قرن بیست و یکم قرن آزادی زنان خواهد بود

ایلم ساروجا، فعال جنبش زنان آزاد با بیان اینکه قرن بیست و یکم قرن آزادی زنان خواهد بود، گفت: «همه جنبش‌های زنان باید در یک زمینه مشترک گرد هم آیند و با هم مبارزه خود را علیه ذهنیت مسلط مردانه افزایش دهند.»

جمهوری که قرن اول خود را به پایان رسانده است، همواره تلاش کرده تا با نسل‌کشی و کشتار مردم کورد به حیات خود ادامه دهد. دولتی که این روزها وارد قرن دوم خود شده است، حملات خود را به طرق مختلف علیه خلق کورد به ویژه علیه جوانان کورد و زنان کورد ادامه می‌دهد.

ایلم ساروجا، فعال جنبش زنان آزاد (ت ژ آ)، سیاست‌های دولت در قبال زنان کورد و رویدادهای تاریخ جمهوری را ارزیابی کرد.

دولت ترکیه موجودیت خود را با قتل‌عام و نابودی خلق کورد ادامه می‌دهد

ساروجا با اشاره به اینکه ناسیونالیسم در ترکیه با فشار و کشتار خلق کورد در طول تاریخ این جمهوری ادامه داشته است، تصریح کرد: «صد سال است که سیاست‌های خصمانه علیه موجودیت کوردها ادامه دارد. ناسیونالیسمی که می‌گوید یک زبان، یک پرچم، یک کشور، صد سال است که خود را به عنوان یک نوع حکومت تحمیل کرده و همچنان ادامه دارد. سیاست‌های خصمانه علیه زبان کوردی، فرهنگ کوردی و حضور کوردها بیش از صد سال است که وجود داشته و تا به امروز ادامه دارد. عامل دیگر پدیده نژادپرستی است. برای این کار نیازی نیست مردم خیلی به عقب بروند، حتی امروز هم می‌توانیم شاهد جدا شدن جامعه از یکدیگر باشیم. ترکیه در جنگهایی که در تاریخ این جمهوری آغاز کرده است، همواره زنان را هدف قرار داده است. به ویژه در کوردستان، درسیم، مارش، زیلان و روژاوا، زنان کورد هدف آزار و اذیت و کشتار قرار گرفته‌اند. زیرا ذهن دولت مردانه در تاریخ جنگ‌های جهانی بدن زن را غنیمت دیده است. زنان اولین هدف جنگ‌ها و کشتارها شدند. ترکیه نیز در تاریخ جمهوری خود این کار را با زنان کورد انجام داده است.»

مبارزه برای آزادی زنان

ساروجا با بیان اینکه از دهه ۹۰ میلادی زنان کورد که با حملات و ویرانی‌های دسته‌جمعی مواجه شده‌اند، برای ایجاد فضایی برای حفاظت از زنان مبارزه می‌کنند، اظهار داشت که از آن روزها به این ترتیب مبارزه خود را افزایش داده‌اند. ساروجا درباره پیشرفت جنبش زنان کورد چنین گفت: «مبارزه برای آزادی زنان در همه ابعاد تقویت شده است. این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد. البته دستاوردهای کنونی در نتیجه مبارزات سخت به دست آمده است. این جنبش زنان کورد را قوی‌تر کرده است.»

سیاست جنگ ویژه علیه زنان 

ساروجا با بیان اینکه حکومت در کوردستان سیاست جنگی ویژه‌ای را علیه زنان اجرا می‌کند، گفت، آن‌ها از زنان جوان باج خواهی می‌کنند و از طریق روابط نامشروع و به اصطلاح عاشقانه سعی در جاسوسی از آنها دارند. ساروجا درباره حملات علیه زنان کورد گفت: «دیدن سیاست‌های جنگ ویژه‌ای که در کوردستان در حال وقوع است بسیار مهم است، اما این جنگ به ویژه علیه زنان انجام می‌شود. این سیاست‌ها که بر جامعه کورد و زنان کورد تحمیل می‌شود، نه تنها به جنبش زنان کورد آسیب می‌زند، بلکه به کل مبارزات زنان آسیب می‌زند».

ما به عنوان زنان کورد برای یک جمهوری دموکراتیک مبارزه می‌کنیم 

ساروجا تصریح کرد که قرن بیست و یکم قرن آزادی زنان خواهد بود و جنبش زنان کورد بر این امر پافشاری خواهد کرد. ساروجا در پایان گفت: «قرن بیست و یکم قرن زنان خواهد بود که ما بر آن اصرار داریم. در صد سالگی جمهوری، البته، ما به عنوان جنبش زنان کورد به مبارزه خود برای یک ترکیه دموکراتیک ادامه خواهیم داد. ما می‌دانیم که برای مبارزه مان باید در یک زمینه مشترک با همه‌ی جنبش‌های زنان ملاقات کنیم و با هم باید مبارزه خود را علیه ذهنیت مسلط مردانه افزایش دهیم و در چارچوب این درک پیش برویم.»