تلاش ترکیه برای جلوگیری از اکران فیلم «فصل شاه‌توت» در کلن آلمان

سفارت ترکیه مدیران سالن نمایش فیلم فصل شاه‌توت در کلن را برای لغو این برنامه تحت فشار قرار داده است. مدیر این سالن در یک پیام به اکیپ این فیلم نوشته بود که به دلیل برخی "مشكلات فنی" از پخش فیلم معذورند.

یک روز مانده به اکران سینمایی "فصل شاه‌توت" در کلن آلمان، خبرها حاکی از تلاش ترکیه برای جلوگیری از اکران این فیلم است که گوشه‌ای از زندگی گریلاهای کوردستان را بازتاب می‌دهد. تیم سازنده این فیلم می‌گوید اینکه حکومت مستبد ترکیه از هنر هراسان باشد چیز غریبی نیست.

فیلم "فصل شاه توت" برگرفته از رمانی به همین نام اثر مراد ترک است، نویسنده‌ای که سالهاست در زندان‌های ترکیه بسر می‌برد.

در این فیلم که سال ٢٠١٧ در منطقه پنجوین از توابع استان سلیمانیه اقلیم کوردستان فیلمبرداری شده، گریلاها نیز شرکت کرده‌اند.

به دنبال اعلام برنامه اکران این فیلم در سینماهای اروپا، سفارت ترکیه در آلمان سعی در جلوگیری از نمایش آن کرده است. این فیلم قرار است عصر فردا در کلن و پاریس به نمایش گذاشته شود.

سفارت ترکیه مدیران سالن نمایش این فیلم در کلن را برای لغو این برنامه تحت فشار قرار داده است. مدیر این سالن در یک پیام به اکیپ فیلم فصل ‌شاه‌توت نوشته بود که به دلیل برخی "مشكلات فنی" از پخش فیلم معذورند.

ولی پس از مدتی مسئولین شرکت "فیلم فوروم" در تماسی دوباره گفته‌اند که در آلمان فیلم‌ها سانسور نمی‌شوند و این فیلم طبق برنامه قبلی فردا شنبه در کلن اکران خواهد شد.

دست‌اندرکاران این فیلم در یک اطلاعیه نوشته‌اند: "ترس حکومت ترکیه از هنر غیرعادی نیست. آنها در همین هفته کنسرتهای چند هنرمند کورد را لغو کردند و بسیاری از هنرمندان را به زندان انداختند."

این اطلاعیه تلاش ترکیه برای گسترش استبداد سیاسی خود به اتحادیه اروپا را محکوم کرده است.