زینب جلالیان: زنان مقاومتگر به سوی روشنایی راهپیمایی می‌کنند

زینب جلالیان با ارسال نامه‌ای ۸ مارس روز جهانی زن را تبریک گفت و اعلام نمود: «۸ مارس امسال معنای خاصی دارد. چه در روژهلات کوردستان، چه در ایران و چه در جهان، زنان با اراده‌ای عالی مقاومت می‌کنند و به سوی روشنایی پیش می‌روند.»

زن زندانی سیاسی زینب جلالیان ۱۷ سال است که در زندانهای ایران با تهدید اعدام روبه‌رو است. زینب جلالیان که این روزها در زندان یزد به سر می‌برد، به مناسبت ۸ مارس نامه‌ای نوشته است. این نامه به همراه آخرین عکس وی به دست ما رسیده است. زینب جلالیان در نامه‌ی خود، از مردم آزادیخواه و به ویژه زنان آزادیخواه خواست در همه جا خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شوند.

نامه زینب جلالیان به شرح زیر است:

«پیشاپیش روز ۸ مارس را به تمامی زنان جهان و تمامی انسان‌ها تبریک می‌گویم.

امسال نیز ۸ مارس و ایام نوروزی و بهار فرا رسیدند. اما در این ۸ مارس نیز زنان و در کل انسان‌های بسیاری به سبب بی‌عدالتی و ظلم، جان خود را در راه آرمان‌هایشان فدا کرده‌اند. این‌ها دیگر در مراسم‌های ۸ مارس شرکت نخواهند کرد، یاد آن‌هاالهام‌بخش این مناسبت‌هاست و از این نظر جاویدند و هرگز نمی‌میرند. افراد بسیاری هم به سبب بی‌عدالتی و ستم در زندان‌ها بسر می‌برند. زنان بسیاری در حالی که باید اکنون در این یادبودها شرکت می‌کردند، پشت میله‌های زندان هستند. ۸ مارس را به آنان تبریک می‌گویم. ما زنان زندانی در هر جا که باشیم ۸ مارس را گرامی داشته و می‌کوشیم جهان را به مساواتی برسانیم که هر روز آن همچون ۸ مارس، روز زنان باشد نه فقط یک روز. در این راه متحمل مشقاتی می‌شویم، پشت میله‌های زندان در حسرت همراهی با دیگر زنان مبارز و تمامی انسان‌های آزادی‌خواه بسر می‌بریم، اما ادامه خواهیم داد تا پیروزی حاصل شود.

مارس امسال معنای ویژه‌ای دارد. ۸ مارس پارسال بعد از انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» بود و بعد از آن حملات متعددی علیه زنان صورت گرفت. با گاز و مواد شیمیایی به آنان حمله نمودند و به شیوه‌های گوناگون با دستگیری و زندانی کردن و ارعاب خواستند تا دست از مطالبات خودشان بردارند. در روژآوا که زنان ستون اصلی مبارزه با داعش تاریک‌پرست بودند، مورد آماج حملات ویژه‌ای قرار گرفتند که نیروهای جهانی نیز پشت آن بودند، اما هم در شرق کردستان و ایران و هم در تمامی جهان زنان ایستادگی کرده و با عزمی جزم به سوی روشنایی مساوات و برابری می‌روند. همچنین آزادی‌خواهانی نیز اعدام گشته و برخی به سال‌های طولانی زندان محکوم شدند و هیچکدام از این افراد حاضر به تسلیم شدن در برابر ظلم و ستم نگشتند. به همین جهت ۸ مارس امسال اهمیتی ویژه دارد، زیرا سالی مملو از مقاومت و ایستادگی، پشت‌زمینه‌ی آن است.

خالق تفکر منسجم «ژن، ژیان، آزادی»، رهبرمان عبدالله اوجالان نیز ۲۵ سال است که ربوده شده و در اسارت بسر می‌برد. کمپینی جهت آزادی جمسانی ایشان اعلام شده که هر روز افراد و گروه‌هایی از ملل گوناگون بدان می‌پیوندند. ضمن حمایت از این کمپین و شرکت در آن، خواستار آنم تا تمامی انسان‌های آزادی‌خواه و بویژه زنان آزادی‌خواه نیز با حمایت از رهبر آپو خواهان آزادی ایشان شوند. بدون شک ایشان نماینده‌ی آزادی‌خواهی در زندان هستند. مقاومتی بیست و پنج ساله و تسلیم نشدن در برابر ترکیه، نماینده‌ی نظامی که در تمامی جهان حکم می‌راند، شایسته‌ی حمایت است. این مقاومت ایشان، سبب شده تا ندای آزادی‌خواهی زندانیان در بند باشد. هر فرد آزادی‌خواهی شایسته‌ی آزاد زیستن است، پس حمایت از ایشان موضعی انسانی است. به امید جشن گرفتن مناسبت ۸ مارس در کنار همدیگر.

مجددا فرارسیدن ۸ مارس را به زنان مبارز و تمامی خلق‌ها تبریک می‌گویم، همانطور که قبلا نیز گفته بودم: تا زنده‌ام می‌کوشم تا خون آزادی‌خواهان پایمال نشود.

مبارک باد ۸ مارس

زنده باد زنان آزاد

ژن، ژیان، آزادی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

۵ مارس ۲۰۲۴

زینب جلالیان – زندان یزد»