سنت‌ها و فرهنگ‌ها با چالش‌های عصر جدید روبرو هستند

فرهنگ و محصولات سنتی کوردی با وجود پیشرفت تکنولوژی و عصر جدید همچنان شکوه خود را حفظ کرده و به یکی از محصولاتی تبدیل شده است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند.

در عصر تکنولوژی و فناوری تقریباً بسیاری از مردم از نقش محصولات فرهنگی و سنتی هزاران ساله که نماد کوردی و نمادهای ملی هستند آگاهی ندارند. اما وقتی وارد بازارهای سلیمانی می‌شویم، باز هم این فرهنگ و سنت کوردی را می‌بینیم که در برابر چالش‌های عصر تکنولوژی و فناوری ایستاده است.

از سال ۲۰۱۱، شوان محمود که یکی از اهالی سلیمانی در باشور کوردستان است، اقدام به جمع‌آوری و گردآوری آثار فرهنگی و هنری کوردی و همچنین آثاری با فرهنگ‌های خارجی کرده است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند.

مغازه‌ای مانند یک موزه فرهنگی است

وقتی در خیابان مولوی قدم می‌زدم مغازه اش را دیدم. ورودی مغازه با کیف‌های طرح‌دار رنگارنگ و دست ساز نظرم را جلب کرد. علاوه بر این، فضای داخلی پر از محصولات مختلف بود، از تسبیح‌های سنگی رنگارنگ گرفته تا کوزه، کیف، خنجر، چاقو، زن و تفنگ شکاری (چفت) به نام ۱۱ تیر انگلیسی و بسیاری محصولات دیگر از فرهنگ کوردی و خارجی.

سنگ‌های انرژی‌دار و برکت‌دار

داخل مغازه یکی از محصولات دیگری که نظرم را جلب کرد انواع سنگ‌های رنگی بود. وقتی از مغازه‌دار، شوان محمود، پرسیدم اینها چه نوع سنگهایی هستند، پاسخ داد: به اینها سنگ نمی‌گویند، اینها سنگ معدنی هستند. در گذشته در بین کوردها اعتقاد بر این بود که سنگ انرژی‌های بد را جذب می‌کند و مقداری انرژی می‌دهد. همچنین سنگ‌های انرژی‌دار وجود داشتند. این سنگ‌ها را از چین، تایلند، مصر، کشورهای عربی و برخی از شهرهای آمریکا که معتقدند انرژی مثبت می‌دهد و آنها را در خانه‌هایشان قرار می‌دهند جمع‌آوری کردم.

محمود با بیان اینکه در مغازه‌اش حدود ۵۰ نوع سنگ معدنی وجود دارد، گفت: این سنگ‌ها بیش از همه مورد توجه و تقاضای جوانان قرار می‌گیرد.

وقتی وارد صحبت شدیم، از محمود پرسیدم که از چه زمانی این کار را شروع کردی، چه چیزی او را به سمت این کار کشاند؛ گفت: راستش این آرزوی من بود. من قبلا یک مغازه لوازم التحریر داشتم. سپس این محصولات را بتدریج جمع‌آوری کردم و این فروشگاه را راه‌اندازی نمودم. همچنین برای محصولات مختلف به چین و بسیاری از کشورهای دیگر رفتند که آنها را به صورت قطعات جمع‌آوری کردم و اکنون در این فروشگاه قرار دارند.

محمود می‌گفت گاهی خودشان از این سنگ‌ها برای ساختن انواع تسبیه و دستبند استفاده می‌کنند.

محمود با بیان اینکه سنگ‌ها بیشتر توجه جوانان را به خود جلب می‌کند و به فروشگاه می‌آیند، گفت: اما به دلیل بحران اقتصادی، جوانان نمی‌توانند این سنگ‌ها را بخرند. مردم هنوز هم برای خرید محصولات می‌آیند و بیشتر برای تزئین و دکوراسیون خانه می‌خرند.

پر از محصولات اصیل هست

همچنین دو نوع تفنگ شکاری (چفت) در مغازه وجود داشت و اصلی بودند و همچنین خنجر نیز وجود داشت. شوان محمود در این باره با بیان اینکه این تفنگها اصلی هستند و ۱۱ تیر انگلیسی نامیده می‌شوند، گفت: این تفنگ‌ها به ویژه در دوران انقلاب کوردستان توسط پیشمرگه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. همچنین این نوع خنجرهایی که مشاهده می‌کنید اصیل هستند و قدمت آنها به ۹۰ سال می‌رسد. همچنین برخی از گونه‌های دیگر از باکور و روژهلات کوردستان جمع‌آوری شده‌اند.

تسبیه‌هایی از سنگ مختلف

باز هم در فروشگاه انواع رنگ ها از مهره گرفته تا دستبند و تسبیه وجود دارد. محمود توضیح داد که حدود ۲۰-۲۵ نوع تسبیه ساخته‌شده از سنگ‌های مختلف و رنگارنگ وجود دارد.

مقاومت سنت و فرهنگ در برابر چالش‌های عصر

وقتی انسان به چنین مغازه‌های کوچکی نگاه می‌کند، می‌بیند که سنت فرهنگی و هنری جوامع چقدر در برابر چالش‌های عصر تکنولوژی ایستادگی می‌کند. علیرغم همه چیز، آنها کسب و کار خود را دارند و توجه جامعه را به خود جلب می‌کنند و بخشی از زندگی آنها می‌شوند.

هرچقدر هم که تکنولوژی این دوران پیشرفته باشد، ولی نمی‌تواند جامعه را از فرهنگ و سنت خود بیگانه سازد. این همچنین به فرهنگ و سنت اجازه می‌دهد تا در برابر زمانه ایستادگی و از خود محافظت کند.