شاها خلیل: تا رهبر آپو آزاد نشود زنان آزاد نخواهند شد

شاها خلیل عضو شورای مدیریت کنگره ستار با بیان اینکه برای گسترش افکار رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اقدامات زیادی انجام داده‌اند گفت: «تا زمانی که آزادی جسمانی رهبر آپو تامین نشود نمی‌توانیم بگوییم زنان آزاد هستند.»

قبل از وقوع انقلاب در روژاوای کوردستان، میهن‌دوستان کورد با شور و شوق زیادی مخفیانه در سرزمین خود کار می‌کردند. خلق کورد به دلیل اینکه تلاش کردند از فرهنگ، زبان و هویت خود محافظت کنند، با بسیاری از اقدامات دولت دمشق روبرو شدند. اما آنها به کار خود ادامه داده و برای هویت خود تلاش کردند. یکی از زنانی که با کار و مبارزه خود به این راه علاقه‌مند شد، شاها خلیل یکی از اعضای اداره کنگره ستار کانتون قامشلو بود که به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی خود، مورد اقدامات بسیاری از سوی دولت دمشق قرار گرفته است. شاها خلیل تجربه خود را در مبارزات آزادی با خبرگزاری فرات (ANF) به اشتراک گذاشت.

به تفکر رهبر آپو وابسته شدم

شاها خلیل با بیان اینکه در سال ۸۴ جنبش آزادی را شناختم گفت: «در ابتدای سال ۸۳ سازمان را نمی‌شناختم. رفقا در روستا ماهی یک بار البته نه به صورت آشکار، به ما مراجعه می‌کردند و به آنها طلبه می‌گفتند. طلبه‌ها و کسانی که با احزاب آمده بودند یک جلسه کوچک برگزار کردند و رفتند. در آن زمان من سازمان را نمی‌شناختم. وقتی در سال ۱۹۸۴ با همسرم ازدواج کردم، عکس رهبر آپو را در خانه‌شان دیدم، آن زمان رهبر آپو را نمی‌شناختم. برای همین پرسیدم این عکس کیست؟ گفت عکس رهبر آپو است. سال ۱۹۸۶ رفقا به صورت رسمی به روستای ما گیرباوی آمدند. تعدادی از رفقا به منزل ما آمدند و با من در مورد اندیشه و فلسفه رهبر آپو و کوردستان آزاد بحث کردند. در آن زمان من به فکر رهبر آپو وابسته شدم. در آن زمان با رفقا به روستاها می‌رفتیم و مشغول به کار شدم.»

ما افکار رهبر آپو را به خلق کورد معرفی کردیم

شاها خلیل به کارهای آن زمان اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۹۹۰ رفقا به طور رسمی آمدند و در روستاها شروع به فعالیت کردند. در آن زمان در ۹۳ روستا مشغول کار بودیم. ما ایده رهبر آپو را به خلق کورد معرفی کردیم و به یکدیگر کمک کردیم. بیشتر مردم به اندیشه رهبر آپو وابسته بودند، مقدس‌ترین کار در حال انجام بود. با نتیجه کار آن زمان به سطح امروز رسیده‌ایم، کار به این صورت انجام شد. در آن زمان دولت دمشق من را تحت بازجویی قرار داد، اما نتیجه فشارهای آنها این بود که ما تا امروز بر کارمان پافشاری کرده‌ایم! در سال ۱۹۹۵ رهبر آپو از افرادی که در جبهه پرورش خلق مشغول به کار بودند خواست که به نزد او بروند. در آن زمان ۴۰ نفر از شهر جزیر عبور کردیم و من یکی از آنها بودم. من تا امروز دیدار خود با رهبر آپو را به یاد دارم و آنرا زنده نگه داشته‌ام. ما چند روزی در کنار رهبر آپو ماندیم، رهبر آپو به ما یاد داد که چگونه با افراد جبهه پرورش خلق کار کنیم و چگونه کار را انجام دهیم.»

سالی که رهبر آپو به اسارت گرفته شد، سالی سیاه برای ما بود

شاها خلیل سال اسارت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را سالی سیاه عنوان کرد و ادامه داد: «۱۹۹۹ سال اسارت رهبر آپو برای ما مانند سالی سیاه بود. ما اعتصاب غذا کردیم، ۱۱ روز در اعتصاب غذا ماندیم. گفتیم تا زمانی که از رهبر آپو اطلاعیه‌ای نرسد، به اعتصاب غذا پایان نمی‌دهیم. سپس رهبر آپو به همه اعلام کرد که به اعتصاب غذا پایان دهند و همه باید به کار و مبارزه خود ادامه دهند. با اطلاع رهبر آپو، اعتصاب غذا متوقف شد. ما در خط مقدم کارمان را ادامه دادیم. ما گروه‌های مطالعاتی تشکیل دادیم.»

شاها خلیل درباره پیروزی انقلاب روژاوا صحبت کرد و گفت: «انقلاب روژاوا آغاز شد، انقلاب روژاوا نتیجه فعالیت‌های جنبش آزادی و جبهه مردمی بود. در اوایل انقلاب روژاوا که گفتیم تشکیل شورا را شروع می‌کنیم و انتخابات برگزار می‌کنیم، سازمان شروع به پیروی از خط احزاب ثالث کرد و با هم کار سیاسی و نظامی انجام دادند و شروع به ساختن هر نهادی کرد. رفقا مرا برای انتخابات شورای محله کورنیش انتخاب کردند و دوم شدم. بعد از رسمی شدن شوراها، در روستاها شورا ایجاد کردیم و انتخابات شوراها را برگزار کردیم. من برگشتم و مدیر شورای گیرباوی شدم. هم کار شورا و هم کارهای کلی را انجام می‌دادم. بعد از آن انتخابات اتحادیه ستار انجام شد و رفقا مرا برای کار اتحادیه ستار مدیریت قامشلو توصیه کردند. من یک ماه در کار اتحادیه ستار به رمیلان رفتم.»

من آموزش در کوهستان قندیل را پشت سر گذاشتم

شاها خلیل با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ برای آموزش و پرورش به کوه قندیل رفتم گفت: «ما زنان در مجموع حدود ۴۰ نفر، از شورا و انقلاب روژاوا برای پرورش رفتیم. بعد از اینکه از آموزش و پرورش برگشتم، من در مدیریت منطقه قامشلو بودم. پس از آن رفقا مرا برای مدیریت کانتون کنگره استار توصیه کردند. ۵ سال است که کار مدیریت کنگره ستارگان کانتون قامشلو را انجام می‌دهم.»

مدیریت کنگره ستار شاها خلیل با تجدید عهد و پیمان خود در کار و مبارزه اعلام کرد که تا پایان راه شهدا را ادامه خواهد داد. شاها خلیل در پایان سخنان خود گفت: «من هیچ وقت از انجام کار سازمان پشیمان نبودم. من همیشه خوشحالم که با فلسفه رهبر آپو زندگی می‌کنیم، در خط شهدا زندگی می‌کنیم. ما به عنوان یک جنبش زنان برای آزادی زنان مبارزه می‌کنیم. ما می‌گوییم تا آزادی جسمانی رهبر آپو تضمین نشود، نمی‌توانیم بگوییم زنان آزاد هستند. زیرا آزادی زنان به آزادی فیزیکی رهبر آپو بستگی دارد.»