سومین کنفرانس روژین: ما تاریکی را روشن خواهیم کرد

انجمن خبرنگاران زن (روژین) سومین کنفرانس خود را با شعار «با فلسفه ژن، ژیان، آزادی ، تاریکی را روشن خواهیم کرد» برگزار کرد.

انجمن زنان خبرنگار (روژین ) سومین کنفرانس خود را بین ۲ تا ۳ دسامبر ۲۰۲۳ با حضور ده‌ها خبرنگار برگزار کرد. این کنفرانس با شعار «تاریکی را با فلسفه ژن ژیان آزادی، روشن خواهیم کرد» برگزار شد.

این کنفرانس با یک دقیقه احترام به یاد و خاطره شهدای راه آزادی آغاز شد.

این کنفرانس دو روز به طول انجامید. در این دو روز، حملات نظام حکومتی به خبرنگاران پیرو حقیقت، زنان و جامعه، روش‌های رهایی زنان از خشونت و مبارزه زنان آزادی‌خواه علیه نظام، دیدگاه‌ها و راهکارها، موانع موجود در حوزه رسانه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین به منظور پرکردن شکاف میان جنبش‌های زنان در بخش‌های مختلف زمین، ایجاد دیدگاه‌ها و ایجاد خطوط مقاومت در کنار یکدیگر، بحث‌های مهمی در مورد نقش خبرنگاران زن در ایجاد زندگی جایگزین انجام شد.

در کنفرانس روژین، یکی از موضوعات اصلی کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» بود.

خبرنگاران زن خاطرنشان کردند که در برابر سیاست‌های جنگ و تعمیق هرج و مرج و نسل‌کشی زنان، پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای رهایی زنان و جامعه در سطح جهانی به عنوان یک جایگزین روز به روز مؤثرتر می‌شود. بنابراین شدیدترین حملات نظام سلطه، علیه امرالی صورت می‌گیرد.

در بررسی‌ها قرن بیست و یکم قرن زنان تعریف شده و گفته شده است:

«سیاست‌های جنگ، بردگی، قدرت، کشتار زنان، حمله به زنان پیشرو، تخریب اخلاق جامعه و تخریب طبیعت با دست حاکمان روز به روز افزایش می‌یابد. از طریق جنگ، نظام حاکمیت مردسالار بر مردم تحمیل می‌شود. مردم جهان، خاورمیانه و کوردستان در برابر این مبارزه زنان با پیشاهنگی زنان کورد برای پاسداری از ارزش‌های انسانیت، آزادی و دموکراسی تلاش می‌کنند تا نظامی با محوریت زنان بسازند.»

در کنفرانس مشخص شد که این جنگ و مبارزه بیشتر از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود. بنابراین، عرصه رسانه‌ای در دست مردان مسلط، به عرصه‌ای تبدیل شده است که در آن اطلاعات نادرست، دستکاری، سیاست‌های جنگ ویژه، استثمار و تبعیض جنسیتی در آن رواج بیشتری دارد. به همین دلیل است که مسئولیت خبرنگاران زن، یعنی خود گزارش دهی مستقل، ایجاد آگاهی اجتماعی در برابر این حملات است.

یکی از مهمترین برنامه‌های گزارش زنان در سال گذشته، انقلاب «ژن، ژیان، آزادی » در روژهلات کوردستان ارزیابی شد. در بررسی‌ها مشخص شد که انقلاب «ژن، ژیان، آزادی » تحولات اجتماعی جدی در روژهلات کوردستان و ایران به وجود آورده است. چون مردم دیگر نمی‌خواهند با دولتی عقب مانده زندگی کنند، دست به اعتراض می‌زنند. خبرنگارانی که حقیقت رژیم ایران و انقلاب زنان را گزارش کردند هدف قرار گرفتند و دستگیر شدند. اما با وجود همه حملات، اصرار بر افشای حقیقت ادامه داشت.

از سوی دیگر، انقلاب زنان روژاوا که با پیشاهنگی زنان اتفاق افتاد، یکی از موضوعات مورد بحث خبرنگاران زن بود و به حملات جدید در این زمینه اشاره شد.

در سومین کنفرانس روژن، مبارزه گریلاهای زن با اشغالگران و دشمنان زنان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و گفته شد رسانه‌های جهان در مقابل این جنگ سهمگین کر و کور و لال شده‌اند و یا از دیدگاه حاکمان و صاحبان قدرت بر این مبارزه متمرکز شده‌اند.

خبرنگاران توضیح دادند که چگونه با تلاش فراوان زبان حقیقت بوده‌اند و از این به بعد شجاعانه مبارزه گسترده‌ای را برای ساختن مطبوعات جایگزین با نگاه زنانه خواهند داشت.

برخی از تصمیمات اتخاذ شده در این کنفرانس به شرح زیر است:

 *ما به عنوان کارکنان مطبوعات آزاد نیروی خود را از تاریخ مبارزات مبتنی بر فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» می‌گیریم و با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا صدای زنان باشیم و حقیقت در تاریکی نماند.

*در برابر انزوای خشونت‌آمیز علیه عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد که همه عرصه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داده است، آگاهی و مسئولیت‌پذیری را در زنان و جامعه ارتقا خواهیم داد.

*در مواجهه با سیاست‌های نسل‌کشی اجتماعی مانند مهاجرت، فحشا، تغییرات جمعیتی، مواد مخدر، نشریه‌ی اخلاقی و سیاسی جامعه که به ترویج میهن‌دوستی می‌پردازد را بیشتر اساس قرار دهیم.

*در برابر انواع هجمه‌های نظام مرد-دولتی، از طریق علم زنان، تحولات مربوط به زنان، اعتراضات اجتماعی، مشکلات و درگیری ها را به عنوان معضل آزادی زنان ارزیابی خواهیم کرد و بر اساس این اصول، نشردهندگانی مؤثر خواهیم بود.

*از امروز برای پایان دادن به تصرف زندگی، کار، هنر، غارت طبیعت، افکار و فعالیت‌های زنان و روشن ساختن روزهای سیاه شده، نشر حقیقت را مبنا قرار می‌دهیم.

* از رسانه‌های دیجیتال به منظور توسعه دانش اجتماعی استفاده می‌کنیم.