‌‌‌‌‌‌‌‌«قیم‌ها نهادها زنان را به قهوه‌خانه و کلاس قرآن مبدل کردند»

اعضای گروه زنان فمنیست زمانیکه نظرات خود را پس از بازدید از شهرهای آمد رحا بیان می‌کردند، گفتند که قیم‌ها نهادهای زنان را به قهوه‌خانه و سالن‌های ویژه مردان مبدل کردند.

گروه زنان فمنیست در گزارشی که آماده کردند، نظرات خود پس از بازدید از شهرهای آمد و رحا مورخ ۸-۹ ژوئن را بیان داشتند. زنان بسیاری در بیانیه‌ای که در میدان فمنیست بیوگلو ارائه شد، شرکت کردند. به عنوان زنان، فریده ارالپ گزارشی را که تدارک دیده بودند را قرائت کرد.

فریده ارالپ اعلام کرد که آنان با کنشگران جنبش زنان آزاد ‌«ت‌ژآ» دیدار کردند که از جمله آنان می‌توان گولتان کشناک، صبحات تونجل و آیلا آکات آیلا اشاره کرد.

فریده ارالپ به مصارده شهرداری جولمرگ واکنش نشان داد و اعلام کرد، برای اینکه به زنان نیرو بدهند و همچنین از آنان نیرو بگیرند، با زنان دیدار کردند.

فریده ارالپ ابراز کرد که در انتخابات محلی مورخ ۳۱ ژوئن، شهرداری‌ها از قیم‌ها پس گرفته شدند. فریده ارالپ توجه‌ها را زمانی که قیم‌ها نهادهای زنان را اشغال کرده بودند، معطوف داشت و گفت‌: ‌«عرصه‌هایی که زنان از خانه بیرون آمده و همراه هم حرکت می‌کنند، به مثابه آشپزخانه و خشکشویی‌ها را بستند. شهردار مشترک منطقه باغلار، لیلا آیاز بیان کرد که قیم‌ها نهادهای زنان را به کلاس قرآن مبدل کردند. مکان‌هایی که زنان از یکدیگر نیرو گرفته، کمک‌کار یکدیگر بوده و خستگی بدر می‌کردند را به قهوه‌خانه‌های مردانه مبدل کردند. برای اینکه زنان از خانه بیرون نروند، در خانه بمانند و در شهری که زندگی می‌کنند،‌ حق سخن‌ گفتن نداشته باشند، از قصد چنین اعمالی را انجام می‌دادند.‌»