای مردسالار با جنگ سلطه‌طلبی و بر اساس نژادپرستی و دین در حال نابودی جوامع است. این نیز به نحو بارزی در خاورمیانه و کوردستان دیده می‌شود. کل این جنگی که بر زنان و جامعه تحمیل شده را نمی‌توان مانند "جنگ آزادی" نشان داد. جنگ مابین قدرت‌های سلطه‌طلب سرمایه‌داری، جریانات منفعت‌گرا، مذهبی و مرتجع منطقه که ایران و ترکیه نیز از آن حمایت می‌کنند، جنگ منافع دولت‌هاست و هیچ نفعی برای خلق‌ها و زنان ندارد.

می‌خواهند مبارزات خلق‌ها با پیشاهنگی زنان برای انقلاب دموکراتیک در خاورمیانه را خفه کنند. به‌جای میراث مقاومت و خط آزادی که بر رهبری انقلابی متکی است، می‌خواهند نژادپرستی، دولت، ناسیونالیسم و دین و مذهب خط نژادپرستی بر جوامع مسلط شود. می‌خواهند خلق و زنان تحت فشار و خشونت و سرکوب باقی بمانند و مجراهای آزادی را ببندند. دلایل زیادی هست تا ما زنان دست به سازماندهی و مبارزه بزنیم. ما حکمرانی تبهکاران اردوغان-داعش-هودا پار و حملات فاشیستی نتانیاهو و حملات ارتجاعی حماس  را محکوم می‌کنیم. از همه زنان و خلقها خواستاریم تا علیه این جنگ پلید و ارتجاعی اعتراض کنند. علیه این جنگ ویرانگر و ضد اخلاقی که از هر طرف با ذهنیت مردسالار در جریان است بایستیم. ما با رویکرد انقلاب زن در تلاشیم تا این توطئه‌ی تحمیلی بر جوامع را به شکست بکشانیم.