سریال ترکی؛ زهری که شبکه‌های کوردی به بینندگان خود می‌خورانند

"سریال‌های ترکی مانند سمی هستند که شبکه‌های کوردی در باشور کوردستان به بینندگان خود می‌خورانند و بدین صورت اهداف ایدئولوژیک مورد نظر دولت اشغالگر ترکیه را تامین می‌کنند."

دولت ترکیه همچنان که در تلاش است از لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی خاک کوردستان را اشغال نماید، همزمان تلاش دارد با سریال‌ها و فیلم و رسانه‌هایش، هویت و فرهنگ کوردها را مضمحل و نابود کند و احساسات میهن‌دوستانه افراد کورد را تضعیف نماید. اما شبکه‌های ماهواره‌ای و محلی در اقلیم باشور کوردستان علاوه بر این که با مبالغ هنگفتی این سریال‌ها را خریداری می‌کنند؛ بدون توجه به اهداف و تاثیرات مخرب آنها بر فرهنگ جامعه کوردستان، مانند زهر آنها را به خورد مخاطبین خود می‌دهند و بدین شیوه اهداف ایدئولوژیک مورد نظر دولت اشغالگر ترکیه را تامین می‌کنند.

در سریال‌های ترکی فش‌دادن، توهین و تحقیر، خشونت و برخوردهای غیرانسانی به امری عادی و ساده تبدیل شده است و به مخاطب القاء می‌کنند که چگونه دور از خانواده و اجتماع زندگی کنند، همسران چگونه همدیگر را فریب بدهند، چگونه روابط خانوادگی و کانون خانواده را به هم بزنند، خشونت با زنان را چگونه انجام دهند، چگونه در سنی پایین یک کلت تهیه کرده و فردی را به‌قتل برسانند. بدین صورت این فیلم‌ها نحوه ازهم پاشاندن شیرازه‌ی حیات اجتماعی و خانوادگی و فردی را به مخاطبین القاء می‌کنند.

مسلم یوجل نویسنده اهل باکور کوردستان در مجله "کوردها در سینمای ترکیه" به شخصیت انسان کورد در سینمای ترکیه پرداخته و می‌گوید: "کارگردانان ترک در فیلم‌هایشان هرچه ویژگی منفی هست را به کوردها نسبت می‌دهند و مانند خلقی که با تمدن ناآشناست، مانند راهزن و مافیا، متخلف، بی‌رحم، بازمانده دوران فئودالی و درمقابل ترکها را افرادی مدرن، پهلوان و حامی ارزش‌های انسانی نشان می‌دهند.

آنچه جای تعجب است این است که این سریال‌ها فقط در باشور کوردستان و چند کشور خاورمیانه پخش می‌شوند! حتی خود دولت ترکیه اجازه نمی‌دهد در شبکه‌های داخل ترکیه پخش شوند؛ درحالی که خودش تولیدکننده این زهر است!

اما اکثر شبکه‌های تلویزیونی باشور کوردستان به‌جای اینکه هدفشان بهبود جامعه و بنیان‌نهادن افراد با شخصیت سالم و دارای احساسات میهن‌دوستانه باشد، به‌جای تشویق افراد به راستگویی، بخشش، ازخودگذشتگی و تلاش برای حفظ میهن، برعکس با پخش این محصولات فرهنگی ترکیه، نشان می‌دهند که این مؤسسات فرهنگی باشور هیچ مسئولیتی در قبال این جامعه و خلقش ندارند و تنها برای مشغول‌نمودن مردم و کسب سود و تامین اهداف ایدئولوژیک دولت اشغالگر ترکیه کار می‌کنند.

در این باره رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در کتابچه "فرهنگ و هنر" درباره پخش این سریال‌های ترکی هشدار می‌دهد و می‌گوید: باید هشیار باشیم، در فکر این باشیم که این سریال‌ها حامل چه فرهنگ، سبک زندگی، روابط و مناسباتی هستند و می‌خواهند چه چیزی را به جامعه و افراد منتقل کنند. آنها می‌خواهند افراد و جامعه را بر حسب ملزومات خود جهت بدهند و یک سردرگمی و توهم در جامعه ایجاد نمایند.

از اینجا مشخص می‌شود که شبکه‌های تلویزیونی باشور کوردستان که این سریال‌های ترکی را پخش می‌کنند؛ رسانه را به‌عنوان ابزار جهت‌دهی به جامعه نمی‌بینند، بلکه رسانه را ابزاری برای کسب سود و منافع مالی خود می‌دانند.

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته رسانه و مدیا را در تاثیرگذاری بر فرهنگ و اجتماع خود مهم می‌دانند. اما در باشور کوردستان نه تنها شبکه‌های تلویزیونی بلکه حکومت اقلیم و وزارت فرهنگ نیز هیچ چهارچوب و خطوط قرمزی برای این سریال‌های مخرب ندارند که موجب بر هم‌زدن شیرازه ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در باشور کوردستان شده‌اند.