زنان کورد با انقلاب آزاد شدند

زبیده اسماعیل گفت: «زنان کورد از طریق انقلاب خود را تربیت کردند، زنجیره بردگی را گسستند، آزاد شدند، جنگیدند و فرمانده شدند، در جامعه رسالت پیدا کردند و حق حرف زدن یافتند.»

اعضای کنگره استار، جهان خالد و مادر شهید زبیده اسماعیل، به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زنان زحمت‌کش، در مورد تغییرات با انقلاب با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

جهان خالد با بیان اینکه زنان با جنبش آزادی کوردستان خود را شناختند، گفت: «در سایه فلسفه رهبر آپو که می‌گفت' تا زنان آزاد نباشند جامعه آزاد نیست'، ۸ مارس را شناختیم. مقاومت برای زنان یعنی مبارزه و خودسازی. زنان را می‌کشند، تجاوز می‌کنند، حقوقشان سلب می‌شود، زنان همچنان با خشونت روبرو هستند، پس باید حول فلسفه رهبری جمع شویم و مبارزه کنیم.»

سرآغازی جدید در زندگی زنان

جهان خالد با اشاره به اینکه انقلاب روژاوا یک شروع جدید در زندگی زنان است، گفت: «با انقلاب چیزهای زیادی در زندگی زنان تغییر کرده است. اگر شما یک زن بودید، افکار و عقاید شما مهم نبود. به عنوان یک زن، اگر قیام می‌کردی، همچنین اگر یک بار دستگیر می‌شدی، گناه و جنایت بزرگی محسوب می‌شد. با جنبش آزادی، به لطف ده‌ها پیشاهنگ زن، به این درجه رسیدیم. رفیق سکینه جانسز با مقاومت در برابر ترک‌ها، صدها زن مبارز خلق کرد. به عنوان پیروان او، هزاران زن خود را قربانی کردند، هدف همه آنها رهایی زن و رهایی جامعه بود.»

ما بار انقلاب را به دوش می‌کشیم

مادر شهید زبیده اسماعیل نیز گفت: «با شناخت جنبش آزادی خیلی چیزها را فهمیدیم و شناختیم. هر آدمی باید در زندگی حدود و معیاری داشته باشد. پیش‌تر همانطور که به ما یاد دادند، همان‌طور زندگی می‌کردیم. بعد از آنکه حزب را شناختیم، ما وارد کار شدیم. دولت در آن زمان قوی بود و فرصت چندانی به ما نمی‌داد. اما پس از شروع انقلاب روژاوا، ما نیز به آن ملحق شدیم، ما به عنوان زن مسئولیت خود را می‌دانستیم و سعی می‌کردیم که بار انقلاب را به دوش بکشیم. ما وارد سازمان‌ها شدیم. من به سازمان خانواده شهدا پیوستم. من ۶-۷ سال آنجا کار کردم. وزن و معنویات آن بسیار متفاوت بود. حتی اگر در زندگی خود خستگی ناپذیر کار کنیم، نمی‌توانیم به حق شهدای خود پاسخ دهیم. انقلاب روز به روز رشد کرد، کمونها تأسیس شد، سازمان حتی به شوراها و کانتونها گسترش یافت. زحمات و هزینه‌های زیادی پرداخت شد. نبرد سنگینی در گرفت، مبارزان ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ هرگز متوقف نشدند. ما به عنوان مادر آنها را تنها نگذاشتیم. این انقلاب با تلاش مبارزان ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ به این سطح رسید. پس باید به آنها پاسخ دهیم.»

زنان در جامعه رسالت یافتند

زنان با انقلاب آزاد شدند، در جامعه رسالت یافتند و حق حرف زدن پیدا کردند. با انقلاب، زنان خود را تربیت کردند، قدم‌های بزرگتری برداشتند. زنان در کوهستان جنگیدند و فرمانده شدند. زنان کورد زنجیر بردگی را که بر آنها تحمیل شده بود شکستند. گام اول ۸ مارس، مبارزه، قیام و مقاومت است. قیام علیه غارت بدن، نیروی کار و اموال است. بنابراین ۸ مارس برای ما به معنای نوآوری، آزادی و خودسازی است. در ۸ مارس، رنگ زن و طبیعت یکی می‌شود. ۸ مارس آغاز مبارزه، مقاومت و آزادی است».