پرونده جدید علیه نرگس محمدی، فعال زندانی برنده جایزه صلح نوبل

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل که از سال ۲۰۲۱ در ایران در بازداشت به سر می‌برد، روز سه‌شنبه بار دیگر محاکمه می‌شود و در خطر انتقال به خارج از تهران برای صدور حکم زندان جدید قرار دارد.

بنا به اظهارات خانواده نرگس محمدی، این پرونده که در تاریخ ۲۸ آذر ساعت ۱۰:۰۰ در دادگاه انقلاب تهران بررسی می‌شود، از زمان دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۳ علیه نرگس محمدی این "اولین شکایت" خواهد بود.

این خانواده گفت: «اعلام شد که اجرای حکم به دلایل سیاسی و امنیتی در خارج از تهران اجرا خواهد شد». نیز در این بیانیه آمده است که این درخواست از سوی وزارت اطلاعات بوده است.

بر اساس اکانت رسمی نرگس محمدی در ایکس، اتهامات هنوز اعلام نشده است، اما گفته شده که این پرونده مربوط به "فعالیت" این فعال در زندان اوین است.

بر اساس این بیانیه، برای سومین بار است که پرونده‌ای مشابه تشکیل شده است. نرگس محمدی در دو مورد اول به ۲۷ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه خیابان‌روبی و مددکاری اجتماعی محکوم شد.

نرگس محمدی که ۱۳ بار دستگیر و پنج بار در مجموع به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شد و از سال ۲۰۲۱ بار دیگر در زندان به سر می‌برد، به یکی از چهره‌های برجسته قیام "زن، زندگی، آزادی" در ایران و روژهلات کوردستان تبدیل شد.

کمیته نوبل بخاطر "مبارزه‌اش با فشار و سرکوب علیه زنان در ایران و تلاش‌هایش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه"، جایزه معتبر صلح را در ۶ اکتبر به او اعطا کرد و از وی قدردانی کرده بود.

نرگس محمدی که چند سالی است همسر و فرزندانش را که در پاریس زندگی می‌کنند ندیده است؛ به گفته خانواده‌اش از «۲۹ نوامبر» امکان برقراری تماس تلفنی ندارد.

تا آن تاریخ، نرگس محمدی می‌توانست با بستگانش که در ایران زندگی می‌کنند صحبت کند و مطمئن شود که پیام‌هایش به سرعت از طریق حساب‌های شبکه‌های مجازی‌اش به دنیای خارج می‌رسد.

خانواده او جایزه صلح نوبل را به نمایندگی از نرگس محمدی در اسلو در ۱۰ دسامبر پذیرفتند. او در متنی که فرزندانش در مراسم اهدای جایزه قرائت کردند، گفت: «من یک زن ایرانی هستم که قربانی ظلم یک رژیم ظالم و زن‌ستیز مذهبی هستم (...) مردم ایران با قاطعیت بر ظلم و استبداد غلبه خواهند کرد."