زنان روژاوا در عرصه‌ی اقتصادی پیشاهنگ‌اند

در شمال و شرق سوریه با ۷۸ تعاونی اقتصادی زنان نیرومند شده‌اند. قریب به ۶۵۰ زن پیشگامی می‌کنند که اقتصاد، جمعی و اکولوژیک شود.

سخنگوی کنگره استار در شمال و شرق سوریه، گوله مراد اعلام کرد که مدل اقتصادی نه در ابتدای خود است و گفت: «برای محافظت از دستاوردهای زنان و رو به پیش گام نهادن ما در تلاشیم که تعاونی‌های مان را حول وضعیت جنگ به پیشبرد دهیم.»

گوله مراد در ارتباط با سازماندهی اقتصاد زنان قبل از انقلاب روژاوا و تا کنون ابراز داشت: «زنان با انقلاب روژاوا در زندگی اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی مشارکت کردند. کنگره استار برای این مورد پیشاهنگی می‌کند و از سال ۲۰۱۵ بصورت رسمی اقتصاد زنان را سازماندهی نمود. اقتصاد یکی از دستاوردهای انقلاب است که هر روز بیشتر نیرومند می‌شود.

قبل از انقلاب زنان از عرصه‌ی  اقتصاد دور بودند و اقتصاد به مثابه‌ی عرصه‌ای برای مردان شناخته می‌شد. در نتیجه‌ی مبارزه‌ای بزرگ زنان وارد اقتصاد شدند. بسیاری اوقات ما خانه به خانه دیدار می‌کردیم تا گفتگو کرده و رفته رفته به سطح امروز رسیدیم. آن زمان زنان در خانه‌ها محصور شده بودند و در چارچوب مرزهایی که برایشان تعیین می‌شد حرکت می‌کردند. اما در طول تاریخ اقتصاد عرصه‌ی زنان بوده اما با گذشت زمان از آن دور انداخته شده است.

به مثابه اقتصاد زنان ما بر تعاونی کشاورزی تاکید می‌ورزیم اما به این مورد نیز اهمیت دادیم که استراتژیک کار نماییم. ما نیاز به سیستم انرژی خورشیدی و آب را درک نمودیم و بر این اساس خود را سازماندهی نمودیم. به هر اندازه‌ای که زراعت توسعه داده شود، بنیاد اقتصاد نیز قوی‌تر خواهد شد. برای اینکه این کنش‌ها بیشتر نتیجه بخش باشند، دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود.

دولت ترکیه ایجاد بحران اقتصادی را در مناطق ما هدف قرار می‌دهد، ما نیز به مثابه اقتصاد زنان آلترناتیو ایجاد می‌کنیم. مدل اقتصادی ما در ابتدای خود نیست اما سازماندهی‌ آن از لحاظ اقتصاد زنان در آغاز راه است. برای محافظت از دستاوردهای زنان و رو به پیش گام نهادن ما در تلاشیم که تعاونی‌های مان را حول وضعیت جنگ به پیش ببریم. به رغم حملات همه جانبه برای پیشبرد اقتصاد و بخصوص برای آنکه با پیشاهنگی زنان برای جامعه مثمر ثمر واقع شود، تلاش‌هایمان را ادامه خواهیم داد.»