ی‌ژ‌ش: انتقام ما آزادی رهبر آپو خواهد بود

یگان‌های زنان شنگال نهمین سالگرد آزادسازی شنگال را گرامی داشت و گفت: «تا آخر از شنگال دفاع می‌کنیم. انتقام ما، آزادی رهبر آپو و شنگال خواهد بود.»

بشریت به جایی رسیده است که شخصیتی مثل رهبر آپو ۲۵ سال است به صورت جسمانی اسیر است. رهبر آپو در ربع قرن بیست و یکم ثابت کرد که یک زن می‌تواند با مبارزه‌ای سخت به زندگی شرافتمندانه‌ای دست یابد. علاوه بر این با اراده و قدرت طبیعی خود این تفکر مردانه که سعی می‌کرد با ذوب کردن، شکنجه یا حتی با کشتن او را به آرامی نابود کند را در هم کوبید. اما مرد مسلط نتوانست با حضور رهبر آپو به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند و قدرت و اراده زن را بشکند و از بین ببرد.

ما به عنوان یگان‌های زنان شنگال به ایده‌های رهبر آپو ایمان داریم و دستی که او برای نجات ما به سمت‌مان دراز کرد، ما را با عشقی بی‌نظیر نگه داشت. زیرا جامعه ایزدی به ویژه زنان ایزدی همواره هدف حملات مردان و دولت‌ها بوده است. خلق ایزدی همه انواع نسل‌کشی سیاسی، فرهنگی و فیزیکی را پشت سر گذاشته است. اما فداییان رهبر آپو به عنوان ۱۲ سوار، برای محافظت از مردم ایزدی، برای محافظت از فرهنگ ایزدی، برای حفاظت از تاریخ و آینده جامعه ایزدی خود را به ما رساندند. بهای سنگینی پرداختند و توفیق سرزمین ما را در شنگال به ما سپردند و رفتند. این کار چگونه ممکن شد؟ با اندیشه، تفکر، میهن‌دوستی، مبارزه، علم و مقاومت رهبر آپو ممکن شد و رشد کرد. ما به عنوان یگان‌های زنان شنگال رهبر آپو را رهبر خود می‌بینیم، برای زنده‌کردن اندیشه‌ها و فلسفه او مبارزه می‌کنیم، تا موفقیت زنان و زندگی آزاد مقاومت می‌کنیم. ما به عنوان یگان‌های زنان شنگال به شدت انزوای رهبر آپو را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم تا آخر با رهبر آپو در شنگالی آزاد، آزادانه زندگی خواهیم کرد.

شهدای انقلاب زیربنای زندگی آزاد شدند. شناخت آزادی، به عامل اراده زن آزاد و نیز نور در برابر ظلمت مرد حاکم تبدیل شدند. ما را در مسیر درست قرار دادند و راه درست را با عزت به ما نشان دادند. از شهدای خود که دل و روان خود را با اندیشه‌های رهبر آپو صفا دادند، با احترام یاد می‌کنیم. ما به عنوان زنان ایزدی باید در این راه از روحیه و فلسفه رهبر آپو پیروی کنیم. همچنین یاد زنان، جوانان، کودکان، سالمندان و صدها هزار انسان بیگناهی که در نسل‌کشی ۷۴م به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم. همچنین یاد رفقایی که شهید شدند را در وجود شهید دنیز، بریوان سید، روسیار، بریوان آرین، نوژیان، گلچین، نوژین و شیلان‌ها گرامی می‌داریم. پس از آزادسازی شنگال یاد رفقایی که دل به آزادی و رفاقت دادند را در شخص شهید زردشت، سید، دیفور، آزاد، پیر چکو و دیندارها گرامی می‌داریم.

۹ سال از جنگ نسل‌کشی ایزدی‌ها می‌گذرد. در برابر این نسل‌کشی، نیروهای مدافع خلق، یژا استار، یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زنان مبارزه و مقاومتی بی‌نظیر به راه انداختند و بهای سنگینی پرداختند و ۴۵۰ تن به شهادت رسیدند. آنها برای همیشه پیشگامان ما خواهند بود. ما به عنوان نیروی یگان‌های زنان شنگال دنباله‌رو شهدا خواهیم بود و آرزوهای آنها را محقق خواهیم کرد.

در ۳ آگوست ۲۰۱۴ دولت‌ها تحت نام داعش، به سرزمین مقدس شنگال حمله کردند. کاری که داعش انجام داد همسان‌سازی، نسل‌کشی فیزیکی و فرهنگی بود. داعش نظام سر بریدن، زنده سوزاندن، تجاوز جنسی و فروش زنان بود. به طور خلاصه، برده‌داری و یک زندگی سقوط کرده بود. زنان و دختران ایزدی در شرایطی قرار گرفتند که هنوز نمی‌توانند بهبود یابند. می‌خواستند با حمله به زنان، ریشه‌ها را از بین ببرند. وقتی زنان ایزدی نمی‌خواستند تسلیم آنها شوند، برای حفظ حیثیت خود، خود را کشتند. آنها با دستان خود به زندگی خود پایان دادند. مقاومت تا آخر ادامه دارد. جامعه ایزدی این واقعیت را دید. داعش ارتش کشورهای خودکامه بود. دولت ترکیه نقش اصلی را در تشکیل داعش ایفا کرد. تا به امروز نیز این نقش در انظار عمومی جهان ایفا می‌شود. حقیقت کلی کشورها در جنگ علیه داعش آشکار شد. امروز ما ارتش دفاعی ی‌ژ‌ش خود را تأسیس کرده‌ایم. یگان‌های زنان شنگال خود را در میان یک جنگ سخت، در میان خون آفرید. هدف ما به عنوان یگان‌های زنان شنگال این است که با قدرت و با طبیعت خود از ریشه‌های خود مراقبت کنیم. با اراده باش و از خودت محافظت کن. ما به لطف ایده و فلسفه قوی‌ای که رهبر آپو ساخته بود به امروز رسیدیم. تا امروز، راه شهدای بزرگوارمان را ادامه دادیم. قبل از اینکه دارای نیروی دفاعی خود باشیم، سرنوشت ما دست ما نبود. بنابراین ما نتوانستیم سرنوشت خود را تعیین کنیم. آنها می‌خواستند با جنگ، ما را از طبیعت خود جدا کنند. با این حال، نیروهای حاکم فراموش کرده‌اند که ایزدی بودن، مقاومت است. در طول تاریخ تا به امروز، با مقاومت، با تلاش و کوشش به راهمان ادامه دادیم.

این تاریخ با خون نوشته شده است. با این قدرت شنگال را نجات دادیم و همچنان از آن محافظت می‌کنیم. شنگال به برکت فلسفه رهبر آپو و جنگاورانش نجات یافت، ما این رهایی را توسعه دادیم و آن را به شور، مبارزه، مقاومت و سازماندهی تبدیل کردیم. از تاریخ آزادسازی شنگال در ۱۳/۱۱/۲۰۱۵ مردم ایزدی و جامعه شنگال دیگر مانند قبل نیستند. اکنون ارتشی دارد، نیروهای ی‌ب‌ش/ ی‌ژ‌ش را برای محافظت از شنگال دارد. در شنگال آزاد شده، جامعه ایزدی ریشه در قدرت دفاعی از ی‌ب‌ش/ ی‌ژ‌ش دارد که سرزمین و میهن خود را رها نمی‌کند، از آن محافظت می‌کند و با مجاهدت و مقاومت فراوان زندگی شریفی دارد.

پس از جنگ با داعش و بعد از آنکه جامعه میهن‌دوست ایزدی و رزمندگان مقاومت از سرزمین خود صیانت کردند و یک بار دیگر به رهبری نیروهای آپویی روی پای خود ایستادند، خود را شناختند و با این شناخت خود و قدرت خود را شناختند. نیروهای مقاومت که از جامعه ایزدی صیانت کردند، نشان دادند که جامعه نمی‌تواند بدون دفاع باشد. جامعه بدون دفاع نمی‌تواند در این نظام استبدادی زندگی کند. ما انتخاب خود را انجام داده و آزادی را انتخاب کردیم و دیدیم که این راه تنها با پارادایم رهبر آپو، کنفدرالیسم دموکراتیک و آزادی زنان امکان پذیر است.

ما به عنوان یگان‌های زنان شنگال نسل‌کشی ۷۴م را فراموش نمی‌کنیم. ما نهمین سالگرد آزادی شنگال را جشن می‌گیریم و تا آخر از شنگال دفاع خواهیم کرد. انتقام یگان‌های زنان شنگال، آزادی رهبر آپو و آزادی شنگال خواهد بود. با این باور و عقیده مشترک، زنانی که خود را فدای آزادی کردند، زنانی که در راه آزادی گام برمی‌دارند، به همه آنها درود می‌فرستیم.