قادری: مبارزه زنان کورد با داعش یک حماسه است

نائله قادری رئیس حکومت بلوچستان در تبعید با بیان اینکه مردم بلوچ مانند مردم کورد با ظلم مبارزه می‌کنند، گفت: «مبارزه‌ای که زنان کورد با داعش انجام می‌دهند، حماسه‌ای تاریخی است.»

مردم بلوچ ساکن پاکستان، ایران و افغانستان سال‌هاست که با حملات و ظلم این کشورها روبرو هستند. مردم بلوچ که مدتهاست مبارزه حق طلبانه ای را علیه حملات انجام داده‌اند، هنوز هم قتل‌عام می‌شوند. نائله قادری، رئیس حکومت بلوچستان در تبعید، درباره آنچه بر مردم بلوچ گذشته است، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

دولت بلوچستان از چه زمانی تشکیل شد و هدف آن چیست؟

حکومت بلوچستان در تبعید در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد. در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ روابط دیپلماتیک را با سازمان ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری که از تأسیس بلوچستان حمایت می‌کنند، توسعه دادیم. مشکل بلوچ‌ها یک مشکل داخلی نیست که در ایران، افغانستان و پاکستان وجود داشته باشد. مردم بلوچ می‌خواهند خود را در میهن خود اداره کنند. هدف ما آزادی بلوچستان و ایجاد یک کشور دموکراتیک و صلح‌طلب است. تمام منابع زمینی و زیرزمینی باید به طور مساوی بین مردم بلوچستان تقسیم شود. ما برای ۶۰ میلیون بلوچستانی مبارزه می‌کنیم تا حقشان را بگیریم.

حمله به مردم بلوچ و نقض حقوق آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

حملات جنایتکارانه علیه مردم بلوچ وجود دارد. دولت‌های ایران و پاکستان به سرکوب مردم بلوچ ادامه می‌دهند. مردم بلوچ با نسل‌کشی روبرو هستند که سازمان ملل در ماده ۲ کنوانسیون مجازات و پیشگیری از جنایت نسل‌کشی تعریف کرده است. صدها گورستان قدیمی پیدا شد که در آن اجساد زنان، کودکان و مردانی که به قتل رسیده بودند، پیدا شد. پزشکانی که این گورستان‌ها را بررسی کردند متوجه شدند که این افراد زنده به گور شده‌اند. اداره مبارزه با مبارزه خود ابزار تروریسم است. هنوز صدها جسد ناشناس وجود دارد که هدف اصابت گلوله قرار گرفته و شکنجه شده‌اند. جسد هزاران بلوچ که اجسادشان تکه تکه شده بود پیدا شد. در اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۵۰۰ جسد در پشت بام بیمارستان «نوشتار میلتان» پیدا شد. در عین حال ارتش پاکستان بسیاری از زنان بلوچ را مورد آزار و شکنجه قرار داده است.

مبارزه زنان کورد با تبهکاران داعش را چگونه می‌بینید؟

مبارزه زنان کورد با داعش یک حماسه تاریخی در جهان است. این داستان فراموش نشدنی زنانی است که از کرامت خود محافظت کرده و جان خود را فدا می‌کنند. زنان کورد نمونه بسیار مهمی در عرصه مبارزه در جهان هستند. امیدواریم زنان جهان مانند زنان کورد باشند. مقاومت و قدرت زنان کورد بی‌نظیر است.