هوزان مزگین نماد هنر انقلابی است

تو-چاند یاد هوزان مزگین را گرامی داشت و گفت که هوزان مزگین نماد هنر انقلابی است.

جنبش فرهنگ (TEV-ÇAND) یاد شهید هوزان مزگین را گرامی داشت

جنبش فرهنگ (تَو-چاند) به مناسبت سالروز شهادت هوزان مزگین بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

در بیانیه تَو-چاند آمده است:

 «امروز ۱۱ می است، روز شهدای فرهنگ و هنر. ۳۲ سال پیش در ۱۱ می ۱۹۹۲ موسس HUNERKOM و گروه مقاومت، فرمانده ایالت خرزان، هوزان مزگین به خیل شهدا پیوست. یاد همه شهدای کوردستان را در شخص هوزان مزگین گرامی می‌داریم.

استعمارگران وحشی می‌خواستند فرهنگ و هنر کوردی را نابود کنند. برای همین یکی پس از دیگری ممنوعیت‌ها، آسیمیلاسیون‌ها و کشتارها را انجام دادند. رهبر آپو، ارتش گریلا، مقاومت‌گران زندان، جنبش آزادی زنان، مردم کوردستان و جبهه فرهنگ و هنر برای جلوگیری از این اهداف کثیف مبارزه‌ای تاریخی انجام دادند.

کوردستان اکنون تغییر کرده است. وضعیتی که ما در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ میلادی در آن قرار داشتیم، شکست خورده است. اما نباید فراموش کرد، این دوره جدید با پرداخت هزینه‌های بزرگ ایجاد شد. به لطف ده‌ها هزار نفر از پاکروانان ما که هر کدام به اندازه کوهی قوی و مقدس هستند، استعمارگران شکست خوردند و فرهنگ ما تضمین شد.

رهبر آپو در سال ۱۹۸۲ هوزان مزگین و هوزان سفقان را مأمور ایجاد جبهه فرهنگ و هنر انقلاب کرد.گروه هنرکوم در سال ۱۹۸۳ با پیشاهنگی شهدای ما سفقان، ، مزگین و چیا تأسیس شد. در سال ۱۹۸۶ در روژاوای کوردستان (گروه‌های موسیقی، رقص و تئاتر در شهرها تأسیس شد)، در سال ۱۹۹۱ در باکور کوردستان (ن‌چ‌م) و در سال ۲۰۰۱ در کوه قندیل (مدرسه شهید سفقان) جبهه فرهنگ و هنر تأسیس شد. از طریق این موسسه، صدها گروه موسیقی، رقص و تئاتر تشکیل شد. کارهای فیلم و نقاشی نیز انجام شد.

در این سال‌ها صدها نفر از انقلابیون جبهه فرهنگ و هنر به شهادت رسیدند. کار شهدا اهداف استعمارگران را شکست داد و دریچه جدیدی از زندگی را به روی مردم کوردستان گشود. دوران جدیدی از فرهنگ، هنر و ادب در کوردستان با پیشاهنگی شهدا آغاز شد. رفقا سفقان، مزگین ، چیا، سرحد، بریوان (بنوش آگال) و قاسم اوزدن (سیپان) گواه این امر هستند. همچنین  رفیق نویلا، خبات (قامشلو)، محمد صالح، محمد زکی، ریحان، خالد صوفی، رزگار و خبات (تربه‌سپی) گواه این مطلب هستند.  رفیق علی تمل، ساریا، هوگر، اودل‌ملیک شیخ‌بکر ، شفیق، مَردم و باران نیز گواه این امر هستند.

رفقا یکتا هرکول، خلیل داغ، زانین، باور، هیوی شانوگر، داغستان کوچر، زردشت مونزور، فداکار، دوریم دیلوک و مزدک آرارات گواه این امر هستند. رهبر آپو می‌گوید: «در کوردستان همه چیز از نو خلق شده است. نه تنها یک میهن آزاد، مردم و ملت‌ها نیز دوباره خلق می‌شوند. صاحبان این تاریخ شهدا هستند. لحظه لحظه مبارزات آزادی کوردستان با خون شهدا خلق شد.»

هوزان مزگین در ترانه‌های خود از مقاومت زندان‌ها، رنج‌های مردم ما و مبارزه گریلا گفت. هنری که همه شهدای ما را آفرید، تاریخ ما را نیز مستند کرده است. آنها هنر انقلاب و مقاومت را توسعه داده‌اند. ما هم به عنوان جبهه فرهنگ و هنر دنباله‌رو آنها هستیم. رنج عفرین، قیام مردم وان، مبارزه روژاوا و کوه‌های کوردستان و مقاومت زندان منبع هنر هستند.

هوزان مزگین نه تنها در عرصه هنر، بلکه در تاریخ جنگ گریلایی نیز فرمانده مهمی بود. به یُمن کار هوزان مزگین، گریلا در ایالت خرزان مستقر شد. در سال ۹۱ و ۹۲ خرزان تغییر کرد. آنها مبارزان را سازماندهی کردند. کمیته‌هایی را در روستاها، بخش‌ها و شهرها تشکیل دادند. روستاهای بیشماری تحت تأثیر کار هوزان مزگین قرار گرفتند و میهن‌دوست شدند. در یازدهم می بار دیگر از شهید جاوید مزگین یاد می‌کنیم و می‌گوییم: خاطرات شهدا جبهه فرهنگ و هنر را روشن می‌کند.»