آوار؛ بازیگر فیلم "نامه‌هایی از شنگال" : این داستان آنهاست

علی آوار بازیگر فیلم "نامه‌هایی از شنگال" اعلام کرد، فیلم درباره‌ی مقاومت علیه قتل‌عام شنگال است. وی گفت: " این داستان آنهاست" و یاد مقاومتگران را گرامی داشت.

فیلم "نامه‌هایی از شنگال" که ۸۰ دقیقه است و توسط درسیم زیروان کارگردانی شده است، برای اولین بار سوم آگوست همزمان با نهمین سالگرد قتل‌عام ایزدی‌ها در شهر جله‌ی آلمان به‌نمایش در خواهد آمد و پس از آن نیز در سایر کشورهای اروپایی نمایش داده خواهد شد.

علی آوار که در فیلم نقش "دلشیر هرکول" را بر عهده دارد اعلام کرد، این فیلم در رابطه با داستان شهدا است.

آوار گفت: "بدون شک نمی‌توان مقاومت را به‌طور کامل در یک فیلم مستند نشان داد. تاکنون هنر فقط به رنج کوردها پرداخته است و جنبه مقاومت آن کمتر نشان داده شده است".

علی آوار همچنین خاطرنشان نمود، کوردها صدها سال است مقاومت می‌کنند. وی گفت: "این فیلم تا حدی این مقاومت را نشان می‌دهد.  بدون شک در شنگال قتل عامی رخ داد، اما در طرف مقابل نیز مقاومت بزرگی انجام شد".

علی آوار در ادامه اعلام کرد؛ در مقاومت شنگال؛ دلشیر نقش مهمی برعهده داشت. وی گفت: "مردم شنگال یاد وی را گرامی می‌دارند و او به یک سمبول تبدیل شده است".

فرمانده نیروهای مدافع خلق، دلشیر هرکول در سوم آگوست ۲۰۱۴ در شنگال علیه حملات نسل‌کشی تبهکاران داعش، به‌همراه ۱۲ تن از رفقای خود در کوهستان شنگال در مقاومت جای گرفت. وی در منطقه دورتیول هاتای در دامنه کوه‌های آمانوس، در  ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ طی حملات هوایی دولت اشغالگر ترکیه به‌شهادت رسید.

علی آوار در ادامه اعلام کرد، ایفای نقش دلشیر برای او نقطه ی قوت بزرگی است. وی گفت: "من با او در یک عرصه بودم و از این لحاظ کاستی وجود نداشت. اما از خود می‌پرسیدم، آیا لایق این نقش هستم؟"

علی آوار در ادامه گفت: "زمانی که در حال فیلمبرداری بودیم، ما شنیدیم که رفیق دلشیر شهید شده است. این مسئله بسیار بر من تاثیر گذاشت. همین امر سبب شد تا من بسیار بیشتر تلاش کرده و سعی کنم تا کار موفقی از آب درآید".

آوار همچنین یادآور شد که نیروهای یگانهای مدافع خلق و یگانهای مدافع زنان نیز در این مقاومت شرکت داشتند و در فیلم به این مسئله نیز پرداخته می‌شود. وی گفت: "نباید اینها را فراموش کنیم".

آوار خاطرنشان نمود؛ در نتیجه مقاومت گریلا و یگانهای مدافع خلق و یگانهای مدافع زنان، شنگال آزاد شد.

آوار همچنین به خطراتی که هنوز وجود دارد اشاره کرد و گفت: "شهدا اجازه دادند ما سرپا بمانیم. نباید ما نیز آنها را فراموش کنیم".