مقاومت با هنر ادغام می‌شود

سال ۲۰۲۳ برای شهر کوبانی دوره‌ای ملمو از هنر بوده است. گروه تئاتر «یکتا» مراسم و فعالیتهای فرهنگی زیادی از کارگاه گرفته تا تئاتر برگزار کرد.

هنر یکی از موثرترین راه‌ها برای رسیدن به زیبایی است. روژاوا در سال ۲۰۲۳ شروعی پر از هنر داشت. تئاتر یکی از فعالیت‌های هنری بود که به مطالعات فرهنگی مانند سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی پرداخت. از کانتون شهبا تا کانتون قامشلو، کودکان و نوجوانان را جذب کرده و به آنها آموزش تئاتر داده شد، هم اکنون کارآموزان آماده حضور در صحنه هستند. کارگاه تئاتر در کوبانی، نماد مقاومت افتتاح شد و تئاترها به نمایش گذاشته شدند.

ضمن اینکه دوره‌های آموزشی به مدت ۳ ماه در آکادمی (حوزه) هنر که با حضور ۲۵ نفر برگزار شد، آموزش‌های تئوری و عملی نیز ارائه گردید. علاوه بر آموزش مفاهیم و تعاریف تئاتر، نور، صحنه، کارگردانی، فیلمنامه، در رشته‌های بازیگری، دیافراگم صدا و بداهه نیز آموزش دیدند. در پایان این دوره آموزشی به تمامی شاگردان گواهینامه اعطا شد. دانشجویانی که به جنبه‌های نظری و عملی تئاتر تسلط دارند، گامی در جهت تبدیل شدن به بازیگران موفق تئاتر در آینده برمی‌دارند. آموزش تئاتر برای جوانان علاوه بر امکان تبدیل شدن به یکی از بازیگران موفق تئاتر در آینده، مزایای مهم بسیاری نیز دارد. کاملاً واضح است که دوران جوانی در هم آمیخته با هنر تأثیرات بسیار مهمی بر فرد در سنین بعدی خواهد داشت. به همین دلیل، آموزش تئاتر نیز یک برنامه آموزشی برای جوانانی است که می‌خواهند به طور موثر ارتباط برقرار کنند و اجتماعی شوند.

۸ بازی تئاتر به روی صحنه رفت

علاوه بر کارگاهی که در کوبانی افتتاح شد، نمایش‌های کوتاهی نیز توسط گروه‌های فرهنگی و هنری به روی صحنه رفت. یک نمایش ۸ دقیقه‌ای به نام Keziyê Jînê (گیسوی زندگی) که توجه را به زن جوان کورد به نام ژینا امینی که در ایران به قتل رسیده است جلب می‌کند و یک نمایش ۱۷ دقیقه‌ای به نام Em Yan Ez (ما یا من) که موضوع اینکه چگونه شاگرد بهتری باشیم را پوشش می‌دهد و همچنین نمایش ۸ دقیقه‌ای Hunermend (هنرمند) که شخصیت هنرمند انقلابی را مورد توجه قرار می‌دهد به روی صحنه رفتند.

نمایش Koça Qaqlebazan (کوچ مرغان دریایی) که سفر و درام ۵ مهاجر (اسلامیست تندرو، بازرگان، هنرمند، زن باردار و یک فرد فقیر) را روایت می‌کند، به زندگی پناهندگان می‌پردازد و اینکه خروج از کشور راه‌حل نیست؛ نمایشنامه به نام Çekûç (چکش) که جستجوی عدالت در مقابل دادگاه توسط امینه شنیاشار که اعضای خانواده‌اش در اورفا به قتل رسیدند، با تیمی ۱۸ نفره در ۳۰ دقیقه را بیان می‌کند؛ نمایش ۱۶ دقیقه‌ای Wê Rojê درباره ۱۵ فوریه، نمایش ۱ ساعته به نام زیلان که در مورد نامه شهید زیلان (زینب کناجی)، مبارزه وی برای آزادی و مبارزه آزادی زنان برای دموکراسی علیه رژیم‌های دیکتاتور می‌باشد؛ نمایش Giyanên Pîroz (ارواح مقدس) که درباره قتل‌عام ۲۵ جولای آماده شده بود با ۱۴ بازیگر به روی صحنه رفتند.

جشنواره تئاتر آرین میرکان نیز برگزار می‌شود

همچنین جشنواره تئاتر آرین میرکان هر دو سال یک بار در شهر کوبانی برگزار می‌شود. در حالی که این جشنواره منطقه فرات را پوشش می‌دهد، جشنواره یک هفته‌ای تا کنون دو بار برگزار شده است. جشنواره تئاتر آرین میرکان با شرکت‌کنندگان در نمایش‌های عربی توسط گروه‌هایی از منبج، رقه و طبقه به دیدار هم می‌روند.

علاقه‌ی مردم شدید است

هارون هیوی، عضو «شانویا چیا»ی (تئاطر کوهستان) فرهنگستان هنری شهید سفقان، با بیان اینکه هدف آنها تعمیق و ارائه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به عموم مردم است، گفت: در ساختن یک زندگی جدید، هنر تئاتر برای اینکه به عموم مردم برسد، برای خطاب کردن، بازآفرینی و احیا، باید بیشتر توسعه یابد. تئاتر برای جلب احساسات مردم و بازآفرینی یک جامعه آزاد ضروری است. تعمیق تئاتر تأثیر مستقیمی بر دیدگاه و سبک زندگی مردم دارد.

هارون هیوی با جلب توجه به کارهای هنری انجام شده در کوبانی در سال ۲۰۲۳ گفت: تئاترهای اجرا شده و همچنین کارگاهی که ۲۵ نفر در آن آموزش دیده بودند، توجه زیادی را به خود جلب کردند. مردم کوبانی علاقه زیادی به هنر دارند. تئاتر آموزش و شیوه زندگی مردم است. به همین دلیل به ضرورت تئاتر واقف بودند و با علاقه زیاد شرکت می‌کردند. هنر ضروری است. در شاخه‌های هنری، تئاتر این نقش را ایفا می‌کند و یکی از ملزومات هنر است.

عصر توسعه فناوری و اینترنت در قرن بیست و یکم بر کودکان و جوانان تأثیر منفی می‌گذارد. آینده نسلی که از جامعه اجتماعی جدا می‌شود نامشخص خواهد بود. برای تربیت سالم نسل جدید باید جایگزین تولید کرد. هنر به راحتی می‌تواند این نقش را بازی کند. این هنر است که جامعه و جوانان را به هم نزدیک می‌کند. هنر ادغام‌شدن با زبان، زندگی و فرهنگ مردم است. وقتی هر بازیگری روی صحنه می‌رود، با شخصیتی که منعکس می‌کند یکپارچه می‌شود، آن شخصیت را در خود می‌یابد و او را زنده می‌کند. مخاطب همچنین این شانس را پیدا می‌کند که با داستان بازی بازآفرینی شود.

ما همچنین در حال کشف مجدد جامعه هستیم، ما این شانس را داریم که دوباره جوانان را بشناسیم. زیرا هر نسلی رنگ و سبک زندگی متفاوتی را مبنا قرار می‌دهد. به همین دلیل است که متوجه تأثیر سرمایه‌داری نمی‌شود. در این راستا، گرد هم آوردن جوانان، آموزش آنها در راستای زندگی جدید و پرورش آنها مهم است. همانطور که جوانان به ما نیاز دارند ما نیز به جوانان نیاز داریم. در عین حال ما جوانان را، جوانان ما را، جوانان تئاتر را و تئاتر جوانان را تکمیل می‌کند. حتی از آن مراقبت می‌کند. چون مردم تشنه هنر هستند. مخصوصاً زمانیکه پرفورمانس بازیگر روی صحنه راضی‌کننده باشد، او می‌تواند خودش را پیدا کند و آرام بگیرد.

هنر به خیابان منتقل خواهد شد

هارون هیوی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را گسترش خواهند داد، سخنان خود را اینگونه پایان داد: ۲۵ درصد جامعه را کودکان تشکیل می‌دهند. ما بیش از نان و آب به هنر نیاز داریم تا این نسل جدید بر پایه‌های صحیح رشد کند. در سال‌های آینده نه تنها برای آموزش کودکان، تشویق تئاتر و ارائه تئاتر به مردم، به صحنه تکیه می‌کنیم، بلکه در خیابان‌ها با مردم دیدار خواهیم کرد.