روژین موکریانی: اتحاد و مقاومت زنان هنوز تقویت نشده است

دکتر روژین موکریانی به این اشاره کرد که اعضای مقاومت «ژن، ژیان، آزادی» تاکنون روابطشان را تقویت نکرده‌اند، گفت: «اگر برای راه‌حل در درمورد ملت آزاد وحدت وجود داشته باشد، این‌گونه منشأ تمامی مشکلات کنونی یعنی دولت-ملت از بین خواهد رفت.»

کنفرانس «ژن، ژیان، آزادی» در استکهلم با پیشگامی جمعیت آزادی زنان کوردستان (کژار) ادامه دارد.

در نشست امروز دکتر ندا هوشنگ به این اشاره کرد که دولت ایران طبیعت و شهرهای ایران و کوردستان را تخریب می‌کند، زندگی ملیون‌ها انسان هر روز بدتر می‌شود. قطعا بیشتر تأثیر تخریب طبیعت بر زنان بوده است. به همین سبب زنان در صف مقدم مقاومت بوده‌اند. از این رو مفهوم «اکوفمنیسم» در دستور کار زنان ایران و روژهلات کوردستان قرار گرفته است، این درک نیز پس از انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» قوی‌تر شده است.

سپس دکتر روژین موکریانی درباره‌ی اشغال‌گری و ملی‌گرایی سخنرانی کرد.

دکتر موکریانی به این اشاره کرد، زمانی که در مورد مقاومت زنان سخن گفته می‌شود، لازم است در مورد سیستم دولت-ملت گفت‌و‌گو شود که براساس بحران و حمله و اشغال‌گری و تخریب طبیعت ایجاد شده است. تاکید کرد، مشکلات کنونی جغرافیای ایران به سیستم دولت-ملت-مردسالاری مربوط است و سرمایه‌داری منجر به نابودی ملی و خشونت جنسیتی و ویرانی و رنج و تخریب محیط زیست شده است.

دکتر روژین موکریانی به این اشاره کرد، در جریان انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» همگان از مقاومت و اتحاد زنان سخن می‌گفتند، اما جناح‌های این مقاومت نتوانستند روابط خود را به درستی تقویت کنند. زیرا مسئله‌ی ملی قابل گفت‌و‌گو نیست. هیچگاه مسئله‌ی کوردستان و بلوچستان مطرح نشده است، در ادامه گفت: «کژار در بیانیه خود به صراحت اعلام کرده است که جنبش آزادی برای حل مسئله‌ی ملی دارای وظیفه و پارادایم درست و توسعه یافته‌ای است که همان پارادایم عبدالله اوجالان است. اگر برای راه‌حل در در مورد ملت آزاد وحدت وجود داشته باشد، این‌گونه منشأ تمامی مشکلات کنونی یعنی دولت-ملت از بین خواهد رفت.»