مقاومت نرگس محمدی با آزادی به ثمر نشست

نرگس محمدی، نائب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران و همچنین رئیس هیات اجرایی شورای صلح ایران پس از هشت‌سال و نیم مقاومت در زندان‌های رژیم زن‌ستیز ایران آزاد شد.

به گفته‌ی تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، این زندانی سیاسی ساعت ٣ بامداد پنجشنبه (٨ اکتبر/ ١٧ مهر) از زندان زنجان آزاد شده است.

خانم محمدی اردیبهشت ١٣٩۴ از سوی وزارت اطلاعات رژیم ایران بازداشت و از آن زمان در زندان اوین و زنجان در حبس بسر برد.

نرگس محمدی در مهر ١٣٩۵ از سوی شعبه ٣۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ١۶ سال زندان قطعی محکوم شد. ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ١۵ دادگاه انقلاب، نرگس محمدی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت» به ۵ سال حبس، بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و بابت « تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ١٠ سال حبس محکوم کرده بود.

نرگس محمدی روز ١۵ بهمن ١٣٩٨ در پیامی از زندان زنجان گفته بود:" "ملتی هستیم صلح‌طلب و پایبند به آرمان عدالت و آزادی. در پویش تاریخ پرافتخارمان از مشروطه تاکنون، نسل به نسل و نفس به نفس، آزادی و عدالت جسته و سر خم نکردیم. طی ۴۰ سال گذشته با مدنی‌ترین و مسالمت آمیزترین شیوه‌ها؛ استقلال، آزادی و جمهوری طلبیدیم. اما استبداد سر برافراشت." وی خطاب به مردم ایران گفته بود:"به حرمت خون کشته‌شدگان مظلوم در پای صندوق‌های رأی حضور نیابیم."

این زندانی سیاسی زن روز سوم دی ١٣٩٨ توسط ضیایی، رئیس زندان اوین مورد حمله فیزیکی قرار گرفت و با یک دستگاه آمبولانس و در حالی که مجروح بود به زندان زنجان تبعید شده بود.