فراخوان کمپین "آزادی برای زینب جلالیان"

جمعی از فعالین سیاسی و مدنی زن با انتشار فراخوانی در پشتیبانی از زینب جلالیان و دیگر زندانیان سیاسی، خواهان آزادی این زندانی سیاسی کورد شدند. این کمپین در تمامی شبکه‌های اجتماعی با هشتاگ ‎#FreedomForZeynabJalalian  آغاز شده است.

متن فراخوان کمپین آزادی برای زینب جلالیان به این شرح است:

"همە با هم صدای زینب جلالیان باشیم

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کورد، در سال ۱۹۸۲ در شهر ماکو واقع در شرق کوردستان(ایران) متولد شده است. با توجه به شرایط سرکوب، تبعیض و خشونت باری که علیه زنان و بویژه زنان کورد که توسط رژیم ایران ایجاد شده است، زینب نیز همانند همه دختران تحت ستم آن سرزمین اولین دلایل وارد شدن به عرصه فعالیت سیاسی، و تلاش برای ایجاد فضایی بهتر در اطراف خود را که حاکمیت برایش زجر آور کرده بود دیده و برای مدتی به فعالیت سیاسی پرداخته است، در سال ۲۰۰۷ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران دستگیر و مورد انواع بی حرمتی و شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته میشود.

بعد از دستگیری نامبرده  بدون داشتن وکیل مدافع و گذراندن پروسه ی قانونی، در دادگاه انقلاب ایران، در یک فضای کاملا امنیتی، به شیوه‌ای فرمالیته در چند دقیقه برای او حکم اعدام صادر می‌شود.

با گذشت چهار سال با مقاومت زینب جلالیان و رد اتهام محاربه و انعکاس همزمان پرونده او در مراکز  جهانی، حکم مجازات او به حبس ابد تغییر کرد.

وضعیت تندرستی:

زینب جلالیان به مدت ۱۳ سال است که از طرف دادگاه انقلاب ایران و سپاه پاسداران تحت سختترین شکنجه های جسمی و روحی قرار دارد و به دلیل شکنجه های سخت و طولانی مدت سلامتی و جان زینب جلالیان در خطر جدی قرار گرفته است. همچنین با وجود شکنجه شدید و محروم بودن از حق درمان و معالجه، او را در آستانه از دست دادن چشمانش قرار داده و دچار عفونت شدید چشم گشته است، در این روزهای اخیر نیز به دلیل بی مسئولیتی مسئولین زندان به ویروس کرونا مبتلا و همچنان در این شرایط هم از حق درمان و معالجه محروم و اعمال شکنجه جسمی و روحی بر وی ادامه دارد.

پرونده زینب جلالیان:

پروسه پرونده زینب جلالیان حتی با تلاش سازمانهای حقوق بشر، امنستی، سازمان ملل، شبکه های حقوق بشر ایران و  کوردستان، فعالین سیاسی و مدنی....، هنوز هم جمهوری اسلامی ایران به اعمال فشار بر نامبرده ادامه داده و حتی به آن نیز افزوده است.

روز ۲۸ ماه گذشته که بدون اطلاع خانواده‌اش نامبرده را به جایی دیگر انتقال داده بودند، بعد از مدتی تاخیر بلاخره مشخص شد که زینب جلالیان را به زندان قرچک ورامین منتقل کرده‌اند، ابتلای او به ویروس کرونا نتیجه این انتقال و محرومیت از پروسه درمانی است که جانش را به خطر انداخته است.

در پی آخرین اطلاعاتی که توسط پدر زینب جلالیان با شبکه حقوق بشر کوردستان در میان گذاشته شده است، ریه‌های زینب توسط ویروس کرونا به شدت آسیب دیده و در شرایط بسیار سخت امنیتی به بیمارستان منتقل شده است، که همین شرایط سخت امنیتی درمان و معالجه او را نیز دچار اشکال کرده و می‌کند.

به همین دلیل، ما جمعی از فعالین سیاسی و مدنی زن برای پشتیبانی از زینب جلالیان و دیگر زندانیان سیاسی این کمپین را اعلام می‌کنیم.

از این طریق از همه مراکز حقوق بشر در جهان، فعالین سیاسی و مدنی، زنان و آزادیخواهان تقاضا می‌کنیم که برای پشتیبانی و احساس مسئولیت در برابر همه زندانیان سیاسی و سرنوشت زینب جلالیان به کمپین  "آزادی برای زینب جلالیان" بپیوندند.

درخواستهای کمپین:

۱- آزاد کردن فوری زینب جلالیان.

۲-با توجه به بحران کرونا و مبتلا کردن زینب جلالیان و تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی به ویروس کرونا، لازم است که جمهوری اسلامی ایران برای پایبند بودن به حقوق بشر و کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی در رابطه با حفظ جان زندانیان سیاسی تحت فشار گذاشته شود و ملزم به رعایت حقوق انسانی زندانیان گردد.

۳-این کمپین از امنستی اینترنشنال، سازمان ملل متحد، پارلمان اروپا و دولت‌ها، مراکز حقوق بشر در جهان، ایران ‌و کوردستان، همچنین همه فعالین سیاسی و مدنی و رسانه‌ها می‌خواهد که جمهوری اسلامی ایران را مجبور به آزاد کردن زینب جلالیان کرده و  در این راستا تحت فشار گذاشته شود.

۴-کمپین همچنین خواستار پشتیبانی و همکاری برای پیشبرد فعالیتهای ذکر شده است، فعالیت به شیوه آکسیونهای خیابانی برای آزادی زینب جلالیان در جلوی سفارت ایران و مراکز مرتبط.

۵-همه می‌توانند عکس، نوشته، و ویدیو پیام پشتیبانی برای این کمپین ارسال نمایند.

۶-کمپین تقاضا می‌کند که دادخواست دیجیتالی برای آزادی زینب جلالیان امضا شود، دادخواست به امنستی اینترناشنال، سازمان ملل متحد، پارلمان اروپا، کشورها و مراکز حقوق بشر ارسال خواهد شد.

کمپین آزادی برای زینب جلالیان

#FreedomForZeynabJalalian