"کراس فیستان" توسط زنان زنده نگه‌داشته می‌شود

لباس سنتی زنان کوردستان، «کراس فیستان»، در جولمرگ به دست زنان زنده نگه‌داشته می‌شود.

در حالی که «کراس فیستان» که روزگاری لباس روزانه زنان کورد بود، امروزه توسط زنان میانسال و سالخورده مدام پوشیده می‌شود، زنان جوان نیز در مناسبت‌های خاص آن را می‌پوشند.

این لباس سنتی تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفت. قیمت پارچه به دلیل بحران افزایش یافت. این موضوع باعث افزایش قیمت کراس فیستان شد. در جولمرگ قیمت کراس فیستان بین ۱۵۰۰ تا ۵ هزار لیره متغیر است. پوشش سنتی زنان کورد که قدمتی هزاران ساله دارد، با وجود ممنوعیت برای مدتی و بحران اقتصادی، همچنان به دست زنان کورد زنده نگه داشته می‌شود.

بحران بر کسب و کار ما تاثیر گذاشت

گلشن احتیاط‌اوغلو که سال‌هاست با خیاطی کراس فیستان در جولمرگ امرار معاش می‌کند، گفت که مدل‌های کراس فیستان را خودشان بریده و دوخته‌اند. احتیاط‌اوغلو با گفتن اینکه پس از انتخاب مدل از سوی مشتری، طراحی را مطابق آن مدل انجام داده، آن را برش داده و لباس را می‌دوزد گفت: در گذشته پارچه‌هایی پر نقش‌دار منحصر به منطقه حکاری را برش می‌دادیم، اکنون این کار را به صورت درخواستی انجام می‌دهیم. من حدود ۷ سال است که این کار را انجام می‌دهم. قبلا بیشتر کار می‌کردیم اما امسال به دلیل بحران، تعداد عروسی‌ها تا حدی کم شده است. هم قیمت پارچه بسیار گران شده است و هم ما مجبور می‌مانیم که بهای دوخت آن را گران کنیم. قبوض بالای آب، برق و اجاره مغازه باعث می‌شود که بهای دوخت را گران کنیم. این وضعیت باعث شده است که کسب و کار ما کمی پسرفت کند.

"ما به زنده نگه‌داشتن این فرهنگ ادامه می‌دهیم"

احتیاط‌اوغلو با بیان اینکه معمولاً کراس فیستان‌های منحصر به منطقه جولمرگ را می‌دوزند، گفت: این پارچه‌ها را از شهر جزیر (وابسته به شرنخ) و باشور کوردستان می‌آوریم و بر اساس ترجیح مشتری می‌دوزیم. «کراس فیستان» یک لباس بسیار رنگارنگ و فانتزی است. این در فرهنگ ما هست. در گذشته، لباس عروس در منطقه حکاری رنگارنگ بود، نه سفید. این لباس‌های رنگارنگ برگرفته از سنت کوردها است. ما همچنان این فرهنگ را زنده نگه می‌داریم. زنان کورد هرگز از این لباس دست برنمی‌دارند. مخصوصاً در عروسی‌ها همیشه لباس کراس فیستان می‌پوشند.

احتیاط‌اوغلو با بیان اینکه قیمت کراس فیستان در سال جاری بسیار افزایش یافته است، گفت: ما نیز سعی می‌کنیم به مشتریان خود کمک کنیم. لباس‌هایی وجود دارد که ۱۵۰۰ لیره، ۲ هزار و ۳ هزار لیره قیمت دارند. قیمت‌ها بسیار بالا هستند. ما نیز این لباس‌ها را بین ۳۰۰ تا هزار لیره می‌دوزیم. پارچه و دوخت آن بسیار گران است.