تصویر

زنان برای جشنواره سکینه جانسز آماده هستند

زنان برای جشنواره سکینه جانسز که روز یکشنبه در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود آماده هستند.

جشنواره سکینه جانسز

تدارکات برای یازدهمین جشنواره زنان سکینه جانسز که روز یکشنبه ۳۰ ژوئن در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود، ادامه دارد. این جشنواره که در سوئیس جایگاه بین‌المللی پیدا کرده است، توسط نزدیک به ۳۰ موسسه و ابتکار زنان حمایت می‌شود. شورای جامعه دموکراتیک کوردستان در سوئیس (ج‌د‌ک-سوئیس) و اتحادیه زنان کورد در سوئیس (ی‌ژک-سوئیس) برای این جشنواره بسیج شده‌اند. در حالی که چند روزی به جشنواره باقی مانده است که مقدمات فنی آن به پایان رسیده است، کار برای جشنواره در تمام شهرهای سوئیس ادامه دارد.

«سکینه جانسز همه زنان را تحت تاثیر قرار داد»

دیلان چتین‌کایا، رئیس مشترک ج‌د‌ک-‌سوئیس در گفتگو با خبرگزاری ما با تاکید بر اینکه تمام آمادگی‌ها تکمیل شده است، گفت: «به عنوان زنان کورد ساکن سوئیس، خانه به خانه می‌رویم و دوستان خود به ویژه زنان کوردستانی را به جشنواره دعوت می‌کنیم. ما در تلاش هستیم تا جشنواره را با بروشورهایی که به زبان‌های مختلف چاپ می‌کنیم و غرفه‌های اطلاعاتی که باز می‌کنیم، تبلیغ کنیم و مشارکت را قوی‌تر کنیم. تنها آرزوی ما برگزاری جشنواره‌ای در خور مبارزات رفیق سکینه است.

در حالیکه بسیاری از ساختارهای زنان فمینیست سوئیسی و ساختارهای زن در احزاب سیاسی در این جشنواره شرکت کرده‌اند، دیلان چتین‌کایا با بیان کرد که زنان کورد پیشگام این جشنواره بودند، اظهار داشت: «سکینه جانسز با مبارزات و شخصیت خود یک رهبر زن پیشگام بود. رفیق سکینه با زندگی و مبارزاتش و موضعش در برابر ذهنیت مردسالاری، در موقعیتی قرار دارد که نه تنها بر زنان کورد، بلکه بر تمامی جنبش‌های زنان در جهان تاثیر می‌گذارد. برای حدود ۳۰ جنبش زنان که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، سکینه جانسز مانند یک ویرجینیا وُلف است. رفیق سکینه برای آنها، رهبر و پیشاهنگ است. زنان سوئیسی با هیجان بیشتری منتظر این جشنواره هستند.»

«ما منتظر حضور همه در جشنواره هستیم»

دیلان چتین‌کایا با بیان اینکه هم برنامه صحنه و هم کارهای انجام شده در این زمینه به پایان رسیده است، همه به ویژه زنان را به یازدهمین جشنواره زنان سکینه جانسز که یکشنبه ۳۰ ژوئن در زوریخ برگزار می‌شود دعوت کرد. دیلان چتین‌کایا گفت: «ما منتظر حضور همه مردم در جشنواره با رنگ‌های کوردستانی خود در روز یکشنبه هستیم. ما با لباس، غذا و فرهنگ خود در میدان خواهیم بود. شما باید بیایید و شانه به شانه ما در این جشن باشکوه شرکت کنید. هنرمندان ما از ۴ بخش کوردستان شرکت خواهند کرد. گروه کاتالانی که امسال برای اولین بار دعوت کردیم یک تیم ۱۶ نفره است. زمانی که آنها را دعوت کردیم، با توجه به حجم صحنه، ۸ نفر را دعوت کردیم. با این حال آنها به ما گفتند که ما می‌آییم تا با موسیقی و رقص خود بخشی از شما باشیم. این میراثی است که توسط سکینه‌ها ایجاد شده است. حقیقت رفیق سکینه زندگی آزاد است. ما منتظر حضور همه زنانی هستیم که عشق و حقیقت آنها زندگی آزاد است.»

کار در همه جای سوئیس ادامه دارد

خدیجه کاندال، کنشگر ی‌ژک-سوئیس به کارهای انجام شده برای جشنواره در ژنو اشاره کرد و گفت: «اتوبوس‌ها در همه جا ترتیب داده شده‌اند. اتوبوس‌ها نیز در منطقه ژنو آماده هستند. ما روز یکشنبه با مردم خود در محل جشنواره خواهیم بود.»

توبا یلماز عضو شورای ریاست مشترک ج‌د‌ک-سوئیس اظهار داشت که آنها از یکایک دوستان مردم کورد به ویژه کوردها دیدن کرده و آنها را به جشنواره دعوت کردند و گفت: «برای جشنواره از خانه‌ها بازدید کردیم. ما همچنین از اردوگاه‌های منطقه ژنو لوزان بازدید کردیم و مردم خود را به جشنواره دعوت نمودیم. ما همچنین از دوستان بین‌المللی خود در این زمینه بازدید و از آنها دعوت کردیم.»

دیلان پنار، سخنگوی شورای زنان کورد که در کانتون واله سوئیس کار می‌کند، تاکید کرد که آنها از منطقه‌ای که در آن بودند بازدید کردند و گفت: «ما روزها است که از خانه‌ها بازدید و زنان را به جشنواره دعوت می‌کنیم. با رفقای زن جوان خود باز هم با زنان بین‌المللی صحبت کردیم و دوباره در حال تهیه غذا برای این منطقه هستیم. من قویا از همه دعوت می‌کنم در این جشنواره شرکت کنند.»

بهار یِشیل‌یورت، عضو شورای زنان لاژن لوزان نیز با بیان اینکه روزها است که از خانه‌ها و کمپ‌ها بازدید می‌کنند، گفت: «به عنوان منطقه لوزان، روزها است که از خانه‌ها بازدید می‌کنیم، همچنین از کمپ‌های پناهندگان در محل خود بازدید می‌کنیم. ما به پخش اعلامیه‌ها در خیابان‌ها ادامه می‌دهیم. ما برای جشنواره ۳۰ ژوئن آماده‌ایم. ما از تمام زنان ساکن سوئیس به ویژه زنان کورد دعوت می‌کنیم تا در جشنواره خود شرکت کنند.»