تاژه زنان را به تقویت اتحاد و مبارزه مشترک فراخواند

تاژه یاد شهدای ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی» را با احترام گرامی داشت و فراخوان تقویت اتحاد و مبارزه مشترک زنان جهان، به ویژه زنان تمام ملل ساکن روژهلات کوردستان و ایران را داد.

در روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ دختر جوان کورد، ژینا امینی در تهران توسط ‌«پلیس اخلاق‌» ایران به قتل رسید. علیه قتل ژینا امینی، هزاران نفر پیرامون فلسفه ‌«ژن ژیان‌ آزادی» متحد  شدند و به میادین آمدند. همراه با ادامه اشاعه «انقلاب ژن ژیان آزادی» در سراسر جهان، فشارهای دولت ایران برای سرکوب این انقلاب و قیام از راه‌های شکنجه، دستگیری و اعدام ادامه دارد.

جنبش زنان ایزدی ‌(تاژه) به مناسبت دومین سالگرد این انقلاب بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد. تاژه در ابتدا یاد تمام شهدای «انقلاب ژن ژیان آزادی» را گرامی داشت و گفت‌: ‌‌«ما در شخص ژینا امینی و شلیر رسولی یاد تمام شهدایی که در «انقلاب ژن ژیان آزادی» جان خود را از دست دادند را با احترام و علاقه گرامی می‌داریم. ما دولت ایران که به‌هیچ وجه موجودیت،‌ اراده و هویت زنان را به رسمیت نمی‌شناسد را به شدت محکوم می‌کنیم. در مقابل نظام مرد-دولت و ذهنیت سلطه‌گرانه‌اش، زنان مقاومت می‌کنند. در راه بدست آوردن آزادی، هزینه‌های گران‌بها و شرافتمندانه‌ای را می‌دهند.‌»

تاژه توجه‌ها را به خطرات نظام مرد-دولت علیه زنان و جامعه معطوف داشت و چنین گفت‌: ‌«صدها سال است که نظام دولت-ملت با نگرش سلطه‌گرانه مردان و ایدئولوژی آن برای حفظ حکومتش در مقابل زنان و جامعه جنگی کثیف را به راه انداخته است. برای زنان و جامعه، نظام مرد-دولت خطرناکترین سلاح است. نظام مرد-دولت در بنیاد خود دشمن زنان،‌ جامعه و حیات است. موجودیت خود را بر اساس دشمنی ادامه می‌دهد. در سده‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم این دشمنی به خطرناکترین سطح خود رسیده است و دیگر این امر در مقابل تمام حیات و بشریت یک تهدید است. زیرا در هر عرصه‌ از حیات، زنان با مرگ و قتل روبرو شده‌اند. ژینا امینی و هزاران زن دیگر که در نتیجه این ذهنیت که از سوی رژیم ایران علیه زنان تحمیل می‌شود، هدف گرفته شد و به قتل رسید. از این قیام‌ها دو سال گذشت، دولت ایران بجای اینکه به مطالبات زنان و جامعه اهمیت بدهد، کاملا برعکس هزاران انسان را هدف قرار دادند، اعدام کردند و به قتل رساندند. در میان دو سال گذشته زنان بسیاری را اعدام کردند. اعدام زنان و انسان‌ها، سنگین‌ترین جنایت علیه ارزش‌های انسانی است. در شخص پخشان، شریفه و ده‌ها زن مثل آنان، خطر اعدام هنوز ادامه دارد. علیه این امر، ما زنان باید مبارزه‌ای مشترک و رادیکال را عملی کنیم و ظلم را به پایان برسانیم.‌»

تاژه در بیانیه خود توجه‌ها را به فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پارادایم وی که آزادی زنان و جامعه را در مرکز خود قرار داده است معطوف داشته و ادامه داده است‌: ‌«ما به مثابه زنان ایزدی پس از فرمان ‌(ایزدیان به نسل‌کشی‌هایی که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند) تفکر و فلسفه رهبر آپو را شناختیم. ما آزادی خود را در تفکرات او دیدیم. زنان روژهلات کوردستان و سراسر ایران نیز آزادی خود را در این فلسفه دیدند. با فلسفه ژن ژیان آزادی علیه ظلم و قتل‌عام زنان قیام کردند و در میان دو سال هزینه‌های بسیار سنگینی دادند. پارادایمی که رهبر آپو آن را توسعه داده است برای آزادی زنان و جامعه، راه نجات از نسل‌کشی و بردگی است. اگر فکر و فلسفه رهبر آپو وجود نمی‌داشت، قیام زنان در جهان تا این اندازه بازتاب نمی‌یافت. بدلیل اینکه زنان پیشاهنگان جامعه و زندگی هستند، در زمانیکه ژینا امینی از سوی ‌«پلیس اخلاق» تحت نام دین به قتل رسید، یکبار دیگر به پیشاهنگی زنان، قیام ایجاد شد و در سراسر جهان اشاعه پیدا کرد.‌»

تاژه بیان کرده است که مبارزه زنان برای آزادی جامعه دارای نقشی تاریخی است و گفت‌: ‌«ما در چنین زمانی زندگی می‌کنیم که قتل زنان به شیوه‌ای نظام‌مند انجام می‌شود. از کوردستان تا خاورمیانه و جهان، زنان با همان ذهنیت به قتل می‌رسند. نگرشی که زنان را به قتل می‌رساند یک ذهنیت است. ذهنیتی که ژینا امینی را به قتل رساند، همان ذهنیتی است که علیه جامعه ایزدی ما فرمان را ایجاد کرد. در فرمان، بیش از همه زنان و کودکان به قتل رسیدند، ربوده و فروخته شدند. از آنجاییکه هدف نابود کردن و شکست اراده زنان و جامعه است. در مقابل نظام مرد-دولت، سیاست‌های جنگ‌افروزانه، اشغالگری و نسل‌کشی زنان و جامعه، زنان مبارزه موجودیت حفاظت از ارزش‌های انسانیت را انجام می‌دهند. دفاع از موجودیت و اراده آزاد با مبارزه‌ای رادیکال و روحی مشترک پیروز خواهد شد. در مقابل نگرشی که قتل زنان را مشروع می‌کند و آن را مثل یک حق می‌بیند، مبارزه‌ای قویتر و سازماندهی شده یک الزام است.‌»

تاژه در پایان بیانیه خود این فراخوان را داد‌: ‌«ما تمام زنان جهان را فرامی‌خوانیم که در مقابل جهان مردان که در آن تنها جنگ و قتل‌عام وجود دارد، با فلسفه ‌«ژن ژيان آزادی‌» قیام کنند. قتل ژینا امینی و هزاران زن مثل او را به دلیلی برای خیزش، قیام، مبارزه و مقاومت مبدل کنیم. ما به عنوان زنان ایزدی خود را مصمم‌ترین پیشاهنگ و پشتیبان مبارزه مشترک زنان می‌بینیم. ما خود را با فلسفه ‌«ژن ژيان آزادی» سازماندهی کرده و انتقام فرمان را می‌گیریم. با این تفکر و اعتقاد ما تمام زنان جهان، به‌ویژه زنان تمام ملل که در روژهلات کوردستان و ایران ساکن هستند را فرامی‌خوانیم که اتحاد خود را قوی‌تر کنند. مبارزه‌شان را به صورت مشترک انجام دهند. ما به عنوان زنان ایزدی با روح خواهری و با‌ فلسفه ‌‌«انقلاب ژن ژيان آزادی» می‌گوییم که تا پایان علیه ناحقی، نسل‌کشی و ظلم ایستادگی خواهیم کرد. ما با این احساسات یکبار دیگر در شخص ژینا امینی،‌ یاد تمام شهدای ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی» را با احترام و علاقه گرامی می‌داریم و قول خود برای گسترش مبارزه را دوباره بیان می‌کنیم.‌»