کتاب درد و خاطره؛ دردنامه

کتاب «دردنامه» مجموعه‌ شعر دردها و خاطرات قادر چلیک از سوی انتشارات پاییز منتشر شد. قادر چلیک می‌گوید هر کجا می‌رود دردها و خاطراتش را به همراه دارد و شعرهای وی از مصائب و یادهایش الهام گرفته‌اند.

کتاب دردنامه از سوی انتشارات پاییز به زیور طبع آراسته شد. این کتاب در ٢٢٣ صفحه و مشتمل بر ٢٠٠ شعر منتشر شده است. دردنامه دومین اثر شاعر کورد قادر چلیک است. اولین اثر چلیک با عنوان «پاییز خزانی» در سال ٢٠١۵ از سوی انتشارات J&J منتشر شده بود.

کتاب دردنامه در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های کوردی در دسترس است.

قادر چلیک در مورد اثر تازه خود گفته است که شعرهای کوتاه را می‌پسندد، به گفته‌ی وی شاعر باید بتواند در کوتاه‌ترین جملات پیام را به خواننده برساند.

قادر چلیک کیست؟

قادر چلیک سال ١٩۶۴ در روستای اومی در بخش کولو از توابع قونیه چشم به جهان گشود. در خانواده‌ای که به ارزش‌ها و هویت کوردی متعهد بودند بزرگ شد. قادر چلیک نزد پدر خویش بیشتر با فرهنگ و جامعه کورد آشنا شد. دبستان و دبیرستان را در روستا به پایان رساند و برای ادامه تحصیلات به آنکارا رفت. سال ١٩٨۴، چهار سال پس از کودتای فاشیستی ارتش ترکیه به سوئد پناهنده شد و در استکهلم ساکن شد. پس از تحصیل به زبان سوئدی به ترجمه پرداخت.

چلیک عضو اتحادیه نوسیندگان سوئد، عضو پِن بین‌المللی، جمعیت نویسندگان کورد در سوئد و جمعیت نویسندگان کورد آمَد است. قادر چلیک از سال ٢٠٠۴ در شبکه‌های تلویزیونی به اجرای برنامه‌های ادبی می‌پردازد. قادر چلیک اکنون در شبکه آرین تی‌وی فعالیت می‌کند.