زوزان چولیگ: ما برای سال ۲۰۲۴ آماده‌ایم-تکمیلی-

زوزان چولیگ یکی از فرماندهان قرارگاه مرکزی یژا استار، اعلام کرد که یژا استار با قدرت جوهریش امسال را به سال مقاومت تاریخی تبدیل نمود و افزود: «ما برای سال نو آماده‌ایم.»

زوزان چولیگ یکی از فرماندهان قرارگاه مرکزی یژا استار در ویژه‌برنامه شبکه "استرک تی‌وی" حضور یافت. وی به پرسش‌های تیکوشین آخینِ روزنامه‌نگار پاسخ داد. زوزان چولیگ تحولات و وقایع سال ۲۰۲۳ را ارزیابی نموده و گفت: «یژا استار در سال ۲۰۲۳ به اوج مدیریت جنگ رسیده است.»

شما به‌طور کلی سال ۲۰۲۳ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش از آنکه جواب سوالتان را بدهم، همچنان که می‌دانید یژا استار در سال ۲۰۲۳ سی‌امین سال تاسیس ارتش زنان را طی نمود. بزرگترین دستاورد رنج ۵۰ ساله رهبر آپو؛ وجود ارتش زنان است. به این دلیل ما به رهبر آپو درود می‌فرستیم. محبت، قدردانی و وابستگی تمام خود را به وی تقدیم می‌داریم. نیروهای هژمونیک و مجریان طرح‌های کثیف درتلاشند تا با این انزوای مطلق، زندگی بدون رهبر را بر ما تحمیل کنند، اما این امکان‌پذیر نیست. لذا ما این سیاست کثیف و آن نیروها را به‌تندی و با کینه و نفرتی عظیم، محکوم می‌کنیم. حالا جنگ اصلی در زندان امرالی و در برابر رهبر آپو دنبال می‌شود. برای ما زنان، رهبر آپو در وهله نخست به‌معنی بودن، هؤیت و جستجوگر آزادی است. ما هرگز زندگی بدون رهبر آپو را نمی‌پذیریم. ما هم به‌عنوان زن و هم به‌عنوان خلق کورد؛ همیشه زندگی و تجدید حیات با رهبر آپو را در نظر خواهیم داشت. همچنین یک مقاومت با شعار «آزادی برای رهبر آپو، حل سیاسی برای مسئله کورد» در زندان‌ها آغاز شده است. ما به‌عنوان گریلاهای یژا استار به مقاومت در زندان‌های ترکیه درود می‌فرستیم.

سال ۲۰۲۳ سال جنگی بسیار سختی بود. در این سال با پیشاهنگی قهرمانان و فداییان رهبر آپو، جنگ‌ها با پیروزی و نتایج درخشانی روبرو بود. در تمام میدان‌های جنگ زنان پیشرو بودند. دولت اشغالگر ترکیه در راستای طرح تسلیم‌سازی و در مقابل جنبش آزادی، در جنگی تمام عیار قرار دارد. در سطحی بسیار کثیف و بدون وقفه این جنگ را دنبال می‌کند. این وضعیت در زمین‌لرزه ۶ فوریه که بخش وسیعی از کوردستان را نیز در برداشت، ادامه یافت. با وجود اینکه حملات دولت اشغالگر ترکیه به‌سختی ادامه داشت، اما به‌دلیل فاجعه زلزله و تاثیر آن بر جامعه ما، با فراخوان ک‌ج‌ک ما به‌عنوان نیروهای یژا استار و ه‌پ‌گ در موقعیت تدافعی قرار گرفتیم. ما این وضعیت غیرتهاجمی- تدافعی خود را به‌مدت ۴ ماه و تا پایان انتخابات ترکیه ادامه دادیم. در حقیقت این مرحله یک فرصت بزرگ برای ترکیه و برای حاکمیت سیاسی در ترکیه بود تا برای حل مسئله کورد وارد عمل شود. اما حکومت ترکیه این مرحله را به‌درستی درک نکرد و برعکس از شنگال تا روژآوا و در چهار بخش کوردستان به حملات نسل‌کشانه خود ادامه داد. بازهم با دستگیری و سرکوب خلقمان در باکور کوردستان، به برنامه‌های نسل‌کشی سیاسی خود ادامه داد. همچنین در راستای مقابله با پروسه نابودسازی، یژا استار با الهام از رهبر آپو که بر اساس قدرت جوهری خود تا تضمین آزادی مبارزه‌می‌کند، به استقبال سال ۲۰۲۳ رفت. یژا استار با قدرت جوهری خود امسال را به سال مقاومت تاریخی تبدیل کرد.

در سال ۲۰۲۳ جنایات جنگی بسیاری از جانب دولت فاشیست ترکیه علیه گریلاهای آزادیبخش کوردستان روی داد و با مدارک و اسنادش اثبات شد. فعالیت یژا استار در این زمینه چگونه بود؟

تاریخ دولت ترکیه مملوء از جرم و جنایت است. معتقدیم که در جهان دولتی که تاریخش اینگونه با جرم و جنایت عجین شده باشد، یافت نمی‌شود. زیرا دولت ترکیه وجودش را از نابودکردن جوامع، ادیان و فرهنگ‌ها به‌دست آورده است و از اساس دولتی جنایتکار است. ما این حقیقت را به‌خوبی می‌دانیم. چنان دولتی است که حتی نظامیان خودش را نیز به‌آتش کشیده و می‌سوزاند. آنها در سال ۲۰۲۳ علیه گریلا از سلاح شیمیایی و بمب‌های ممنوعه بی‌شماری استفاده کردند. هدف آنها در اینجا شکستن اراده است. اما این حقیقت دوباره خود را نشان می‌دهد که گریلاهایی که در خط فدایی رهبر آپو جنگ و مبارزه می‌کنند، هرگز شکست نمی‌خورند. امید و اراده آنها شکسته نمی‌شود. برای این هدف، با خلقمان روبرو می‌شود. می‌خواهم یک مثال بزنم؛ رفقای ما که در جنگ شهید می‌شوند برای ما مقدس هستند. آنها افتخار ما و این خلق هستند. برای شکستن اراده خانواده‌ها، استخوان‌های رفقای شهیدمان در جعبه‌ها برای خانواده‌ها ارسال می‌شود. این هم جنایت جنگی است. اما خانواده‌های ما می‌دانند که این یک افتخار است و با وجود این، بازهم استقبال می‌کنند. ما باید قدر این مادران را بدانیم. استخوان‌هایی که در آن صندوق‌ها تحویل داده می‌شود، عزت و شرافت کوردستان است، ناموس و عزت خلق کورد است، خواست خلق کورد برای آزادی است. ما باید به این مادران افتخار کنیم و در واقع هم چنین بوده است. گریلاهای کوردستان هم همین‌طور می‌جنگند و با این نگرش و رویکرد با دشمن روبرو می‌شوند. هر شهیدی خشم انتقام را بیشتر می‌کند. آنچه بر سطح فعالیت یژا استار تأثیر گذاشت، خشم انتقام‌جویی و افشای این جنایات بود. یژا استار این هدف را مبنای موفقیت خود قرار داد، بنابراین فعالیت‌های خود را در طول سال توسعه داد.

شما نیز در صحبت‌هایتان اشاره کردید که یژا استار یک نیروی انتقام‌گیرنده است. در این سال و پس از شهادت عضو فرماندهی یژا استار؛ لیلا سورخوین، در مشخصات این جنگ تغییراتی روی داده و سطح انتقام‌گیریها بالاتر رفت. چگونه این روحیه در صفوف یژا استار تقویت شد؟

 به این مناسبت من یاد فرماندهان گرانقدرمان لیلا سورخوین، آخین موش، هیژا زوزان، گُل‌چیا گابار، بهارین عفرین، هوال دلگش و تمام شهدای سال ۲۰۲۳ را گرامی می‌داریم و در برابر یاد و خاطرات آنان سر تعظیم فرود می‌آورم. رژیم اشغالگر ترکیه سعی داشت باکور کوردستان را با استراتژی کنارزدن نیروی گریلا مواجه کند. اما در سایه فداکاری این رفقایمان و با پیشاهنگی یژا استار، نتوانست به این هدفش دست یابد. رفیق لیلا از آغاز تاسیس ارتش زنان در بوتان حضور داشت و آن را به امروز رساند. وی در تاسیس و سازماندهی ارتش زنان رنج و زحمات بسیاری را متحمل شد و یکی از فرماندهان پیشرو یژا استار بود. این یک موضع انتقام‌گیرانه بود. مواضعش همواره برایمان نمونه و خاص بود. رفیق لیلا چه در زندگی و چه در عرصه جنگ چریکی صاحب رویکرد تقویت خط انقلابیگری بود. آن اقدام انقلابیگری که با نام لیلا سورخوین آغاز شد؛ نشان داد که وابستگی عمیقی با این خط مبارزاتی وجود دارد. لذا هر شهیدی؛ بیشتر این خط را نمایان می‌سازد. یژا استار نیز در مسیر فرمانده خود و در طول این یک سال با جدیت و نیت گرفتن انتقام شهیدان، به استقبال سال رفت و سال ۲۰۲۳ را در این راستا سپری نمود.

فعالیت‌های مؤثر زیادی توسط یژا استار انجام شده‌اند. یژا استار در این سال به چه شکلی مهر خود را بر عملیات‌ها حک کرده است؟

یژا استار تجربه‌ی زیادی در امر مبارزه دارد. در این سال تجربه‌ی ۳۰ ساله به اوج خود رسید. به ویژه در سال ۲۰۲۳ یژا استار هم از طریق عملیات‌ها مهر خود را بر این سال حک کرد و هم برای جنگ پیشگام بود. در سال گذشته رفقای ما سارا و رکن همان‌طور که خاطر نشان کرده بودند، در این سال نیز با انجام عملیات فداکاران رهبر آپو یعنی اردال و روژهات این خط‌مشی بیش‌تر به صورت قوی تأمین گردید. این عملیات روحیه‌ی زیادی بخشید، پیام مهمی را در پی داشت. دشمن می‌خواهد جنگ را از ترکیه خارج نماید، بدون این‌که کسی احساس نماید، نسل‌کشی کوردها را به نتیجه برساند. اما فداکاران رهبر آپو اجازه‌ی این کار را ندادند، در همه‌جا اشغال‌گران را مورد هدف قرار داد. در سال ۲۰۲۳ به ویژه در غرب زاپ پیشگامی یژا استار بسیار جلوتر بود. برای مثال، عملیات تهاجمی، یورش بردن و عملیات هماهنگ صورت گرفتند. در میدان شهید دلیل غرب زاپ، زنان زیادی به عنوان پیشگام ظاهر شدند که یکی از آن‌ها رفیق دوغا بود. با احترام یاد وی را گرامی می‌داریم. مسئولیت ما تیم‌های سیار بود. هم بر روی زمین هم در تونل‌های جنگ در سطحی بالا به مسئولیت خود عمل کرد. در چندین عملیات شرکت کرد. به پیشگام جنگ مدرن تبدیل شد. نیروهای یژا استار هم از خود حفاظت کردند و هم دشمن را مورد هدف قرار دادند. این مهم است. از سلاح سنگین تا تک‌تیرانداز چندین تاکتیک توسط زنان گریلا صورت گرفتند. در این‌جا تخصص زنان نشان داده شد. این را هم برای سال گذشته و هم برای امسال می‌گویم‌. این سطح در امسال بسیار بالاتر بود. تخصص زنان بسیار پیشرفته بود. در این‌جا تخصص زنان مطرح شد و در جنگ بسیار تعیین کننده است. یژا استار دیگر راه و روش جنگ را یافته است. در متینا، آواشین، خواکورک، زاپ و در باکور زنان حضور داشتند و در میدان نبرد بودند. برای مثال، در عملیات تپه‌ی جودی رفقای زن درون دشمن رفتند، آنان را هدف قرار دادند و سلاح‌هایشان را با خود آوردند. این مهم است. در سال ۲۰۲۳ یژا استار ۵۱۰ عملیات انجام دادند.

در عملیات انقلابی لیلا سُرخین تعداد زیادی از اشغال‌گران مجازات شدند، مشخص است که این عملیات ادامه خواهد داشت. به عنوان آخرین گفته‌هایتان به طور کل سال ۲۰۲۳ را چگونه ارزیابی می‌کنید‌، همچنین در مورد سال ۲۰۲۴ چه چیزی می‌توانید ‌بگوید؟

از آن‌جایی که سال ۲۰۲۳، سال جنگ بود، سال آینده نیز به همین منوال، سال جنگ و نبرد خواهد بود. اکنون کارزار ‘آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل مسئله‌ی کورد’ ادامه دارد. ما به عنوان نیروهای یژا استار خود را در برابر این کارزار مسئول می‌دانیم. این انزوایی که در حال اجراست، غیرقابل قبول است. ما برای پایان دادن به این انزوا می‌جنگیم. هرگز یک قدم نیز به عقب برنخواهیم داشت. هر فداکاری که لازم باشد، ما آن را انجام خواهیم داد و آزادی را تأمین خواهیم کرد. سبک و تاکتیک کنونی توسط روژهات و اردال در اول اکتبر در آنکارا تعیین شد. در امسال خط‌مشی زیلان‌ها، خط‌مشی سارا و رکن‌ها پیش برده خواهد شد. سبک و روش جنگ کنونی حمله به این شکل است. به جز پیروزی هیچ چیز دیگر قابل قبول نیست. این سال پیروزی و موفقیت یژا استار خواهد بود. سال سختی خواهد بود، ما با روحیه‌ی‌ لیلا سُرخین‌ها، آخین موش‌ها وارد سال تازه می‌شویم. برای به موفقیت رساندن کارزار بجز پیروزی هیچ راه دیگری را در پیش نخواهیم گرفت. نیروی اصلی ما جوهری است، با این هوشیاری ما ضربات مهلکی را به اشغال‌گران خواهیم زد و در میان جنگی سخت، سال را به سوی پیروزی ختم نماییم. ما خود راه‌حل خود را ایجاد خواهیم کرد. این فداکاری و ‌بهایی که داده شده است را قطعا به پیروزی خواهیم رساند. ما برای سال جدید آماده‌ایم.