تصویر

ابراهیم ایزدی: مطبوعات آزاد جنگ بزرگ کوردستان را برجسته می‌کند

ابراهیم ایزدی روزنامه‌نگار شنگالی با بیان اینکه مطبوعات آزاد جنگ بزرگ کوردستان را برجسته می‌کند، گفت: «مطبوعات دولتی سکوت کرده‌اند، اما مطبوعات آزاد از نقشه‌های پلید اشغالگری جلوگیری می‌کنند و حمله در سلیمانیه به همین دلیل بود.»

اخیراً با گسترش حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به باشور کوردستان، حملات به مطبوعات آزاد نیز افزایش یافته است. سرانجام در ۲۳ اوت، روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین بر اثر حمله دولت ترکیه در منطقه سیدصادق سلیمانیه به شهادت رسیدند. این حمله در نتیجه توافق سیاست جنگی دولت سودانی و دولت اشغالگر ترکیه ارزیابی شد و با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. ابراهیم ایزدی، روزنامه‌نگار شاغل در شنگال، حملات به مطبوعات آزاد را حمله نظام حکومتی و نتیجه همکاری دولت سودانی با جنگ نسل‌کشی دولت ترکیه دانست و خواستار همبستگی روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای شد.

رسانه‌های حکومتی در برابر جنگ اشغالگری سکوت کرده‌اند

ابراهیم ایزدی با اشاره به اینکه در ۳ سال گذشته دولت اشغالگر ترکیه با همکاری حزب دمکرات کوردستان جنگ بزرگی را علیه گریلاها آغاز کرده است، گفت: « جنبش آزادی بارها بزرگی این جنگ را خاطرنشان کرده است. اما افکار عمومی در برابر این جنگ سکوت کرده است. رسانه‌های حکومتی نیز در برابر این جنگ سکوت کرده‌اند، این جنگ قدرت بر ضد نظام جامعه دموکراتیک است، علیه اندیشه ملت دموکراتیک رهبر آپو است. لذا رسانه‌های حکومتی در برابر این جنگ سکوت کرده‌اند.»

مطبوعات آزاد مانع برنامه‌های پلید اشغالگری می‌شود

ابراهیم ایزدی، روزنامه‌نگار با بیان اینکه از یک سو حقیقت رسانه‌های حکومتی و از سوی دیگر حقیقت مطبوعات آزاد وجود دارد، تفاوت آنها را با این جملات توضیح داد: «در سال‌های اخیر حقیقت جنگ در کوه‌های کوردستان توسط مطبوعات آزاد فاش شده است. مطبوعات آزاد جلوی بسیاری از نقشه‌ها را گرفت و نگذاشت نقشه‌های کثیف دشمن علیه مردم اجرا شود.

در روژاوای کوردستان، در شنگال رسانه‌ها هدف قرار گرفتند و در نهایت حمله‌ای در سلیمانیه انجام شد. در حال حاضر مشکلات و تنش‌های زیادی در باشور کوردستان وجود دارد. اکثر روزنامه‌نگاران توسط احزاب سیاسی خریداری شده‌اند. وقتی رسانه وابسته به حکومت باشد، حقیقت جامعه را آشکار نمی‌کند. در اینجا چه کسی باقی می‌ماند؟ این مطبوعات آزاد است که می‌ماند. به همین دلیل است که این حملات علیه مطبوعات آزاد انجام می‌شود.»

ی‌ن‌ک باید موضع قوی‌تری نشان دهد

ابراهیم ایزدی یادآور شد که پیش از این با اسناد و مدارک ثابت شده است که حزب دمکرات کوردستان در حملات علیه رهبران جامعه ایزدی دست دارد و با این سخنان از عدم برخورد حزب اتحادیه میهنی نیز انتقاد کرد و گفت: «در جایی مانند سلیمانیه که تحت حاکمیت اتحادیه میهنی است، شکل‌گیری چنین حملاتی مشکوک است. تاکنون چند تن از وطن‌دوستان، روزنامه‌نگاران و روشنفکرانی که در سلیمانیه پناهجو بودند توسط میت به قتل رسیده‌اند. تاکنون مشخص نیست که چند نفر به خاطر این حملات بازداشت شده‌اند. ما نمی‌گوییم ی‌ن‌ک در این حملات شریک است، اما سکوت کرده است.»

دولت عراق وارد سیاست جنگ دولت ترکیه شده است

همچنین ابراهیم ایزدی، روزنامه‌نگار با بیان اینکه دولت سودانی حتی در عراق نیز در برابر این حملات موضع جدی نگرفته است، دلیل این وضعیت را اینگونه ارزیابی کرد: «تا زمانی که واکنش قاطع نشان داده نشود، این حملات ادامه خواهد داشت. چرا عراق در برابر این حملات سکوت کرده است؟ چون اخیراً دولت ترکیه دولت عراق را به نقشه‌های کثیف خود برای حمله به باشور کوردستان کشانده است. به همین دلیل در برابر حملات به مطبوعات آزاد سکوت می‌کند.»

روزنامه‌نگاران باید صدای مخالفت خود را بلندتر کنند

ابراهیم ایزدی در پایان با بیان اینکه مطبوعات آزاد در مقابل هجمه‌ها حقیقت را نشان خواهند داد، با این سخنان روزنامه‌نگاران را به اتحاد فراخواند: «هرجا که به مطبوعات آزاد حمله شود، ما آن حملات را علیه خودمان می‌بینیم. لازم است روزنامه‌نگاران در همه جا دست به دست هم دهند و در برابر حملات حکومتی مقاومت کنند. سکوت روزنامه‌نگاران نیز باعث افزایش این حملات می‌شود. روزنامه‌نگاران باید صدای اعتراض خود را بلندتر کنند.»