در کرکوک، مراسم ۴۲ مین سالگرد درگذشت هنرمند علی مردان برگزار شد

در شهر کرکوک باشور کوردستان، در مراسمی چهل و دومین سالگرد درگذشت هنرمند نامدار کورد علی مردان (پادشاه مقام) گرامی داشته شد.

هنرمند فقید کورد علی مردان در محله‌ی تکیه شیخ‌علی در شهر کرکوک در سال ۱۹۰۴ متولد شده است. وی تحصیل را در تکیه‌ی کرکوک پیش ماموستا صالح آغاز کرده و در همان جا نیز تجوید قرآن و مقام‌های کوردی را آموخته است.

علی مردان پس از ۸ سال شهر کرکوک را ترک کرده است. وی به عنوان فردی آشنا و ماهر در مقام‌های کوردی، عربی و ترکمنی در منطقه جایگاه خود را پیدا کرده و مشهور شده است.

استاد علی مردان روز جمعه سال ۱۹۸۱ درگذشت و در قبرستان شیخ محی‌الدین در شهر کرکوک به خاک سپرده شد.

ساعت ۵:۳۰ دقیقه عصر روز گذشته یکشنبه ۲۳ جولای ۲۰۲۳، توسط مرکز "علی مردان برای مقام" در مرکز فرهنگی کرکوک، طی مراسمی با شرکت هنرمندان و شخصیت‌های برجسته شهر، به پاس خدماتی که این هنرمند به هنر مقام‌گویی انجام داده است، چهل و دومین سالگرد درگذشتش گرامی داشته شد.

در این فعالیت، یکی از آوازهای هنرمند فقید علی مردان توسط هنرمندان شهر خوانده شد. همچنین در نمایشگاه عکسی، فعالیتهای مرکز "علی مردان برای مقام" نمایش داده شد.

خنده کرکوکی دختر خواننده‌ی کرکوکی در رابطه با نقش علی مردان در هنر کوردی به خبرگزاری فرات گفت: به عنوان یک هنرمند اهل کرکوک، از مرکز علی مردان برای برگزاری این مراسم که در آن تعدادی از جوانان هنرمند شهر کرکوک آوازهای علی مردان را خواندند، تشکر می‌کنم. علی مردان کتابخانه‌ای هنری و مایه‌ی افتخار همه‌ی کرکوکی‌هاست. هنر کوردی به ویژه در گرمیان، با علی مردان و حسین علی شناخته می‌شود.

در ادامه سیروان عمر رئیس سندیکای هنرمندان کوردستان - شاخه کرکوک در رابطه با مراسم بزرگداشت هنرمند فقید به خبرگزاری فرات گفت: از مرکز علی مردان برای برگزار کردن سالگرد درگذشت پادشاه مقام، تشکر می‌کنم. بدون شک استاد علی مردان خدمات بسیاری به ملت کورد و هنر کوردی انجام داده است. این هنرمند، مجموعه‌ای هنری بوده که برای همه‌ی هنرمندان باقی مانده است.

وی در ادامه گفت: استاد علی مردان بسیار ماهرانه به سرودن مقام پرداخته است. او یکی از هنرمندان بزرگ کورد است. در مقایسه با خدماتی که برای خلق کورد انجام داده، هر کاری برای وی انجام دهیم کم است. دوست داشتیم مراسم هنری بزرگتری برای گرامی‌داشت وی برگزار کنیم. قرار بود فستیوالی بزرگ با نام علی مردان برگزار شود. اما متاسفانه توسط وزارت دارایی و فرهنگ زمان آن عقب افتاد. اما در هر صورت این فستیوال را برگزار خواهیم کرد.