تبعیض جنسیتی گسترده در بازار کار ایران؛ نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان

نرخ بیکاری زنان در بازار کار ایران طی سال گذشته دو برابر نرخ بیکاری مردان بوده است.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال گذشته زنان را ۲۷.۸ اعلام کرد که این میزان بیش از دو برابر نرخ بیکاری مردان طی این یک سال می‌باشد. 

 مرکز آمار ایران آمار رسمی خود را در رابطه با نرخ بیکاری در جامعه ایران اعلام نمود.  با توجه به این آمارها نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان بوده است. 

 بر اساس این گزارش‌ها طی یک ساله گذشته نرخ بیکاری مردان رقمی معادل ۱۳.۵ درصد بوده که با توجه به این ارقام مشخص می‌شود نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان است. 

 همچنین آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، زنان فارغ التحصیل آموزش عالی ۷۱ درصد از کل بیکاران را تشکیل می‌دهند. 

 آمار منتشر شده توسط مرکز آمار تبعیض جنسیتی گسترده در بازار کار ایران را نشان می‌دهد. این تبعیض به ویژه برای زنانی که دارای تحصیلات عالی هستند بسیار گسترده‌تر بوده و مشخص است زنان علی رغم گذراندن دوره‌های تحصیلی عالی اما همچنان موفق به ورود به بازار کار و اشتغال نخواهند شد. 

 سیاست‌های ویژه حکومت ایران برای خانه نشین نمودن زنان و تبلیغات گسترده کودک همسری، محدود نمودن  زنان به خانه داری و مراقبت از فرزندان و دور نمودن آنها از بازارهای کار و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی یکی از دلایل اصلی این تبعیض جنسیتی گسترده در بازار کار ایران می‌باشد. 

تحقیقات نشان می‌دهد زنان حتی پس از ورود به بازار کار، در شرایط یکسان با مردان نخواهند بود و آنها از ارتقاء‌های شغلی و پیشرفت‌های شغلی به صورت گسترده محروم هستند. 

 در بازار کار ایران بیشترین مشاغل عالی و مدیریتی در اختیار مردان قرار گرفته و زنان در سطوح پایین‌تر به کار گرفته می‌شوند و در این مسئله به هیچ وجه شایستگی افراد در نظر گرفته نمی‌شود بلکه زنان همیشه با سطحی از تبعیض مواجه هستند.