روکن احمد: هدف اصلی ما رسیدن به زنان در خاورمیانه است

روکن احمد، عضو کمیته روابط خارجی و دیپلماسی کنگره استار، تصریح کرد، تا زمانی که انقلاب زنان در روژاوا به دست زنان خاورمیانه و آفریقا نرسد، نمی‌توانند آن را جهانی کنند.

روکن احمد، عضو کمیته روابط خارجی و دیپلماسی کنگره استار، گفت: «زنان آزادیخواه می‌آیند و انقلاب ما را می‌بینند و با این واقعیت مواجه می‌شوند که زنان باید دیدگاه و سازمان خود را بسازند.»

روکن احمد، عضو کمیته روابط خارجی و دیپلماسی کنگره استار با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

روکن احمد با بیان اینکه کمیته دیپلماسی در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، گفت:« در مراحل اولیه در هر شهر، منطقه و کانتون کمیته‌های دیپلماتیک وجود داشت. در دو سه سال اخیر تغییراتی در نحوه کار و سازماندهی ایجاد شد. کار ما در ۶ بخش انجام می‌شود. هم سازماندهی و روابط درون خود را ارتقا می‌دهد و هم فعالیت‌هایی در سوریه، خاورمیانه و جهان در حال انجام است. کنگره استار در لبنان، اروپا و باشور کوردستان نمایندگانی دارد. ما می‌خواستیم در برخی از کشورهای عربی نمایندگی ایجاد کنیم، اما موانع زیادی در سطح بوروکراسی وجود دارد. اما ما همیشه رفت و آمد داریم.»

روکن احمد با اشاره به اینکه مبارزات زنان کورد در شخصیت سکینه جانسز و بسیاری از زنان پیشرو کارهای ارزشمندی انجام داده است، گفت: «در این زمینه نمی‌توان گفت که این مبارزه با ما آغاز شده است، اما با این مبارزه و انقلاب روژاوا، مبارزه‌ای که توسط زنان انجام شد و شهادت آرین میرکان، درهای بسیاری از دیپلماسی را به روی ما گشود. در انقلاب روژاوا، زنان در تمام ابعاد زندگی حضور دارند و فعال هستند، این امر در تمام دنیا تاثیر زیادی گذاشته است. این امر باعث شد بسیاری از انترناسیونالیستها به این انقلاب بپیوندند. در انقلاب شهادتهای بسیاری رخ داد. درباره این انقلاب فیلم‌ها ، اسناد و کتاب‌های زیادی نوشته شد.»

روکن احمد با بیان اینکه عضو بسیاری از ابتکارات مختلف در خاورمیانه و جهانند، گفت: «ما از طریق نمایندگی‌های خود در برخی کنفرانس‌ها در جهان شرکت می‌کنیم. در باشور در سطح ملی کاری توسط نماینده ما در حال انجام است. در لبنان هم در زمینه فلسطین و هم در لبنان کار انجام می‌شود. ما همچنین مستقیماً در برخی از روابط درگیر هستیم. از زمان جنگ سرکانی، ۲۵ کمیته زنان در ۱۲ کشور مختلف از روژاوا در هر زمینه‌ای تحت عنوان «زنان مدافع روژاوا» حمایت کرده‌اند. در این کمیته‌ها، هویت‌ها و ملیت‌های مختلفی وجود دارد. گاهی با هم کار می‌کنیم، از ما نظر و پیشنهاد می‌گیرند. در کنار شرکت در کنفرانس‌ها، فعالیت‌های مشترکی نیز داریم. در روزهای خاصی، در روزهایی مانند ۸ مارس و ۲۵ نوامبر، فعالیت‌های ما با هم انجام می‌شود.»

روکن احمد با بیان اینکه تا زمانی که انقلاب زنان در روژاوا به دست زنان خاورمیانه و آفریقا نرسد، نمی‌توان آن را جهانی کرد، گفت: «وقتی زنان آزاد می‌آیند و انقلاب ما را می‌بینند، با این واقعیت روبرو می‌شوند که زنان در حال ساختن دیدگاه خود و سازماندهی خود هستند. به همین دلیل است که انترناسیونالیستها درگیر آن هستند. آنها خود را در این انقلاب می‌بینند و برای جست و جوهای خود پاسخ می‌یابند.

ما نشست خود را در پایان سال ۲۰۲۳ برگزار کردیم. به خصوص پس از اعلام قرارداد اجتماعی، برای یک سوریه دموکراتیک و برای حل مشکلات سوریه، ما برنامه‌ریزی کردیم که کار خود را بیشتر در چارچوب سوریه ارزیابی کنیم و مبارزه خود را در این زمینه توسعه دهیم. باز هم برای حمایت از زنان سوِدا، برای شرکت در مبارزات آنها، برای ایجاد میز دیپلماسی زنان در شمال و شرق سوریه تلاش کردیم. همچنین، به عنوان کار اطلاعاتی، برنامه‌هایی برای بازدید از برخی از کشورها وجود دارد. برنامه‌ای برای برگزاری سومین کنفرانس دیپلماتیک نیز وجود دارد.»