خانواده هنرمند آهنگساز؛ باسو به شبکه TRT اعتراض کردند

هنرمند کورد دلووان اعلام کرد که شبکه TRT کوردی بدون کسب اجازه از آنها، اقدام به ساخت برنامه درباره پدرشان رشید باسو کرده‌اند و در این برنامه به تاریخ خلق کورد-ایزدی توهین شده است.

شبکه‌ای به‌نام TRT کوردی که برای ذوب و نابودسازی فرهنگ و زبان کوردی توسط حکومت آ.ک.پ- م.ه.پ تاسیس شده است؛ درباره هنرمند و خوانندگان کورد برنامه و اطلاعات غلط منتشر می‌کند. TRT که سلاح ذوب فرهنگی در دست دولت ترک است؛ برنامه‌ی این هفته‌اش درباره خواننده و آهنگساز کورد رشید باسو بود. خانواده این هنرمند به شبکه TRT کوردی اعتراض نمودند که بدون اطلاع و اجازه آنها برنامه تهیه کرده‌اند.

این خانواده که در آگری زندگی می‌کردند، سال ۱۹۱۴ به‌دلیل عملیات نسل‌کشی توسط دولت ترکیه فرار کرده و به ارمنستان رفتند. در هنگام آن نسل‌کشی بخش زیادی از خانواده و نزدیکان رشید باسو کشته شدند. رشید باسو در سال ۱۹۲۷ در روستای کلش بگ از توابع شهر تالین ارمنستان به‌نیا آمده است. بیش از ۴۰ آواز ازجمله پیایو، میوان، قربان و فلکه را در رادیوی ایروان ارمنستان ضبط کرده است. رشید باسو در سال‌های مابین ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ در رادیو ایروان آواز می خواند. این هنرمند کورد در سال ۲۰۰۶ درگذشت.

هنرمند دلووان پسر رشید باسو به شبکه TRT کوردی اعتراض کرد که درباره پدرش برنامه ساخته است. هنرمند دلووان در دیدار با آژانس خبری فرات گفت: خلق سربلند کوردستان! همچنان که مشهود است خانواده‌ی ما در تاریخ خودش همواره به فرهنگ و هنر کوردی خدمت کرده است و در این راستا نیز خواهد ماند. همیشه در راستای مسئله‌ی افتخارآمیز آزادی خلق کورد تلاش کرده‌ایم و این تلاش‌هایمان را نیز ادامه خواهیم داد. چند روز پیش شبکه دولتی ترکیه به‌نام TRT کوردی برنامه‌ای درباره پدرم ساخته بود. به‌عنوان پسر رشید باسو شبکه TRT کوردی را محکوم می‌کنم. نمی‌پذیریم که شبکه‌ای مانند TRT کوردی درباره پدرم رشید باسو چنین برنامه‌ای تهیه کند.