'سال ۲۰۲۰ را به سال آزادی تبدیل کنید، به خط آزادی زنان بپیوندید'

کوچرین آمَد عضو مجلس پاژک خاطرنشان کرد، اگر سال ٢٠١٩ را به شیوه‌ای صحیح و گسترده ارزیابی کنیم خواهیم دید که زنان با گسترش مبارزات آزادیخوانه، بردگی زن را که محصول ذهنیت تاریخی تمدن مردسالار است رد کرده‌اند.

کوچرین آمَد عضو حزب زنان آزاد کوردستان (پاژک) مبارزات زنان در سال ۲۰۱۹ را ارزیابی کرد و به ویژگیهای سال ۲۰۲۰ برای پیروزی اشاره کرد.

آمد در این زمینه با خبرگزاری فرات سخن گفت و اعلام نمود، قرن ۲۱ خود را با مبارزات آزادی زنان نشان می‌دهد. او گفت: "از مبارزات فمنیستی به بعد ما در میان موج نوی مبارزات هستیم که تنها با تلاشها برای بدست آوردن حقوق و آزادیها محدود نمی‌شود. مبارزات آزادی زنان نیروی از نو بنیاد نهادن مبارزات جامعه را نشان می‌دهد. مدرنیته‌ی دمکراتیک با غنای خویش فرهنگی، اراده و ذهنیت خود را نشان می‌دهد. باید زنان در چنین شرایطی ناامید نشوند. البته هر اندازه نیروی ذاتی زنان و خلق‌ها وارد عمل شده و سیستم را به سمت اراده‌ی سیاسی، تغییر می‌دهد، همان اندازه هجوم ذهنیت فاشیسم علیه جنبش‌های حقیقی افزایش می‌یابد."

"زنان پیشاهنگی مبارزات سال ۲۰۱۹ را به عهده گرفتند"

آمد اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ علیه خشونت‌های دولت ترکیه برای بی‌اراده نمودن جامعه‌ی کورد، فعالیتهای بیشماری با پیشاهنگی زنان انجام شد و گفت "کوردستان که با مقاومت اعتصاب غذای «روزه ی مرگ» با پیشاهنگی لیلا گوون سال نو را آغاز کرد، با اصرار بر موضعی فدایی برای شکستن حصر رهبر آپو، به اراده‌ای عظیم تبدیل شد. مهمترین نتیجه‌ی این فعالیت آن بود که اصرار بر برتری مقاومت علیه فاشیسم، یک بار دیگر نو شد. در این مرحله همچنین با پیشاهنگی مادران کورد، زنان فعالیتهای مختلفی انجام دادند و همین دولت را دستپاچه کرد. نیروهای امنیتی دولت ترک در مقابل مادران کورد درمانده شد و علی‌رغم حملات شرم‌آور ولی مادران به عقب قدم برنداشتند. ٨ مارس امسال نیز با فریاد زنان کورد به سمت آزادی رفت. در شهرهای کوردستان و ترکیه، شعار «زن، زندگی، آزادی» طنین‌انداز شد. این اصرار بر مبارزات، تاثیر بسزایی بر ۲۱ مارس، عید رستاخیز ملیمان گذاشت. زنان با رنگهای سرخ و سبز و زرد میدانهای ٢١ مارس را پر کردند و در سطحی نوروز را جشن گرفتند که کسی انتظار آنرا نداشت. با تاثیرهای اعتصاب غذا و فعالیتهای ٨ مارس و ۲۱ مارس، انتخابات ۳۱ مارس انجام شد. می‌توان انتخابات را از بسیاری لحاظ ارزیابی کرد. اما یک روی ویژه‌ی آن این است که در زمانی که فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ علیه جامعه ی کورد سیاست بی‌اراده نمودن را دنبال میکرد، آن انتخابات به نوعی رفراندوم تبدیل شد."

آمد همچنین به این مسئله اشاره نمود که بر اساس نتایج انتخابات ۳۱ مارس در جاهایی که مقاومت خودمدیریتی انجام می‌شد، مشخص شد که جامعه بر ارزشهای خود اصرار دارد، همچنین آشکار شد که خلق به عقب قدم نمی‌گذارد و گفت: "علیرغم این ۱۵ شهرداری که نیروی سیاست دمکراتیک هستند، غصب شدند و به خلق سپرده نشد. در ترکیه که جنگ علیه خلق کورد انجام می‌شود، بعد از انتخابات هم شهرداریهای کورد غصب شدند و این حملات اشغالگرانه تاکنون نیز ادامه دارد. در این انتخابات مشخص شد که با بنیاد نهادن نگرش میهن‌دوستانه و زندگی آزاد، زنان دارای نقش مهمی هستند."

آمد همچنین اعلام کرد که سال ٢٠١٩ زنان در ترکیه و کوردستان مبارزات پیگیر آزادیخواهانه خویش را ادامه دادند. وی افزود: "زنان متوجه شدند که در هیچ سطحی از زندگی آزاد نیستند و هوشیار شدند."

"سال ۲۰۲۰ را به سال پیروزی تبدیل مبدل نمایید، در خط آزادی زنان شرکت کنید"

کوچرین آمد عضو مجلس پاژک در مورد سال ۲۰۲۰، ابتدا اظهار امیدواری کرد که به سال آزادی مبدل شود و به مناسبت فرا رسیدن سال نو به همه‌ی زنان تبریک گفت.

آمد به جنگی که دولت ترکیه علیه خلق‌ها انجام می‌دهد اشاره کرد که تاکنون نیز ادامه دارد و گفت: "دولت برای ادامه دادن به سیستم کنونی هر روز توطئه‌ای انجام می‌دهد، به همین دلیل لازم است زنان بیشتر هشیار شده و خود را سازماندهی کنند."

آمد در ادامه گفت، "جنگ جهانی سوم که در خاورمیانه آغاز شده است، در سال نو نیز ادامه خواهد یافت. در حقیقت این جنگ در هر منطقه‌ای که انجام شده است، نتیجه‌ی عکس داده است. ممکن است این جنگ بیشتر گسترده شود. در جنگ‌ها آنهایی که بیشتر مورد حمله قرار می‌گیرند زنان هستند. در میان جنگ‌ها قتلعام‌ها علیه زنان انجام می‌شوند. به همین دلیل خود دفاعی پیش از هر چیزی قرار دارد. به ویژه در باکور کوردستان، باید زنان امور خود دفاعی را فورا انجام دهند. برای خود دفاعی نیز نیاز به سازماندهی و آگاهی است. بدون این مقاومت‌ها، نمی‌توان در مقابل حملات ایستادگی کرد. به همین دلیل در باکور کوردستان لازم است مقاومت خودسازماندهی زنان نیرومندتر شود."

کوچرین آمَد عضو مجلس حزب آزادی زنان کوردستان در پایان سخنانش گفت، در سال ۲۰۲۰ هم حملات علیه زنان و خلق کورد ادامه خواهند یافت و خاطرنشان کرد: "در این سال لازم است مقاومت در همه‌ی سطوح زندگی گسترش یابد. در سطح سیاست دمکراتیک تا زندان‌ها و سطح جامعه، باید زنان آماده باشند و کوچکترین فرصتها را غنیمت بشمرند و چنان موضع گیریهایی انجام دهند که سبب به هم ریختگی و شکست دشمن شود. بر این اساس با اشتیاق برای رهبری مبارزه کنید. سال ۲۰۲۰ را به سال پیروزی مبدل نموده و در مبارزات آزادی زنان فعالانه شرکت کنید."