یاد آرام تیگران با اجرای ترانه‌هایش گرامی داشته شد

در مراسمی که به مناسبت سالگرد درگذشت آرام تیگران برگزار شد، تاکید شد که تیگران در درد و حسرت این خلق زندگی کرد.

آرام تیگران

آرام تیگران هنرمند ارمنی که به عنوان بلبل خاورمیانه توصیف می‌شود، پس از مریض شدن در سال ۲۰۰۹ زمانی که به شهر آمد آمده بود، جهت معالجه به یونان رفت و در آنجا در ۹ اوت ۲۰۰۹ درگذشت. یاد تیگران در پانزدهمین سالگرد درگذشتش گرامی داشته شد. برنامه بزرگداشتی که توسط شهرداری کلانشهر آمد و انجمن فرهنگ و هنر دجله برگزار شده بود در خانه دنگبِژی منطقه سور برگزار شد. بسیاری از نمایندگان نهادها و مردم در این مراسم بزرگداشت حضور داشتند.

جلال اکین، رئیس مشترک انجمن فرهنگ و هنر دجله، اولین نفری بود که در مراسم بزرگداشت سخنرانی کرد و ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: «کار استاد آرام باید الگوی همه باشد. بیایید با الگو قرار دادن وی فرهنگ و هنر کوردی را رشد دهیم.»

پس از آن، گلشن اوزَر، رئیس مشترک استانی دم پارتی گفت: «آرام تیگران این دنیا را ترک نکرده است، او در عشق، اشتیاق و درد ما زندگی می‌کند. ما مدیون آنها هستیم.»

ترانه‌هایش را با حسرتش به آمد خواند

غفور اوهانیان یکی از مدیران بنیاد ارمنی سارپ گراگوس به ۳ زبان به مردم سلام داد. اوهانیان با اشاره به تبعید، مهاجرت و ظلم و ستم علیه ارامنه گفت: «آرام تیگران در طول زندگی خود در مشکلات زندگی کرد، او در سوریه، ارمنستان و آمد دشواری‌هایی را تجربه کرد. آرام تیگران در زمان خواندن تصنیف‌هایش از یک کورد بیشتر مشتاق بود و زمانی که به زبان ارمنی می‌خواند نیز مشتاق بود. او از حسرت شهر آمد در ایروان آهنگ‌هایش را اجرا می‌کرد. مایلم از برگزارکنندگان تشکر کنم که به منظور فراموش نشدن آرام تیگران به عنوان یک ارمنی و به عنوان فردی که سهم زیادی در موسیقی کوردی داشته است این مراسم را سازماندهی کرده‌اند.»

پس از سخنرانی، اعضای انجمن فرهنگ و هنر دجله و نشعت گوچمَن، یکی از مربیان "ما موزیک"، آهنگ‌های آرام تیگران را خواندند. مراسم بزرگداشت با خواندن آهنگ "Zimanê Kurdi" (زبان کوردی) اثر آرام تیگران به پایان رسید.