قتل‌عام‌های پاریس با اهداف متعددی انجام گرفت-تکمیلی-

زینب کاراکوچان عضو جنبش زنان کورد در اروپا(ت‌ژک-ا) اعلام داشت که قتل‌عام‌های پاریس با چندین هدف ایدئولوژیک، سیاسی، نظامی، اجتماعی و روانی انجام شد.

زینب کاراکوچان عضو ت‌ژک-ا عنوان داشت که با قتل‌عام‌های پاریس؛ پیشاهنگی، حضور و آینده‌ی جنبش زنان کورد هدف قرار گرفت و افزود: «بدین شیوه می‌خواستند مانع از پیشروی جنبش آزادی کوردستان شوند.»

زینب کاراکوچان در رابطه با سالیاد قتل‌عام نهم ژانویه‌ی پاریس و نیز قتل‌عام ۲۳ دسامبر در این شهر به سوالات خبرگزاری فرات پاسخ داد.

دولت ترکیه با این قتل‌عام‌ها چه پیامی به خلق کورد و به‌ویژه زنان داد و چرا پاریس را برگزید؟

ابتدا با احترام از ۶ شهید این دو قتل‌عام پاریس یاد می‌کنم. قطعا هر دو قتل‌عام جزو فجایع تاریخ بشریتند که در تاریخ فرانسه نیز ماندگار شدند. خلق کورد و زنان مبارزش در ۱۱مین سالیاد این جنایت و برای علنی‌کردن مسببین این قتل‌عام، بی‌وقفه درحال تلاشند. باید دولت فرانسه در رابطه با این قتل‌عام دولت ترکیه دست به محاکمه و تحقیقات جدی می‌زد، اما در غیاب این مهم، در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ یک حمله دیگر علیه خلق کورد انجام شد.

رهبر آپو و خط آزادی زن هدف قرار گرفت

قتل‌عام پاریس در سال ۲۰۱۳ در زمان حساسی روی داد. در آن زمان رهبر آپو در راستای حل دموکراتیک مسئله کورد گام برداشته بود و وارد مذاکره با دولت ترکیه شده بود. در واقع رهبر آپو هدف قرار گرفت. هدف از آن قتل‌عام؛ برهم‌زدن پروسه صلح  بود و برای این مقصد یکی از رفقای نخست خط ایدئولوژیک رهبر آپو هدف قرار گرفت. همزمان مبارزه آزادی زنان کوردستان و دستاوردهای آن در شخص رفیق سارا هدف قرار گرفت. قتل‌عام پاریس در سیمای جنبش‌مان یک حمله چند جانبه‌ی ایدئولوژیک، سیاسی، نظامی، اجتماعی و روانی از جانب دولت ترکیه علیه خلق کورد بود. تنها با رویکرد دشمن‌کارانه انجام نشد. این قتل‌عام همان قدر که ایدئولوژیک بود، به اوضاع و تحولات جاری در کوردستان، خاورمیانه و جهان ارتباط مستقیم داشت. همچنان که در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ در سیمای رهبر آپو و جنبشمان؛ توسط ناتو و بلوک وابسته‌اش یک توطئه در منطقه انجام شد، قتل‌عام پاریس با همان هدف، تاسیس مدرنیته دموکراتیک را در منطقه و با پیشاهنگی جنبش کوردستان و رهبری پ‌ک‌ک هدف قرار داد.

برای تاخیر انقلاب زنان بود

با این حملات خواستند جنبش زنان آزاد را مورد تهدید جدی قرار دهند. امروزه زنان پیشرو کورد نه تنها در اروپا؛ بلکه در هر چهار بخش کوردستان نیز هدف قرار گرفته و شهید می‌شوند. دولت فاشست ترکیه با حملات جنایتکارانه‌اش زنان را هدف گرفته است. می‌خواهد مبارزه آزادی زنان را نابود نماید. زیرا زنان انقلابی دستاورهای خوبی کسب کرده‌ و علیه سیستم مردسالار حاکم و منافع حاکمان این نظام اعتراضاتی را ایجاد کرده بودند. با این قتل‌عام ها خواستند زنان را ترسانده و مرعوب و ساکت نمایند و آنان را از مبارزه برای آزادی متوقف کنند.

راه برای این‌که پاریس به مرکز قتل‌عام تبدیل شود هموار شد

در چارچوب همین مفهوم، این بار قتل‌عام دوم در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ بر اساس تداوم همان سیاست صورت گرفت. در مدت گذشته ترور سیاسی زیادی در پاریس رخ داده است. اگرچه عاملان مشخص و شناخته شده هستند، اما تاکنون روشن نشده است. این ترورهای سیاسی که بدون بازخواست در دهه ۱۹۷۰ در پاریس انجام شد‌ە‌اند، ثابت کننده‌ی این واقعیت‌ها است. ده‌ها تن از فعالان جنبش‌های انقلابی و آزادی‌بخش از مراکش، الجزایر، ایران، سوریه، فلسطین، آفریقای جنوبی، باسک و تامیل توسط گروه‌های گلادیو و جاسوسان در پاریس به قتل رسیده‌اند. اما در رابطه با این ترورها هیچ تحقیقی صورت نگرفته و هیچ متهمی نیز دستگیر نشده است. قانون و دمکراسی فرانسه در رابطه با این ترورهای سیاسی هیچ کس را بازخواست نکرده است و برعکس عمل کرده‌اند. این امر باعث شد تا پاریس به مرکز قتل‌عام تبدیل شود.

چرا پیشگامانی همچون سکینه جانسز و اوین گویی، زنان مبارز دیپلوماتیک و جوانان مورد هدف قرار گرفتند؟ نقش این زنان در مبارزات برای آزادی خلق کورد و آزادی زنان چگونه بود؟

قتل‌عام‌های پاریس و شهادت‌هایی که اتفاق افتادند، درد و آزار عمیق وصف ناپذیری را در ما زنان، خلق ما و دوستانمان و تمام جهان برجای گذاشت. در تاریخ ۴۵ ساله‌ی مبارزات آزادی‌خواهی حزب ما، دوران بسیار سخت و دردناکی را سپری کرده‌ایم‌. ما به دست‌آوردها و ارزش‌هایی که با رنج و مبارزات و شهادت دختران و پسران قهرمان خلق ما به دست آمده‌اند و تا به امروز رسیده‌ایم، افتخار می‌کنیم. شهادت رفیق سارا که تاریخ زنده مقاومت و مبارزه ما از ابتدا تا امروز شده است، رفیق اوین گویی که خود را فدای راه آزادی کرد و رفقا روژبین و روناهی که به وظیفه‌ی پیشگامی عمل نمودند، برای آینده‌ی آزادی جنبش زنان صدمه و آسیب بزرگ و جبران ناپذیری بودند. به ویژه جایگاه و شهادت رفیق سارا در تاریخ مبارزات آزادی‌بخش ما معنای به خصوصی دارد.

در شخصیت، شخصی تاریخ به زبان آورده شد

مقاومت و موضع باشکوه سکینه جانسز در احساس و افکار و زندگی در برابر انواع و اقسام شکنجه‌ توسط دشمن تأثیر شدیدی بر خلق گذاشته بود. بر صورت خائنان و جلادان تف کرده بود، به طور جدی از حقایقی که به آن اعتقاد داشت دفاع می‌کرد، برای حقایقی که به آن وابسته بود، تا پایان برای زنده نگه داشتن آن‌ها مبارزه کرد. مقاومت سارا نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد سنت و خط‌مشی مقاومت زندانیان حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) دارد. علاوه بر ویژگی‌های مقاومتی زنان کورد، سارا دارای اراده‌ی مبارزاتی و قدرتمندی است، سطح متفاوت و مؤثری را در عرصه‌ی سیاسی بین‌المللی ایجاد کرده است. شخصیت سکینه جانسز ورق زدن تاریخ در شخصیت یک انسان است. به همین دلیل مبارزه‌ی او را به عنوان تاریخ مبارز‌ە‌ی جنبش آزادی‌بخش زنان جنبش خود می‌دانیم و این خط‌مشی را مبنای مبارزات خود قرار می‌دهیم.

هدفش روشن بود

رفیق اوین گویی در سنین جوانی در بوتان شاهد انواع حملات غیرانسانی و تروریستی دولت فاشیست ترکیه بود. در جنگ بوتان که قلب مقاومت گریلا است، فرماندهی انجام داده است. در جنبش آزادی بزرگ شد. هم در زندگی و هم در جنگ نقش تعیین کننده‌ای داشته است. همراه رفیق سارا نقش پیشگامی را در تشکیل و سازماندهی و تقویت ارتش زنان را بر عهده داشت و با وجود سن کم، فرمانده بوده است، بار سنگین مبارزه‌ی آزادی‌بخش زنان را بر دوش خود گرفت. تلاش و فداکاری زیادی انجام داد. در جنگ علیه داعش که همه‌ی خلق‌ها، زنان و جهان را تهدید می‌کرد، فعالانه در انقلاب روژآوا شرکت کرد و در ساختن یک زندگی جدید، یک جامعه‌ی آزاد و یک ملت دمکراتیک در روژآوا پیشگام بود.

در مبارزه‌ی دیپلوماتیک دوستانی را به دست آورد

رفیق روژبین به دنبال آزادی بود و در تمامی عرصه‌های مبارزه در برابر مسائل زنان حساس بود. او به سخت کوشی معروف بود و در اهداف و مقاصد خود مصمم بود. موضع منحصر به فردی داشت. رفیقی بود که آزارهای خلق خود را برای مبارزه‌ای باشکوه و مشروع خلق کورد به عرصه‌ی بین‌المللی آورد؛ مسئولیت مهمی را بر عهده گرفت و در سیاست و دیپلماسی به ایفای نقش پرداخت. روژبین در توسعه‌ی سیاست و دیپلماسی کوردها نقش فعالی داشت و سطح مهمی را به وجود آورد. دوستان و جایگاه‌هایی را برای مبارزات آزادی به دست آورد و به زبان و صدای قوی خلق و زنان کورد تبدیل شد. به ویژه در بسیاری از اقدامات و کارزار‌هایی که برای آزادی رهبر آپو راه‌اندازی شد، به پیشگامی پرداخته بود.

نماد انتخاب آزادی جوانان کورد بود

رفیق ما روناهی با سبک زندگی اروپایی و فرهنگ آن سازگار نبود، با عشق و حسرت کوردستان بزرگ شده است. او نیز مانند روژبین موضعی رادیکال داشت و در برابر سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی سرمایه‌داری علیه جوانان کورد مبارزه و آزادی را انتخاب کرده بود. درک وی از میهن‌دوستی و جستجوی آزادی را در مبارزه برای آزادی می‌دید. به ویژه جوانان کوردستان که در اروپا زندگی می‌کنند و بزرگ می‌شوند، جایگاه روناهی را مبنای خود قرار دهند، سازماندهی خود را حول مبارزه‌ برای آزادی مقتدرانه ایجاد نمایند و آن را گسترش دهند. جنبش جوانان کوردستان در شخص رفیق روناهی مورد هدف قرار گرفت. وقتی در مورد جایگاه و اهمیت این چهار رفیق در مبارزه صحبت می‌کنیم، به خوبی مشخص می‌شود که چرا مورد هدف قرار گرفتند. پیشگام فریاد و آینده‌ی جنبش زنان کورد مورد هدف قرار گرفته است. به این ترتیب در شخص وی خواستند تا مبارزه‌ی آزادی کوردستان را متوقف کنند.

دیده می‌شود که پرونده‌های قتل‌عام‌های پاریس در حال سرپوش گذاشته شدن است. چرا؟

بله، متأسفانه برای بسته شدن هر دو پرونده درخواست شده است. در هر دو قتل‌عام مشخص می‌شود که فرانسه در این قتل‌عام‌ها دست داشته است. چون مدارک را مخفی می‌کند و به دادگاه تحویل نمی‌دهد. با گفتن «اسرار دولتی» سعی دارد جنایت دولت ترکیه را پنهان کند. با سرپوش گذاشتن بر این دو قتل‌عام، از سیاست قتل‌عام دولت ترکیه حمایت شده است. می‌خواستند با کشتن قاتل به تحقیقات و پرونده پایان دهند. پس از شکایت مجدد خانواده‌ها از سازمان میت، پرونده باز شد. به همین ترتیب، با وجود گذشت یک سال از قتل‌عام ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲، اما هیچ پیشرفتی در پرونده حاصل نشده است. دادگاه می‌خواهد پرونده را به عنوان نژادپرستی برسی نماید. تحقیقات بسیار کند پیش می‌رود. ابتدا ادعا شد که قاتل از سلامت روانی برخوردار نیست، سپس با گزارش روانپزشک ثابت شد که سلامت روانی وی مطلوب و در صحت کامل است. اما این بار درخواست شد که تحقیقات در مورد نژادپرستی انجام شود. اما در اعترافات قاتل مشخص است که این حمله یک قتل‌عام سیاسی است. اما دادستان کل نمی‌خواهد این پرونده را یک پرونده سیاسی در نظر بگیرد. هنوز تحقیقات ادامه دارد.

به عنوان فعال جنبش زنان کورد چگونه در مبارزه علیه پرونده‌ها و قتل‌عام‌ها شرکت کردید، اکنون چگونه ادامه می‌دهید؟

ما به عنوان جنبش زنان کورد در اروپا در دو بعد حقوقی، سیاسی و اجتماعی این پرونده را دنبال کردیم. به خصوص در زمینه‌ی حقوقی، در طول این ۱۱ سال، طبق پرونده، جستجوهای مختلفی در عرصه بین‌المللی صورت گرفت. در همین راستا، در مقاطع مختلف سال‌های گذشته کنفرانس‌هایی برگزار شد. در این کنفرانس‌ها به صورت دقیق علل قتل‌عام، پیامدهای آن، راه‌ها و روش‌های مقابله با این قتل‌عام‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ۱۱ سال گذشته با مبارزه‌ی مستمر در این زمینه سپری شده است. امسال نیز از ۲۳ دسامبر تا ۹ ژانویه، ابعاد حقوقی، سیاسی و اجتماعی قتل‌عام‌ها در دستور کار قرار گرفت.

پس از قتل‌عام‌ها، خلق فرانسه نارضایتی نشان دادند. این قتل‌عام‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنند، آیا حمایت آن‌ها از کوردها ادامه دارد؟

خلق فرانسه علیه هر دو قتل‌عام اعتراض انجام داده‌اند، زیرا کاملاً واضح است که این یک حمله‌ی تروریستی است. خلق فرانسه این را دیده‌اند و می‌بینند. تا کنون از ما حمایت کرده و اعتراض کرده‌اند. امسال مشارکت آن‌ها در فعالیت‌ها بسیار زیاد بود. همچنین خواسته‌های آن‌ها نیز به مانند خواسته‌های ما بود. درخواست می‌شود که عدالت فدای منافع اقتصادی و سیاسی نشود، اسرار دولتی از این پرونده برداشته شود و متهمین محاکمه و مجازات شوند. البته این فقط خواسته‌ی ما نیست بلکه خواسته‌ی دوستان ما نیز هست، دلیلی برای مبارزات بزرگ‌تر و گسترده‌تر است.

در ۲۳ دسامبر و ۶ ژانویه، راهپیمایی‌ها و فعالیت‌هایی در سراسر اروپا برگزار شد. برای تداوم و گسترش مبارزه برای عدالت از این پس چه باید کرد؟

مقامات فرانسوی به مسئولیت خود برای روشن شدن این قتل‌عام عمل نکردند. از این رو ما با موضع‌گیری و فعالیت‌های سیاسی خود اعتراضات را افزایش خواهیم داد. فرانسه از نظر تاریخی مدیون کوردهاست. قتل‌عام پاریس لکەی سیاهی است که بر تاریخ فرانسه باقی مانده است. فرانسه نمی‌تواند از این قضیه

قصر‌ در برود؛ باید فوراً به وظایف قانونی و مسئولیت سیاسی خود عمل نماید.

در هر زمینه‌ای ما مبارزه‌ی خود را در برابر قتل‌عام زنان و قتل‌عام کوردها را توسعه خواهیم داد. ما با این اراده سال جدید را آغاز می‌کنیم. به ویژه زنان و جوانان، خلق و دوستان ما یک بار دیگر اراده‌ی خود را در فعالیت‌هایی که در ۶ ژانویه با پیشگامی جنبش زنان کورد که اروپا برگزار شد را نشان دادند.

من معتقدم بسیاری از کسانی که «ژن، ژیان، آزادی» را دنبال می‌کنند، به جز آزادی هیچ شانس دیگری ندارند. بله، انتقام ما از طریق اجرای انقلاب زنان خواهد بود. مبارزه‌ی ما در این چارچوب گسترش خواهد یافت. قطعا قاتلان را مورد بازخواست قرار خواهیم داد. همچنین این وظیفه ماست که در راستای کارزار «آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل سیاسی برای مسئله‌ی کورد" بیش از پیش با اراده به مبارزه بپردازیم. بزرگترین صیانت و وفاداری ما به شهدا، موفقیت و پیروزی این کارزار است. ما زنان که در راه سارا و اوین‌ها گام برمی‌داریم، برای انجام این وظیفه از ایمان، اراده و قدرت برخوردار هستیم.