ه.د.پ: بیایید مبارزه برای زبان کوردی را وسیع‌تر کنیم

عمر اوجالان، معاون رئیس‌مشترک و مسئول کمیسیون زبان، فرهنگ و هنر ه.د.پ به‌مناسبت روز زبان کوردی بیانیه‌ای صادر کرد و روز زبان کوردی را به خلق کورد تبریک گفت.

عمر اوجالان، معاون رئیس‌مشترک ه.د.پ و مسئول کمیسیون زبان، فرهنگ و هنر حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ ) به‌مناسبت 15 می روز زبان کوردی بیانیه‌ای کتبی صادر کرد.

بیانیه به شرح زیر است:

«در 15 می 1932، به رهبری جلادت علی بدرخان، نشریه هاوار در دمشق، پایتخت سوریه منتشر شد. مجله هاوار نقشی تاریخی در پیشرفت زبان کوردی داشته است. از سال 2006، اولین روز تأسیس مجله به عنوان روز زبان کوردی جشن گرفته می‌شود.

در قرن اول جمهوری ترکیه، زبان کوردی همواره در معرض سیاست‌های منع و سرکوب بوده است. در سال‌های اخیر با حملات و ممنوعیت‌های حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ، خواستار ریشه‌کنی و امحای زبان کوردی شده‌اند. اما با مبارزه صد ساله‌ی خلق کورد؛ سیاست‌های کثیف حاکمان شکست خورد. با این مبارزه بی‌نظیر، زبان کوردی تا امروز زنده مانده و به سطح بسیار قوی رسیده است. ما مطمئن هستیم که این مبارزه‌ی فراگیر و همه‌جانبه در قرن دوم جمهوری ترکیه نتیجه خواهد داد و زبان کوردی به زبان رسمی و زبان آموزش تبدیل خواهد شد. ما با قدرت خلق خود مبارزه برای زبان خود را بدون وقفه و خستگی‌ناپذیر افزایش خواهیم داد و قطعا پیروز خواهیم شد.

با این احساسات و باورها از نویسندگان و شاعران و پژوهشگران زبان کوردی که در دوره‌های مجله هاوار فعالیت کردند با احترام یاد می‌کنیم. روززبان کوردی را به همه دوستداران و زحمتکشان عرصه‌ی زبان کوردی و به همه خلق کورد تبریک می‌گوییم.