خاکپور: ادبیات کوردی غنی است

نویسنده اهل روژهلات کوردستان سایمه خاکپور گفت که ادبیات کوردی یکی از غنی‌ترین ادبیات‌های جهان است و افزود: ادبیات کوردی چندین سال است منزوی و به‌حاشیه انداخته شده است و بیشتر کوردها از این غنای فرهنگی خود بی‌خبرند.

سایمه خاکپور نویسنده به سیاست به حاشیه‌افکنی و فراموش‌سازی علیه ادبیات کوردی اشاره کرد و خاطرنشان نمود که کوردها از گنجینه‌ی ادب کوردی بی اطلاعند.

سایمه خاکپور که متولد شهر اورمیه در روژهلات کوردستان است؛ در زمینه زبان و ادب کوردی فعالیت دارد؛ کار ترجمه و نویسندگی می‌کند. وی چندین کتاب کوردی را به فارسی ترجمه کرده است. مباحث اصلی این کتابها درباره تاریخ و صدای جامعه کورد و وضعیت جوامع کوردی در خاورمیانه از قرن گذشته تا به‌حال و نیز مقاومت تاریخی کوبانی بوده است. سایمه خاکپور به‌علاوه کار نوشتن داستان‌های کوتاه را نیز انجام داده و در این اواخر درباره زندگینامه خواننده روژهلاتی به‌نام "ایران خانم" یک کار دقیق را به‌چاپ و پخش رساند.

خاکپور در گفتگو با آژانس خبری فرات گفت که ادب کوردی یکی از غنی‌ترین ادبیات‌های جهان است. وی خاطرنشان کرد که بیشتر نویسندگان جهان خود را در برابر زبان، ادب، فرهنگ و هنر خلقشان مسئول می‌دانند و افزود: آنها ضمن دست بردن به قلم؛ مسئولیت اجتماعی را نیز متحمل می‌شوند.

خاکپور همچنین افزود که روژهلات کوردستان مهد فرهنگ، هنر و ادبیات کوردی است و گفت: با لهجه‌های هورامی، کلهوری و لکی از اورمیه تا ماکو و سلماس، از ایلام و کرماشان و خراسان تحقیق درباره زبان، فرهنگ، هنر و ادبیات به شیوه‌ای ترکیبی انجام می‌گیرد.

مبارزه در برابر اضمحلال فرهنگی

خاکپور اشاره کرد که ادبیات کوردی یکی از غنی‌ترین ادبیات‌های جهان است و گفت: ادب کوردی سالها منزوی و به حاشیه انداخته شده است و کوردها از این غنای فرهنگی خود بی‌خبرند. علیه سیاست اضمحلال فرهنگی کار تحقیقی می‌شود و علیه آن یک مبارزه‌ی جدی در جریان است.