روزنامه‌نگاران زن هدف قرار می‌گیرند: ۷ زندانی

بر اساس گزارش ژوئن انجمن خبرنگاران زن خبرگزاری مزوپوتامیا، فشار و شکنجه خبرنگاران در ماه ژوئن نیز ادامه یافت. ۷ خبرنگار زن در کشور زندانی هستند.

گزارش ماه ژوئن MKG

بر اساس گزارش ماه ژوئن انجمن خبرنگاران زن خبرگزاری مزوپوتامیا (MKG)؛ در حالی که ۱۷ پرونده علیه ۲۲ خبرنگار در جریان است، یک خبرنگار به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شده است.

انجمن خبرنگاران زن خبرگزاری مزوپوتامیا «گزارش نقض حقوق زنان روزنامه‌نگار» در ماه ژوئن را اعلام کرد. در این گزارش با بیان اینکه آزادی مطبوعات برای مدت طولانی تحت فشار بوده است، گفته شده است: «حملات فیزیکی علیه خبرنگاران در ماه ژوئن در سطح قابل توجهی بود. علاوه بر نقض عمومی آزادی مطبوعات، روزنامه‌نگاران زن به دلیل جنسیت خود با فشار و تبعیض بیشتری روبرو هستند. این واقعیت که اَسرا سولین دال، گزارشگر خبرگزاری مزوپوتامیا در زندان بسته زنان باکرکوی مورد بازرسی قرار گرفت و تصمیم به تعقیب نشدن شکایت جنایی وی، بارزترین نمونه سیاست معافیت از مجازات در قبال خبرنگاران زن بود. روزنامه‌نگاران زن اغلب در معرض تهدید و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این وضعیت امنیت جسمی و روانی آنها را به طور جدی تهدید می‌کند.» 

۷ خبرنگار زندانی 

در حالی که در این گزارش تعداد خبرنگاران زن زندانی از ۱ ژوئن بدین سو ۷ نفر اعلام شده است، ۴ خبرنگار مورد حمله، یک خبرنگار بازداشت و یک خبرنگار مورد تهدید قرار گرفته است. در این گزارش آمده است که محاکمه ۲۲ خبرنگار ادامه دارد و یک خبرنگار به ۶ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده و ۲ خبرنگار از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.

اسامی خبرنگاران زن زندانی به شرح زیر است:

۱. دریا رن – خبرنگار ژن‌نیوز (خبرگزاری زن) 

 ۲. اَلیف اَرسوی – سردبیر مجله یورویوش  

 ۳. خدیجه دومان - مالک و سردبیر روزنامه آتیلیم  

 ۴. اوزلَم سَیهان – روزنامه‌نگار 

 ۵. تولای جان‌پولات – خبرنگار روزنامه صباح آنکارا  

 ۶. سلامت توران – روزنامه‌نگار  

 ۷. اُزدَن کینیک - کارمند سابق شبکه رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT)